لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۱

واکنش ایران به گزارش حقوق بشری بان کی‌مون: از نظر ما ناعادلانه و بی‌اعتبار است


وزارت امور خارجه ایران در واکنش به گزارش دبیرکل سازمان ملل متحد درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، این گزارش را «ناعادلانه»، «فاقد اعتبار» و دارای «ایرادات مبنایی» دانست.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز چهارشنبه ۱۴ مهرماه در این‌ زمینه گفت: «مهم‌ترین و جدی‌ترین ایراد مبنایی گزارش، آن است که متن تهیه‌شده بر اساس قطعنامه‌ای ظالمانه، ناعادلانه و کاملا سیاسی و با اهداف خاص تدوین شده است».

این اظهارات واکنشی است به گزارش بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل که روز سه‌شنبه منتشر شد و در آن مقام‌های ایران به نقض حقوق بشر متهم شده‌اند.

آقای قاسمی هدف از تهیه این گزارش را «اعمال فشار بر ایران» و «بهره‌برداری‌های خاص سیاسی برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران» دانست.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، «استفاده از منابع اطلاعاتی و خبری نامشخص، نامعتبر و غیرقابل اتکا» در تهیه این گزارش را از دیگر ایرادهای گزارش بان کی‌مون عنوان کرد که به گفته وی تأییدی بر «بی‌اعتباری» آن است.

وی افزود: «این گزارش قضاوتی ناعادلانه، یک سویه و نادرست از وضعیت حقوق بشر در ایران ارائه می‌دهد و فرصت یک ارزیابی و تحلیل بی‌طرفانه، منصفانه و مبتنی بر واقعیات را از دست داده است».

بهرام قاسمی همچنین، روش‌ها و رویکردهای سازمان ملل متحد را بر مبنای «استانداردهای دوگانه» دانست و این نهاد بین‌المللی را به «استفاده ابزاری» از موضوع حقوق بشر متهم کرد.

بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش اخیر خود، با انتقاد از شمار اعدام‌ها در ایران اعلام کرده که بیشتر این اعدام‌ها به دنبال دادگاه‌هایی خیلی کوتاه انجام می‌شود که با معیارهای بین‌المللی همخوانی ندارد.

اعدام مجرمان مواد مخدر و اعدام مجرمان زیر سن قانونی نیز از دیگر مواردی است که در این گزارش مورد انتقاد قرار گرفته است.

بازداشت روزنامه‌نگاران، وضعیت آزادی بیان، بازداشت فعالان مدنی، حقوق زنان، وضعیت اقلیت‌های قومی و مذهبی و «رفتارهای غیرانسانی» با بازداشت‌شدگان از دیگر مواردی است که دبیرکل سازمان ملل متحد در گزارش خود از آنها انتقاد کرده است.

بان کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد، سال گذشته نیز در گزارش سالانه خود درباره وضعیت حقوق بشر در ایران، درباره عملکرد مقام‌های جمهوری اسلامی در این زمینه، انتقادهایی شدید را مطرح کرده بود.

مقام‌های جمهوری اسلامی ایران، طی سال‌های اخیر بارها سازمان ملل متحد را به «استفاده ابزاری و سیاسی» از موضوع حقوق بشر در ایران متهم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG