لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۳

ابتکار: مشکل ریزگردها راه‌حل کوتاه‌مدت و ضربتی ندارد


 گرد و غبار در ایلام
گرد و غبار در ایلام

معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، شامگاه سه‌شنبه ۱۵ تیرماه، تأکید کرد که مشکل ریزگردها، راه‌حل کوتاه مدت و ضربتی ندارد و تنها با برنامه‌ریزی درازمدت ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای حل می‌شود.

وی، پس از پایان نشست مشترک کمیته راهبردی ستاد مقابله با گرد و غبار کشور و شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ایلام، با بیان اینکه ریزگردها منشاء خارجی دارند، گفت: «در عرصه بین‌المللی و نیز مذاکره دوجانبه با عراق، گام‌هایی برداشته شده و مقرر شده است که عراق، کانون‌های تأثیرگذار بر ایران را شناسایی و در زمان امنیت، آنها را تثبیت کند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، معصومه ابتکار، از ارائه گزارش‌های مرتبط با وضعیت ریزگردها به سازمان ملل خبر داد و ابراز امیدواری کرد که با انجام تدابیر ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی، گامی مؤثر برای رفع این مشکل برداشته شود.

وی از کشورهای منطقه خواست که به وظیفه خود در مورد مقابله با ورود ریزگردها، با توجه به تأثیر مخرب آن بر سلامت و محیط زیست، عمل کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران، در ادامه، با بیان اینکه مشکل ریزگردها ۱۸ استان کشور را درگیر کرده است، افزود: «علاوه بر مصوبات سال گذشته، اخیراً مصوبه‌ای داشتیم که براساس آن، کانون‌های گرد و غبار شناسایی و یکسری اقدامات مانند مالچ‌پاشی و آبخیزداری انجام شده است».

معصومه ابتکار، پیش از این نیز اعلام کرده بود که ۲۳ استان، در فصول مختلف، درگیر ریزگرد‌ها هستند که منشاء خارجی آن کشور عراق است و اردن، سوریه و عربستان نیز در انتقال ریزگرد‌ها به ایران دخیل هستند.

پدیده افزایش میزان ریزگردها در ایران، به خصوص در استان‌های غربی و جنوبی کشور، طی سال‌های اخیر، بارها ادارات، مدارس و مراکز آموزشی را به تعطیلی کشانده است.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، به دلیل افزایش میزان ریزگردها در هوای استان ایلام، ادارات این استان، روز سه‌شنبه ۱۵ تیرماه تعطیل شدند.

بنا بر اعلام ستاد مدیریت بحران استان ایلام، میزان آلودگی هوا در شهرستان دهلران، به چهار و نیم برابر حد مجاز رسید و در سایر شهرستان‌های این استان نیز، سه تا چهار برابر حد مجاز گزارش شد.

به گفته اداره نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمانشاه، میزان ریزگردها در برخی مناطق استان کرمانشاه نیز، به هفت برابر حد مجاز رسید که این پدیده، واحدهای خدماتی و امدادی را به حالت آماده‌باش درآورد.

همزمان، میزان گرد و غبار در هوای شهرهای آبادان و خرمشهر، چهار برابر حد مجاز و در خرم‌آباد مرکز استان لرستان نیز شش برابر حد استاندارد اعلام شد.

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اداره کل هواشناسی استان بوشهر نیز از افزایش میزان ریزگردها در این استان خبر داد.

هوای استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در شرایط ناسالم و هشدار قرار گرفته است.

در همین حال، به گزارش خبرگزاری ایسنا، مجتبی نیک‌کردار، معاون عمرانی استانداری کرمانشاه، با بیان اینکه ۷۰ درصد جمعیت کشور تحت تأثیر پدیده ریزگردها هستند، بر لزوم توجه بیشتر به این موضوع تأکید کرد.

میزان آلودگی هوا به دلیل پدیده گرد و غبار و ریزگردها در اواخر خردادماه گذشته نیز، در ده استان جنوبی، غربی و مرکزی ایران از جمله خوزستان، لرستان، کرمانشاه، کردستان و ایلام به چندین برابر حد مجاز رسیده بود.

XS
SM
MD
LG