لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۲۹

رییس‌جمهوری ایران: نباید فساد را جار بزنیم و عادی‌سازی کنیم


حسن روحانی رییس جمهوری ایران روز سه‌شنبه ۱۱ آبان در جلسه رأی اعتماد به سه وزیر پیشنهادی خود در مجلس دهم، با اشاره به انتشار اخبار مربوط به فساد مالی و اختلاس در ایران گفت: «اگر فسادی است باید مبارزه کنیم نه اینکه بزرگ کنیم و طوری تبلیغ کنیم که عادی شود».

حسن روحانی در این باره گفت: «اگر کسی گناه کرده با خدای خود توبه می‌کند و حق‌الناس را ادا؛ نه این که جار بکشیم و آن هم به دروغ اشاعه دهیم، پس نباید فساد را عادی‌سازی کنیم این کشور اسلامی است».

به گفته وی، «اگر فسادی است باید مبارزه کنیم نه اینکه بزرگ کنیم و طوری تبلیغ کنیم که عادی شود، برخی به دنبال عادی‌سازی فساد در جامعه هستند».

رییس جمهوری ایران با بیان اینکه دولت به تنهایی نمی‌تواند از عهده مبارزه با فساد برآید، بر لزوم سرمایه‌گذاری در زمینه فرهنگ و مبارزه فرهنگی با فساد تأکید کرد.

حسن روحانی روز هشتم شهریور نیز با تأکید بر لزوم مبارزه ریشه‌ای با فساد، گفته بود که «با بگیر و ببندها فساد حل نمی‌شود.»

رییس جمهوری ایران در سخنان روز سه‌شنبه‌اش در عین حال برخی از رسانه‌ها را متهم کرد که «بدهی معوق در بازپرداخت وام‌ها را اختلاس بیان می‌کنند».

محمدجعفر منتظری دادستان کل کشور روز ششم آبان از وقوع یک اختلاس ۱۲۰۰ میلیارد تومانی در دو بانک ملی و ملت خبر داد و گفت که پنج نفر در ارتباط با این پرونده بازداشت شده‌اند.

علاوه بر این، انتشار گزارش‌هایی مربوط به «اختلاس هشت هزار میلیارد تومانی» در صندوق ذخیره فرهنگیان، تخلفات بانک دی و موضوع انتشار فیش‌های حقوق برخی مدیران موسوم به «فیش‌های نجومی» نیز طی ماه‌های اخیر خبرساز شده است.

حسن روحانی در ادامه سخنان روز سه‌شنبه خود در مجلس، با تأکید بر اینکه دولت یازدهم در آغاز کار خود با مشکلات بزرگی روبه‌رو بوده، نرخ بالای تورم، مسئله اشتغال، سیاست خارجی، تحریم‌های سازمان ملل متحد و قطعنامه‌های شورای امنیت را از جمله این مشکلات عنوان کرد.

وی عملکرد اقتصادی دولت یازدهم را در مسیری «درست» ارزیابی کرد و با اعلام اینکه در آغاز به کار دولت، نرخ تورم در ایران ۴۰ درصد بوده، نرخ فعلی تورم را کمتر از هشت درصد اعلام کرد و این ارقام را «گواه خوبی دانست» که به گفته او، «نشان‌دهنده قدم‌های روشن دولت در زمینه اقتصاد کلان است».

حسن روحانی افزود ایران از رشد اقتصادی منهای شش و هشت دهم درصد در دولت قبلی، به رشد اقتصادی چهار و چهار دهم درصد رسیده که این رقم تا پایان سال به پنج درصد خواهد رسید.

ارقام مورد اشاره حسن روحانی درباره تورم و رشد اقتصادی توسط بانک مرکزی و مرکز آمار نیز تأیید شده اما «نامناسب‌بودن میزان حقوق و دستمزدها» و «پایین‌ بودن» قدرت خرید در ایران، از مواردی است که همچنان مورد انتقاد قرار می‌گیرد.

حسن روحانی در بخش دیگری از سخنانش، با دفاع از عملکرد دولت وی در زمینه مذاکره و توافق با غرب بر سر برنامه هسته‌ای ایران، ادامه فعالیت سایت نطنز، واردات کیک زرد به ایران، فروش آب سنگین به آمریکا و روسیه، لغو تحریم‌ها و گشایش روز به روز روابط بانکی با دنیا را از جمله دستاوردهای توافق هسته‌ای (برجام) برشمرد.

وی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی ایران از واردات پیشی گرفته است، اعلام کرد که هم اکنون بار اصلی بودجه کشور بر دوش درآمدهای غیرنفتی است.

با این حال، توافق هسته‌ای میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ که از دی ماه سال گذشته اجرایی شد، در داخل ایران مخالفان و منتقدانی دارد.

حسن روحانی همچنین گفت: «شرایط روابط خارجی ما در دنیا به ما می‌گوید مسیر انتخابی تعامل سازنده با جهان که جزو سیاست‌های کلی نظام است، مسیر صحیح و درستی است که برگزیده و انتخاب شده است».

وی در ادامه از کاهش چند درصدی آمار طلاق و اعتیاد در ایران طی شش ماه گذشته خبر داد و آن را «امیدوارکننده» خواند.

حسن روحانی در حالی از کاهش آمار طلاق خبر می‌دهد که حمید درخشان‌نیا رییس سازمان ثبت احوال ایران، مردادماه امسال اعلام کرد که میزان طلاق در چهار ماهه اول امسال، نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۲٫۲ درصد افزایش و آمار ازدواج نیز به همین میزان کاهش یافته است.

علی هاشمی، رییس کمیته مبارزه با مواد مخدر در مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز ۲۳ مهرماه، تعداد معتادان در ایران را بیش از دو میلیون و ۵۰۰ هزار نفر اعلام کرد که این میزان به گفته او، با در نظر گرفتن «مصرف‌کنندگان تفننی» به چهار میلیون نفر می‌رسد.

مجلس شورای اسلامی روز سه‌شنبه به صلاحیت هر سه وزیر پیشنهادی حسن روحانی رای اعتماد داد.

در جلسه‌ مجلس، صلاحیت رضا صالحی امیری برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مسعود سلطانی‌فر برای وزارت ورزش و جوانان و فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی برای وزارت آموزش و پرورش، تأیید شد.

XS
SM
MD
LG