لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۲

یک شهروند ایرانی – آمریکایی در گرگان «بازداشت شده است»


رضا (راوین) شاهینی اردیبهشت امسال از دانشگاه سن دیه‌گو فارغ‌التحصیل شده بود.
رضا (راوین) شاهینی اردیبهشت امسال از دانشگاه سن دیه‌گو فارغ‌التحصیل شده بود.

گزارش‌های منتشره در روز پنجشنبه ۳۱ تیرماه حاکی است که ماموران امنیتی جمهوری اسلامی ایران یک شهروند ایرانی- آمریکایی را در گرگان به اتهام اقدام علیه امنیت ملی بازداشت کرده‌اند.

شبکه تلویزیونی «سی‌بی‌اس نیوز» گزارش داده که ماموران امنیتی روز ۲۱ تیرماه رضا (رابین) شاهینی ساکن سن‌دیه‌گو در ایالت کالیفرنیا را در منزل مادرش در گرگان بازداشت کرده‌اند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس خبر داده که آقای شاهینی اردیبهشت امسال از دانشگاه سن دیه‌گو در رشته «امنیت بین‌المللی و حل‌وفصل منازعات» فارغ‌التحصیل شده بود.

دوست دختر رضا شاهینی که نخواست نامش فاش شود نیز روز پنجشنبه به رادیو فردا گفت: «رضا شاهینی، اوایل خردادماه گذشته، برای دیدار مادر بیمارش به ایران سفر کرده بود. ماموران امنیتی روز ۲۱ تیرماه به منزل مادری او در گرگان مراجعه کرده و پس از بازرسی منزل و توقیف وسایل شخصی او از جمله کامپیوتر و تلفن همراه، رضا شاهینی را بازداشت کردند».

به گفته وی، رضا شاهینی در حکم بازداشتش به «اقدام علیه نظام» متهم شده بود.

گزارش رادیویی رویا ملکی درباره بازداشت رضا شاهینی در ایران و مصاحبه با دوست دختر وی
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:44 0:00
لینک مستقیم

دوست دختر رضا شاهینی همچنین گفت که به وکیل مدافع وی اجازه ملاقات داده نشده و گفته‌اند که او فعلاً در حال بازجویی است و نمی‌تواند وکیل داشته باشد.

هنوز مشخص نیست که رضا شاهینی از سوی چه نهادی بازداشت شده است.

خانواده آقای شاهینی هم گفته‌اند که مقام‌های وزارت خارجه آمریکا را در جریان بازداشت او قرار داده‌اند اما هنوز پاسخی دریافت نکرده‌اند.

رضا شاهینی از ۱۶ سال پیش در سن‌دیه‌گو زندگی می‌کرده و به گفته خانواده‌اش، در این مدت تنها دو یا سه بار به ایران سفر کرده است.

فاطمه شاهینی خواهر این شهروند ایرانی- آمریکایی روز پنجشنبه به رادیو فردا گفت مقام‌های قضایی ایران به اعضای خانواده تأکید کرده‌اند که در این‌باره با هیچ یک از رسانه‌ها صحبت نکنند.

مقام‌های ایران تاکنون درباره بازداشت رضا شاهینی اظهار نظری نکرده‌اند.

طی ماه‌های اخیر چند شهروند دوتابعیتی در ایران بازداشت و زندانی شده‌اند.

نازنین زاغری، شهروند ایرانی- بریتانیایی، هما هودفر، شهروند ایرانی- کانادایی و سیامک نمازی و پدرش باقر نمازی، شهروندان ایرانی- آمریکایی، چند تن از این افرادند.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان عمومی و انقلاب تهران، روز ۲۱ تیرماه از صدور کیفرخواست برای این افراد خبر داد و گفت که این پرونده‌ها به دادگاه ارسال شده است.

نازنین زاغری ۱۵ فروردین امسال در فرودگاه امام تهران دستگیر شد.

مقام‌های قوه قضاییه ایران، خانم زاغری را به مشارکت در «طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام» جمهوری اسلامی متهم کرده‌اند، اما خانواده او این اتهام‌ها را رد می‌کنند.

هما هودفر، مردم‌شناس شناخته‌شده ایرانی- کانادایی که تابعیت ایرلندی هم دارد، روز ۱۷ خرداد پس از احضار به دادسرای امنیت در تهران بازداشت شد.

دادستان عمومی و انقلاب تهران روز چهارم تیرماه گفته بود که وی در «حوزه‌های فمینیسم و جرایم امنیتی ورود داشته است».

خانواده خانم هودفر در بیانیه‌ای ضمن رد اتهام‌ها درباره او اعلام کرده‌اند این «برای نخستین بار» است که فمینیسم در ایران به عنوان «جرم» مطرح می‌شود.

سیامک نمازی، مدیر پیشین بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت، نیز مهرماه پارسال و باقر نمازی، پدر او و نماینده پیشین صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف در چند کشور آفریقایی، بهمن ماه پارسال بازداشت شده‌اند.

طی ماه‌های گذشته، شماری از نهادهای مدافع حقوق بشر و برخی از کشورهای غربی از مقام‌های جمهوری اسلامی ایران خواسته‌اند که این افراد را آزاد کند.

آمریکا و بریتانیا به شهروندان خود هشدار داده‌اند که سفر به ایران می‌تواند خطر بازداشت آنان را به دنبال داشته باشد.

XS
SM
MD
LG