لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

توضیح وکیل تناولی درباره پرونده او: «پلیس با تدبیر قضایا را حل کرد»


وکیل مدافع پرویز تناولی، مجسمه‌ساز ایرانی، روز شنبه، ۲۶ تیرماه، درباره حکم ممنوع‌الخروجی او توضیح داد که این حکم به شکایت یک شخصیت حقیقی مربوط می‌شود، نه نیروی انتظامی.

این در حالی است که آقای تناولی پیشتر پلیس ایران را شاکی پرونده خود معرفی کرده بود.

اما وکیل این هنرمند برجسته ایرانی هیچ اشاره‌ای به این امر نکرده و تنها غیرمستقیم در این باره توضیح داده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، به نقل از پایگاه خبری پلیس، صدرالدین ماحوزی، وکیل آقای تناولی، درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش گفت: «خوشبختانه نیروی انتظامی با نهایت درایت، تدبیر و حسن سلوک قضایا را حل کرد و مشکل موکل من با لطف خداوند در حال حل‌ شدن است.»

وی با تأکید بر این که این پرونده شاکی خصوصی دارد، از تلاش نیروی انتظامی ایران جهت حل و فصل این قضیه به صورت «شرافتمندانه» تشکر کرد.

صدرالدین ماحوزی به خبرگزاری فارس گفت که ناجا با «درک و فهم صحیح، توانست به صورت مسالمت‌آمیز قضیه را حل کند» تا به گفته او این مسئله «خوراکی برای دیگران نشود».

پیشتر پرویز تناولی روز ۲۰ تیرماه پس از حضور در دادگاه فرهنگ و رسانه به خبرگزاری ایلنا اعلام کرده بود پس از مراجعه به دادگاه مطلع شده که شاکی پرونده‌اش نیروی انتظامی است و در این پرونده به او اتهام «نشر اکاذیب و تشویش اذهان عمومی» وارد شده است.

وی در توضیح این اتهام افزوده بود که دادگاه، مجسمه‌های ساخته‌شده توسط او را مصداق «نشر اکاذیب وتشویش اذهان عمومی» دانسته است.

به گفته این مجسمه‌ساز ایرانی، مجموعه آثاری که از او در کاخ موزه نیاوران قرار دارد، مجموعه‌ای که اخیراً با عنوان «تناولی و ۵۰ سال هنر پاپ» از او به نمایش درآمده و نیز مجسمه‌هایی که در مجموعه شخصی او نگهداری می‌شود، از موارد اشاره شده در این پرونده هستند.

آقای تناولی در عین حال اشاره کرد که پیش از این روزنامه کیهان نیز، اتهاماتی «بی‌اساس» را در مورد برخی آثار او در کاخ موزه نیاوران مطرح کرده بود و وزارت ارشاد نیز در مورد «مجسمه‌های مکتب سقاخانه» که مضمون آنها «مذهبی» است، اطلاعاتی را درخواست کرده بود.

گذرنامه پرویز تناولی، مجسمه‌ساز مشهور ایرانی، اخیرا در فرودگاه امام خمینی تهران توسط مأموران انتظامی- امنیتی ضبط شد.

این هنرمند سرشناس ایرانی که او را بیشتر با مجسمه‌های «هیچ»اش می‌شناسند، قرار بود روز شنبه ۱۲ تیر برای شرکت در مراسم رونمایی جدیدترین کتاب خود در موزه بریتانیا، به لندن سفر کند.

پرویز تناولی از پیشگامان مکتب سقاخانه است که فرهنگ عامه در آن نقش مهمی دارد، رویکردی که تحت تأثیر پاپ آرت بود و در دهه چهل شمسی در ایران شکل گرفت.

یکی از آثار او به نام «پرسپولیس» در حراج کریستیز دبی رکورد شکسته و یکی از ساخته‌های او به نام «هیچ» در موزه‌های دنیا، از جمله موزه بریتانیا، نمایش داده شده است.

پیشتر در اسفندماه سال ۹۲، مأموران سازمان فرهنگی، هنری شهرداری تهران با «حکم قضایی» وارد خانه پرویز تناولی شدند و ۱۱ مجسمه او را که بر سر مالکیت آن اختلاف وجود دارد، از آنجا خارج کردند.

آقای تناولی در خردادماه سال ۹۳ در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهور، با «وحشیانه» خواندن ورود مأموران شهرداری به خانه‌اش، از حسن روحانی خواسته بود که در جریان بازپس گرفتن آثارش از شهرداری تهران، به او کمک کند.

پرویز تناولی در این نامه سرگشاده که توسط خبرگزاری ایسنا منتشر شد، نوشته بود که سال‌ها است شهرداری تهران ۵۷ قطعه از آثار او را از خانه‌اش برده و به او برنگردانده است.

XS
SM
MD
LG