لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۳

ادامه حملات تانک‌ها و جنگنده‌های ترکیه به مواضع نیروهای کرد در شمال سوریه


هواپیماهای جنگنده ترکیه، روز شنبه ششم شهریورماه، مواضع نیروهای کرد تحت حمایت آمریکا را در شهر مرزی جرابلس در شمال سوریه، هدف قرار دادند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آنکارا اعلام کرده است این عملیات که «سپر فرات» نام دارد، با هدف پاکسازی منطقه از نیروهای گروه «حکومت اسلامی» و شبه‌نظامیان کرد صورت می‌گیرد.

ترکیه روز چهارشنبه، پس از حملات هوایی و آتش‌بار توپخانه‌ای به جرابلس، با چند دستگاه تانک وارد خاک سوریه شد و روز شنبه ششم شهریورماه، چند تانک دیگر را نیز به نزدیکی شهر جرابلس در سوریه فرستاد.

سازمان دیدبان حقوق‌بشر سوریه، مستقر در لندن، می‌گوید حملات هوایی ترکیه، روستای العمارنه را که چند روز پیش به کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه درآمده بود، هدف قرار داده است.

شورای نظامی جرابلس نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد که حمله به این روستا، موجب کشته‌شدن غیرنظامیان شده و آن را خطری «فزاینده» خواند که می‌تواند سرنوشت منطقه را تهدید ‌کند.

روستای العمارنه در هشت کیلومتری جنوب جرابلس قرار دارد. شهر جرابلس شهری مرزی است که روز پنج‌شنبه توسط شورشیان سوری مورد حمایت ترکیه، از گروه «حکومت اسلامی» (داعش) بازپس گرفته شد.

همزمان، بشار جعفری، نماینده سوریه در سازمان ملل متحد، روز شنبه، بار دیگر ترکیه را به ارسال سلاح برای «تروریست‌ها» در شهر حلب متهم کرد.

از سوی دیگر، استفان دِ ‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل برای بحران سوریه، روز شنبه، از همه طرف‌های درگیر در سوریه خواست با برقراری آتش‌بس، شرایط را برای امدادرسانی به شهر حلب فراهم کنند.

سازمان ملل، چندی پیش نیز نسبت به وقوع «فاجعه انسانی» در حلب هشدار داده بود.

در پی تلاش‌های جهانی برای پایان‌دادن به بحران سوریه، جان کری، و سرگئی لاوروف، وزیر خارجه آمریکا و روسیه، روز جمعه پنجم شهریورماه، در ژنو، درباره آخرین تحولات سوریه و امکان همکاری مسکو و واشینگتن برای حل بحران انسانی در این کشور گفت‌وگو کردند.

این مذاکرات که ۱۲ ساعت به طول انجامید، بخشی از تلاش‌های جدید آمریکا، برای همکاری با مسکو برای مبارزه با گروه «حکومت اسلامی» و آرایش جدید نظامی در سوریه بود.

استفان دِ ‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل برای بحران سوریه، نیز در بخشی از گفتگوهای وزیران خارجه آمریکا و روسیه حضور یافت و در پیشبرد مذاکرات مشارکت داشت.

جان کری، روز جمعه در این‌باره گفت: «بیشتر مسائل فنی و کارشناسی در خصوص برقراری مجدد آتش بس و امکان دسترسی شهروندان سوری به کمک‌های انسان‌دوستانه تکمیل شده است».

با این حال، وزیر خارجه آمریکا تصریح کرد که دو طرف هم اکنون آماده نیستند که تا به طور قطعی از توافق تازه سخن بگویند.

به گزارش خبرگزاری روسی اینترفکس، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نیز از «پیشرفت‌هایی مهم» در مذاکرات خود با جان کری خبر داد.

در آستانه دیدار جان کری و سرگئی لاوروف، مسکو اعلام کرد که طرح آتش‌بس ۴۸ ساعته در شهر حلب سوریه را می‌پذیرد.

مقام‌های سازمان ملل متحد نیز روز پنج‌شنبه، تأیید کردند که آتش بس ۴۸ ساعته برای امدادرسانی به دو میلیون شهروند جنگ‌زده حلب انجام می‌شود.

همزمان، به گزارش آسوشیتدپرس،‌ فعالان سوریه، روز شنبه، از بمباران مناطقی در حلب توسط هلی‌کوپترهای دولتی سوریه خبر دادند که بر اساس این گزارش، دست‌کم ۱۵ غیرنظامی نیز در این حملات کشته شده‌اند.

شهر حلب و مناطق اطراف آن، از حدود دو ماه پیش، به یکی از مراکز درگیری شورشیان با نیروهای دولتی سوریه تبدیل شده است.

از سوی دیگر، در پی انتشار گزارش هیأت تحقیق سازمان ملل، درباره استفاده دولت سوریه از گاز کلر،‌ آمریکا، روز جمعه از شورای امنیت خواستار اقدام فوری علیه دمشق شد.

بازرسان تسلیحاتی سازمان ملل، به تازگی اعلام کرده‌اند شواهدی در اختیار دارند که نشان می‌دهد ارتش سوریه و مخالفان، از جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده کرده‌اند.

حدود پنج ماه پیش نیز گزارش‌هایی مبنی بر استفاده احتمالی دولت سوریه از سلاح شیمیایی منتشر شد.

جنگ داخلی در سوریه که از ماه مارس سال ۲۰۱۱ آغاز شده، تاکنون بیش از ۲۷۰ هزار کشته برجای گذاشته و نیمی از جمعیت این کشور را آواره کرده است.

XS
SM
MD
LG