لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۹

بازداشت یک کارمند مرتبط با آژانس امنیت ملی آمریکا به اتهام سرقت اطلاعات محرمانه


وزارت دادگستری آمریکا، روز چهارشنبه ۱۴ مهرماه اعلام کرد که یک کارمند پیمانکار آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) حدود یک ماه و نیم پیش به اتهام سرقت اطلاعات محرمانه بازداشت شده است و تحقیقات درباره او ادامه دارد.

فرد بازداشت‌شده هارولد توماس مارتین ۵۱ ساله معرفی شده که کارمند شرکت «بوز الن همیلتون» بود. شرکتی که ادوارد اسنودن افشاگر اطلاعات امنیتی آمریکا نیز کارمند آن بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هارولد توماس مارتین به سرقت اموال دولتی، حذف غیرمجاز اطلاعات و ذخیره اطلاعات طبقه‌بندی شده و حساس متهم شده است.

بر اساس این گزارش، آقای مارتین ۲۷ ماه اوت گذشته (ششم شهریورماه) توسط پلیس «اف.بی.آی» در منزلش بازداشت شد.

به گزارش نیویورک تایمز، بخشی از اطلاعاتی که توسط آقای مارتین به سرقت رفته، کدهایی بوده است که آژانس امنیت ملی آمریکا از آنها برای نفوذ به شبکه‌های کامپیوتری دولت‌های ایران، چین، روسیه و کره شمالی استفاده می‌کند.

مقام‌های قضایی آمریکا می‌گویند او در صورت اثبات مجرمیت، به ده سال زندان محکوم خواهد شد.

با این حال، وکلای مدافع هارولد توماس مارتین به رسانه‌های آمریکایی گفته‌اند که آقای مارتین در طول زندگی حرفه‌ای خود همواره به آمریکا خدمت کرده و هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد او به کشور خود خیانت کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در پی انتشار خبر بازداشت هارولد توماس مارتین کارمند شرکت «بوز الن همیلتون»، ارزش سهام این شرکت سه و هفت دهم درصد سقوط کرد.

پیشتر نیز افشای اسنادی از سوی ادوارد اسنودن پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا و انتشار آنها در نشریات اروپایی در سال ۲۰۱۳ میلادی خبرساز شده بود.

ادوارد اسنودن در سال ۱۳۹۲ اسنادی را منتشر کرد که نشان می‌داد آژانس امنیت ملی آمریکا دست به شنود و کنترل گسترده مکالمات انبوهی از شهروندان و رهبران کشورهای هم‌پیمان آمریکا، از جمله آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان زده بود.

مقام‌های ایالات متحده می‌گویند ادوارد اسنودن با انتشار اسناد و اطلاعات محرمانه، امنیت ملی آمریکا را به خطر انداخته و باید تحت پیگرد قانونی قرار گیرد.

کمیته امور امنیتی مجلس نمایندگان آمریکا نیز ۲۵ شهریورماه در گزارشی در مورد ادوارد اسنودن، کارمند پیشین آژانس امنیت ملی ایالات متحده، او را «کارمندی ناراضی» توصیف کرد که «اساسا و از همان اول درپی افشاگری» مدارک مربوط به شنودهای گسترده نبوده است.

بنا بر این گزارش، اسنودن با استفاده از امکانی که به عنوان مدیر شبکه داشته، دست به جست‌وجو در درایوهای همکاران خود زده ‌است.

با این حال ادوارد اسنودن بارها تأکید کرده که کار خلافی انجام نداده است.

ادوارد اسنودن، پس از ابطال گذرنامه‌اش توسط آمریکا، از روسیه پناهندگی گرفت. دولت آمریکا بارها از روسیه تقاضای استرداد او را کرده اما مسکو به این درخواست‌ها پاسخ منفی داده‌ است.

سازمان عفو بین‌الملل و دیدبان حقوق بشر با همکاری اتحادیه آزادی‌های مدنی در آمریکا روز ۲۴ شهریورماه، با راه‌اندازی کمپینی با عنوان «اسنودن را عفو کنید» از رئیس جمهوری آمریکا خواستند که ادوارد اسنودن پیمانکار پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا «اِن.اس.اِی» را مورد عفو قرار دهد.

XS
SM
MD
LG