لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

وکیل مدافع علی مطهری: آمران حمله به موکلم در شیراز همگی نظامی بودند


مصطفی ترک همدانی، وکیل مدافع علی مطهری نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی، روز سه‌شنبه ۱۳ مهرماه اعلام کرد که آمران حمله به علی مطهری در شیراز همگی نظامی بوده‌اند و این پرونده روز یکشنبه برای ادامه رسیدگی به دادسرای نظامی شیراز ارجاع شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی با اشاره به اختلافاتی که بر سر پرونده موکلش وجود داشت، در این‌باره به روزنامه اعتماد گفت: «متهمان این پرونده جملگی نظامی بودند و نظر ما هم بر این بود که باید در دادسرای نظامی رسیدگی شود، اما دادسرای نظامی شیراز با این استدلال که بخش اول پرونده در دادسرای عمومی و انقلاب رسیدگی شده است، اعلام کرده بود که بخش دیگر آن نیز باید در همان دادگاه رسیدگی شود».

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

با این حال، به گفته مصطفی ترک همدانی، پرونده حمله به علی مطهری پس از اعلام نظر دیوان عالی کشور مبنی بر صلاحیت دادسرای نظامی شیراز برای رسیدگی به آن، به دادسرای نظامی شیراز ارجاع شده است.

وی در ادامه اعلام کرد که در رسیدگی اولیه در شعبه ۱۰۱ دادگاه کیفری شیراز، شش نفر از متهمان پرونده حمله به علی مطهری به اتهام «اخلال در نظم عمومی، توهین و تخریب عمومی» به دو ماه زندان و ۱۰ ضربه شلاق محکوم شدند که این حکم به مدت دو سال تعلیق شده و برای دو متهم دیگر پرونده نیز به اتهام «توهین» حکم چهار ماه و نیم حبس و ۳۷ ضربه شلاق صادر شده که به مدت یک سال تعلیق شده است.

بر اساس این گزارش، دانشجویی که علی مطهری را دعوت کرده بود، به اتهام «معاونت در امتناع از دستورات و قوانین دانشگاه» به یک میلیون تومان جریمه نقدی و سه مدیر متهم در این پرونده نیز به دو سال انفصال از خدمت محکوم شده‌اند که حکم‌شان با دو سال تعلیق همراه است.

وکیل مدافع علی مطهری گفته است که این احکام قطعی نیست و در مرحله تجدیدنظر قرار دارد.

مصطفی ترک همدانی در ادامه، دلیل پیگیری این پرونده از سوی موکلش را «ریشه‌کن کردن افراد خاطی دانست که به گفته علی مطهری، به طور خودسرانه دست به این اقدامات می‌زنند».

علی مطهری روز ۱۸ اسفند سال ۹۳ در فرودگاه شهر شیراز «با هجوم نیروهای لباس‌‌شخصی» مورد ضرب‌و‌شتم قرار گرفت و در نهایت مجبور به بازگشت به تهران شد.

به گفته این نماینده مجلس، مهاجمان هنگام سوار شدن به تاکسی «آشکارا و بدون واهمه از قانون، شیشه‌های خودرو را با سنگ و چوب شکستند».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این افراد از «اسپری فلفل» نیز استفاده کردند که موجب اختلال تنفسی علی مطهری شده بود و از ناحیه چشم نیز دچار «آسیب جزئی» شد.

همزمان وب‌سایت «انصاف نیوز» گزارش داده بود که برخی از حمله‌کنندگان به آقای مطهری سوار بر «موتورهای سنگین» بودند و برخی از این افراد «ماسک بر صورت» داشتند.

«موتورهای سنگین» مورد اشاره در گزارش وب‌سایت «انصاف نیوز» معمولا توسط نهادهای نظامی و نیروهای بسیج در ایران استفاده می‌شود.

در پی حمله به علی مطهری، حسن روحانی رییس جمهوری ایران در نامه‌ای به وزیران اطلاعات و کشور دستور داد که این مسئله پيگيری شود و علاوه بر شناسايی «قانون‌شکنان» و «عوامل پشت پرده»، همچنين مسئولان امنيتی استان که در اين ماجرا قصور يا تقصير داشته‌اند، تحت تعقيب قانون قرار گيرند.

چند روز پس از حادثه، محمد احمدی استاندار فارس از شناسایی عوامل اصلی حمله به علی مطهری و معرفی آنان به مقام‌های قضایی خبر داد.

با این حال، حمله به علی مطهری در شیراز با حمایت تلویحی برخی از چهره‌های سیاسی و مذهبی مواجه شد.

از جمله اسدالله ایمانی امام جمعه شیراز که با انتقاد از برنامه‌ریزی برای سخنرانی علی مطهری در دانشگاه شیراز، او را به «شکستن حریم ولایت و همراهی با جریان فتنه ۸۸» متهم کرد.

محی‌الدین حائری شیرازی، عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه سابق شیراز نیز گفته بود که عوامل حمله به آقای مطهری «اراذل و اوباش نبودند، جوان نمازخوان ولایتی جان‌برکف برای اسلام بودند.»

طی سال‌های اخیر برخی موضع‌گیری‌های علی مطهری از جمله درخواست او برای رفع حصر ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتيجه انتخابات رياست جمهوری سال ۸۸، اعتراض حاميان آيت‌الله خامنه‌ای و برخی از چهره‌های سیاسی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی را به دنبال داشته است.

XS
SM
MD
LG