لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۰

شش مأمور پلیس در اثر انفجار در جنوب شرق ترکیه کشته شدند


 یک خودروی بمب‌گذاری شده، در زمان عبور خودروی گشت پلیس منفجر شد،عکس آرشیوی است
یک خودروی بمب‌گذاری شده، در زمان عبور خودروی گشت پلیس منفجر شد،عکس آرشیوی است

بر اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در استان عمدتا کُردنشین «بینگُل» در جنوب شرق ترکیه، ‌شش مأمور پلیس کشته و چهار پلیس دیگر نیز مجروح شدند.

این حادثه روز دوشنبه ۱۱ مردادماه رخ داده و حال دو نفر از مجروحان وخیم گزارش شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این خودروی بمب‌گذاری شده، در زمان عبور خودروی گشت پلیس منفجر شد.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجار را برعهده نگرفته اما یاووز سلیم کُسگِر، استاندار بینگل و برخی مقام‌های امنیتی ترکیه، حزب کارگران کردستان «پ.کا.کا» را مسئول این انفجار معرفی کرده‌اند.

«پ.کا.کا.» هنوز درباره انفجار اخیر واکنشی نشان نداده است.

حزب کارگران کردستان ترکیه، «پ.کا.کا.»، یک سازمان نظامی کرد است که از ۳۲ سال پیش، با حکومت مرکزی ترکیه می‌جنگند و خواستار خودمختاری برای مناطق کردنشین این کشور است.

در جریان این درگیری‌ها، تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

این سازمان از سوی ترکیه٬ ایالات متحده آمریکا و بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته می‌شود.

ارتش ترکیه پس از «ناموفق» خواندن آتش بس دو ساله با «پ.کا.کا.» از تابستان سال ۲۰۱۵ میلادی (یک سال پیش) دست به عملیات نظامی علیه این نیروی شبه نظامی زده است.

برخی از احزاب سیاسی مخالف رجب طیب اردوغان، از این حملات انتقاد می‌کنند و می‌گویند در جریان این حملات، شماری از غیرنظامیان نیز کشته می‌شوند.

مدافعان حقوق بشر نیز می‌گویند دست‌کم ۴۰۰ غیرنظامی، در جریان درگیری‌های یک سال گذشته میان نیروهای دولتی ترکیه و «پ.کا.کا.» کشته شده‌اند.

مقام‌های ترکیه، حزب کارگران کردستان ترکیه، «پ.کا.کا.»، را مسئول برخی از انفجارها در این کشور می‌دانند.

اتهامی که این نهاد نظامی، در اغلب موارد آن را رد کرده است.

با این حال، یک گروه انشعابی از حزب کارگران کردستان، به نام گروه «شاهین‌های آزادی کردستان» معروف به «تاک» خردادماه گذشته، مسئولیت انفجار در یک مرکز توریستی در شهر استانبول را برعهده گرفت.

این انفجار که در نزدیکی یک دانشگاه رخ داد، یک اتوبوس پلیس را هدف قرار داده بود و در جریان آن، دست‌کم ۱۱ تن از جمله هفت مأمور پلیس کشته شدند.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، خرداد ماه گذشته، روسیه را به ارسال سلاح برای حزب کارگران کردستان متهم کرد.

به گزارش رسانه‌های ترکیه، آقای اردوغان، روز هشتم خرداد ماه، در سفری که به شهر کردنشین دیاربکر داشت، گفته بود که روسیه، از طریق عراق و سوریه، موشک و سلاح‌های ضدهوایی برای «پ.کا.کا» می‌فرستد.

روسیه و حزب کارگران کردستان این اتهام را رد کرده‌اند.

تنش در روابط مسکو و آنکارا، پس از آغاز حملات هوایی روسیه در سوریه و سرنگونی یک جت جنگنده روسی توسط ترکیه بالا گرفته است.

XS
SM
MD
LG