لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۵

«طرح اتهام امنیتی تازه» در پرونده مدیر وب‌سایت مسدودشده معماری نیوز


«کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» به نقل از یک منبع مطلع از طرح اتهامی جدید در پرونده یاشار سلطانی، مدیر مسئول وب‌سایت مسدودشده «معماری نیوز»، تحت عنوان «جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده با هدف بر هم زدن امنیت کشور» خبر داد.

بر اساس این گزارش، با طرح این اتهام جدید، دادستانی با آزادی یاشار سلطانی به قید وثیقه مخالفت و قرار بازداشت او را تمدید کرده است.

به گزارش کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، یاشار سلطانی که به دلیل انتشار خبر واگذاری املاک شهرداری به قیمت پایین، ابتدا به «نشر اکاذیب» متهم شده بود، در حال حاضر با اتهامی جدید تحت عنوان «جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده با هدف بر هم زدن امنیت کشور» مواجه است.

بر اساس این گزارش، ابتدا برای یاشار سلطانی وثیقه‌ای ۲۰۰ میلیون تومانی تعیین شده، اما پس از تأمین وثیقه، دادستان از تأیید آن خودداری کرده تا این که روز چهارم مهرماه این اتهام جدید امنیتی به او تفهیم شد.

به گفته منبع مطلع از پرونده یاشار سلطانی، مصداق اتهام او انتشار نامه سازمان بازرسی کل کشور است که ابتدا به عنوان «نشر اکاذیب» مطرح شده بود و حالا به عنوان «جمع‌آوری اطلاعات طبقه‌بندی شده با هدف بر هم زدن امنیت کشور» مطرح می‌شود.

یاشار سلطانی، مدیر مسئول «معماری نیوز»، روز ۲۷ شهریورماه در پی احضار به دادسرای فرهنگ و رسانه بازداشت شد.

«معماری نیوز» وب‌سایتی خبری- تحلیلی در حوزه شهرسازی و عمران است که پس از افشای خبر واگذاری املاک به قیمت پایین و با تخفیف چشمگیر از سوی شهرداری تهران، به دستور مقام‌های قضایی در تاریخ ۱۰ شهریورماه فیلتر شد.

خبر طرح اتهام‌های امنیتی در پرونده یاشار سلطانی در حالی منتشر می‌شود که رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران روز سه‌شنبه، ششم مهرماه، از رئیس قوه قضاییه ایران خواسته بود تا پرونده مدیر وب‌سایت «معماری نیوز» را از موضوع امنیتی خارج کرده و به عنوان یک موضوع مطبوعاتی به آن رسیدگی کند.

همزمان عبدالحسین مختاباد عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر تهران نیز پیشنهاد کرده بود که محمدباقر قالیباف شکایت خود را از «معماری نیوز» پس بگیرد.

با این حال این درخواست‌ها در میان اعضای شورای شهر تهران منتقدانی نیز دارد.

از جمله رضا تقی‌پور که برخی از اعضای شورای شهر تهران را به دخالت در حیطه اختیارات قوه قضاییه متهم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، ابوالفضل قناعتی و مرتضی طلایی از دیگر اعضای شورای شهر تهران نیز از سخنان رحمت‌الله حافظی انتقاد کردند و مرتضی طلایی که ریاست جلسه شورا را برعهده داشت، در این باره گفت: «افراد حقیقی به دلیل اتهاماتی که این سایت (معماری نیوز) به آنها داشته از آن شکایت کرده‌اند.»

ابوالفضل قناعتی نیز که نامش در میان اسامی منتشرشده از سوی «معماری نیوز» در مورد دریافت املاک بدون ضابطه بود، گفت: «اسامی برخی از اعضای شورا به ناحق برده شده است.»

پیشتر صادق کاشانی، وکیل مدافع یاشار سلطانی، اعلام کرده بود که موکلش سه شاکی دارد.

بر این اساس، اولین شکایت مربوط به انتشار خبر عروسی دختر محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در پارک لویزان بوده است.

وب‌سایت معماری‌نیوز خبر داده بود که به دلیل برگزاری مراسم عروسی دختر شهردار تهران در پارک جنگلی لویزان در روز ۱۸ تیر، از چند روز قبل، از ورود مردم به این پارک جلوگیری شده بود.

شهرداری تهران این گزارش را تکذیب می‌کند.

وکیل مدیرمسئول معماری‌نیوز همچنین اعلام کرد که از موکلش، به دلیل انتشار خبر انتصاب فرزند مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران، به سمت معاون شرکت نوسازی اراضی عباس‌آباد شکایت شده است.

«معماری نیوز» اعلام کرده بود که در سال ۹۴ یک ماه پیش از بررسی پرونده حسابرسی شرکت نوسازی عباس‌آباد در صحن علنی شورای شهر تهران، مقام‌های ارشد شهرداری، محمدحسین چمران فرزند مهدی چمران را به عنوان معاون معماری و شهرسازی این شرکت منصوب کرده‌اند.

مهدی چمران ارتباط انتصاب فرزندش در این سمت و جلوگیری از بررسی پرونده حسابرسی شرکت نوسازی عباس‌آباد را رد کرده است.

به گفته وکیل آقای سلطانی، انتشار گزارش‌ها درباره واگذاری املاک شهرداری تهران، سومین شکایت مطرح شده از یاشار سلطانی مدیر مسئول «معماری‌نیوز» بوده است.

گزارشگران بدون مرز و کمیته حمایت از روزنامه‌نگاران، طی روزهای گذشته با انتشار بیانیه‌هایی جداگانه خواستار آزادی یاشار سلطانی مدیر مسئول «معماری نیوز» شده‌اند.

XS
SM
MD
LG