لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

واکنش فرزند عباس کیارستمی به گزارش سخنگوی وزارت بهداشت


بهمن کیارستمی، فرزند عباس کیارستمی، سینماگر فقید ایران، روز پنج‌شنبه، ۲۴ تیرماه، در مصاحبه با رادیوفردا بخشی از گزارش سخنگوی وزارت بهداشت از روند درمان این فیلمساز را تکذیب کرده و آن را «نگران‌کننده» خواند.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران روز پنج‌شنبه با انتقاد از اظهارات اخیر مبنی بر «قصور پزشکی» در روند درمان عباس کیارستمی گفت که این فیلمساز پیش از رفتن به فرانسه «کاملا هوشیار» بوده و وضعیت بدی نداشته است.

برای دریافت آخرین اخبار به تلگرام رادیو فردا بپیوندید

این در حالی است که به گفته بهمن کیارستمی پدرش در زمان سفر به خارج وضع «وخیمی» داشته و «علی‌رغم میل خودش» حاضر به سفر شده است.

در همین حال سخنگوی وزارت بهداشت در گزارش خود به نکته‌ای اشاره می‌کند که نشان می‌دهد واقعا اشکالاتی در روند درمان آقای کیارستمی در ایران وجود داشته است.

به گفته ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، عوارض اولیه در روند درمان عباس کیارستمی پیش از مداخله این وزارتخانه «قابل انتظار و مقبول نبوده است». با این حال او توضیح بیشتری در این باره نمی‌دهد.

گفت‌وگوی کامل بابک غفوری آذر با بهمن کیارستمی را بشنوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:40 0:00
لینک مستقیم

این نخستین بار است که وزارت بهداشت ایران رسما به وجود اشکالاتی در روند درمان عباس کیارستمی اذعان می‌کند.

ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، روز پنج‌شنبه در این‌ باره گفت: «درست است که عوارض اولیه و قبل از مداخله وزارت بهداشت در روند درمان قابل انتظار و مقبول نبوده است، اما دوستان هم مقداری کم‌لطفی می‌کنند، این حجم پیگیری در مورد کمتر کسی انجام شده است.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی از تشکیل جلسه‌ای با حضور رئیس سازمان نظام پزشکی ایران، معاونان وزارت بهداشت و وزارت دادگستری و نیز ۳۰ تن از پزشکان و کارشناسان در روز چهارشنبه، ۲۳ تیرماه، به منظور رسیدگی دقیق به پرونده پزشکی عباس کیارستمی خبر داد.

این مقام وزارت بهداشت ایران، دلیل اولین عمل جراحی عباس کیارستمی را بیماری روده‌ای و دلیل جراحی دوم را ایجاد عارضه در جراحی اول و التهاب کیسه صفرا عنوان کرد و، به گفته وی، هر دو عمل توسط پزشک متخصصی انجام شد که آقای کیارستمی شخصاً انتخاب کرده بود.

به گفته ایرج حریرچی، پس از عمل جراحی سوم و چهارم بود که وضعیت آقای کیارستمی بحرانی شد و وزیر بهداشت، تیمی از متخصصین «مجرب و صاحب‌نام» کشور را مسئول نظارت بر روند درمان او کرد.

وی با تأکید بر این که تمام امکانات لازم برای ادامه درمان آقای کیارستمی در داخل ایران وجود داشت و روند درمان او به خوبی پیش می‌رفت، از مخالفت «شدید» حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت، با سفر این فیلمساز مشهور به فرانسه خبر داد.

ایرج حریرچی، از پیشنهاد وزیر بهداشت به عباس کیارستمی، مبنی بر امکان دعوت پزشک متخصص از خارج از کشور برای ادامه درمان او خبر داد و گفت فرزند آقای کیارستمی و دوستان او یک متخصص اورولوژی را معرفی کردند و وزارت بهداشت در حال فراهم‌ کردن مقدمات این سفر بود، که آقای کیارستمی تصمیم خود برای سفر به فرانسه را اعلام کرد.

سخنگوی وزارت بهداشت ایران، درعین حال، اعلام نتیجه در این‌ باره را به زمان پس از بررسی مراحل درمان آقای کیارستمی در فرانسه موکول کرد.

ایرج حریرچی، در ادامه، با اشاره به سخنان داریوش مهرجویی، کارگردان سینما، در مراسم یادبود عباس کیارستمی گفت: «برخی اظهارات اخیر مطابق شأن افراد هنرمند و برجسته نیست.»

همزمان، داریوش طاهرخانی، عضو شورای‌ عالی نظام پزشکی ایران، نیز با بیان این که احساس آقای مهرجویی را درک می‌کند، گفت: «بی‌تردید ایشان هم تابع قانون هستند و اجازه می‌دهند اگر قصوری صورت گرفته، از طریق مراجع قانونی کشور مورد پیگیری قرار گیرد.»

وی روز پنج‌شنبه در این‌ باره به خبرگزاری ایسنا گفت که اگر قصوری رخ داده باشد، هیئت‌های انتظامی نظام پزشکی، از کنار آن عبور نمی‌کنند.

داریوش مهرجویی، کارگردان سینمای ایران، روز سه‌شنبه ۲۲ تیرماه، در مراسم یادبود عباس کیارستمی، با انتقاد از روند درمان او در ایران، خواستار پیگیری قضایی علت مرگ فیلمساز فقید شد.

مراسم تشییع پیکر عباس کیا رستمی، کارگردان نامی سینما، روز یک‌شنبه، ۲۰ تیر، از مقابل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در تهران و با حضور شمار زیادی از سینماگران و دوستداران او برگزار شد.

عباس کیارستمی، کارگردان نامدار سینمای جهان که برای معالجه به فرانسه رفته بود بعدازظهر دوشنبه ۱۴ تیرماه در ۷۶ سالگی در پاریس درگذشت.

مرگ این کارگران مشهور سینما، بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌های جهان و اهالی فرهنگ و هنر در داخل و خارج از ایران داشت.

XS
SM
MD
LG