لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۴

۹۹ ژنرال و دریادار ارتش ترکیه رسما به «تلاش برای انجام کودتا» متهم شدند


۹۹ ژنرال ارتش ترکیه روز چهارشنبه ۳۰ تیرماه رسما به تلاش برای انجام کودتا در این کشور متهم شدند. همزمان، ۲۶۲ قاضی و دادستان دادگاه‌های نظامی و ۹۰۰ پلیس در آنکارا پایتخت ترکیه نیز از سمت خود تعلیق شده‌اند.

شش هزار و ۵۰۰ نفر دیگر از کارکنان وزارت آموزش ملی این کشور نیز از سمت‌های خود تعلیق شده‌اند. این اقدام یک روز پس از اخراج بیش از ۱۵ هزار معلم از سوی این وزارتخانه صورت می‌گیرد.

دولت ترکیه روز سه‌شنبه همچنین مجوز تدریس ۲۱ هزار معلم شاغل در بخش خصوصی را لغو کرده بود.

با احتساب این ارقام، تاکنون بیش از ۶۰ هزار قاضی، معلم، سرباز، پلیس و کارمند دولت از کار خود تعلیق شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، زید رعدالحسین، کمیسرعالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه، تعلیق گسترده قضات و کارکنان دولت را در ترکیه، «زنگ خطری جدی» توصیف کرد و از دولت ترکیه خواست به ناظران مستقل اجازه بازدید از زندان‌ها و بازداشت‌شدگان را بدهد.

همزمان، دولت ترکیه اعلام کرده که این اقدامات را با هدف ایجاد ثبات و جلوگیری از هرگونه آسیبی به اقتصاد این کشور انجام می‌دهد.

وزارت خارجه ترکیه نیز گفته است که انتقاد از عملکرد دولت ترکیه در واکنش به کودتا، حمایت از کودتای نظامی در این کشور محسوب می‌شود.

به گزارش رویترز، رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه روز چهارشنبه نشستی امنیتی با حضور هیات دولت و اعضای شورای امنیت ملی این کشور، در کاخ ریاست جمهوری برگزار کرد که به نوشته این خبرگزاری، انتظار می‌رود پس از آن، یکسری «اقدامات اضطراری» اعلام شود.

در ادامه اقدام‌های دولت ترکیه پس از کودتای نافرجام، شرکت مخابرات ترکیه نیز روز چهارشنبه اعلام کرد که دسترسی به وب‌سایت ویکی‌لیکس را مسدود کرده است.

این تصمیم چند ساعت پس از افشای هزاران ای‌میل حزب حاکم و در حالی انجام شده که دولت ترکیه با تبعات کودتای نظامی نافرجام دست و پنجه نرم می‌کند.

ویکی لیکس روز سه‌شنبه حدود ۳۰۰ هزار ای‌میل حزب حاکم را از سال ۲۰۱۰ تا ۱۶ تیرماه امسال منتشر کرد.

شورای آموزش عالی ترکیه نیز سفر کاری دانشگاهیان به خارج از کشور را ممنوع کرده و از افرادی که در حال مأموریت در خارج از کشور به سر می‌برند خواسته که به سرعت به کشور بازگردند.

در همین حال، حزب جمهوری خلق، بزرگترین حزب اپوزیسیون ترکیه، روز چهارشنبه اعلام کرد که روز یکشنبه گردهمایی بزرگی در میدان تقسیم استانبول برگزار خواهد کرد. شعار این گردهمایی دفاع از دموکراسی و جمهوری ترکیه و سیستم پارلمانی اعلام شده است.

اقتصاد

لیر ترکیه روز چهارشنبه به پایین‌ترین سطح خود در ماه‌های گذشته رسید و هر دلار آمریکا بالای سه لیر ترک خریدو فروش شد.

موسسه «S&P» هم رتبه اعتبار اقتصادی ترکیه را یک درجه کاهش داد که به معنی کاهش ثبات اقتصادی این کشور است.

از طرف دیگر طبق گزارش‌های منتشر شده، درصد قابل توجهی از تورهای مسافرتی از روسیه و اروپا به سواحل ترکیه و استانبول لغو شده که در دو ماه آخر تابستان ضربه اقتصادی بزرگی به صنعت توریسم ترکیه به حساب می‌آید.

خبر دیگری که در بین خبرهای دستگیری‌ها و پاکسازی‌ها برجسته است، هجوم مردم برای خریدن پرچم ترکیه است که به گزارش روزنامه حریت در سه چهار روز اخیر بیش از صد میلیون پرچم فروخته شده و تولید کنندگان با کمبود پارچه و مواد ضروری دیگر روبرو شدند.

گروهی از نیروهای ارتش ترکیه جمعه شب گذشته کوشیدند تا قدرت را در این کشور به دست بگیرند و اوایل بامداد شنبه اعلام کردند که قدرت را در دست گرفته‌اند، اما رجب طیب اردوغان صبح روز شنبه ۲۶ تیرماه اعلام کرد که کودتا شکست خورده است و دولت کنترل اوضاع را در دست دارد.

رییس جمهوری ترکیه و حزب حاکم این کشور، فتح‌الله گولن، واعظ مذهبی، را مسئول کودتای نافرجام این کشور معرفی می‌کنند اما آقای گولن که در آمریکا زندگی می‌کند، این اتهام را رد کرده است.

مقامات ترکیه همچنین در روزهای اخیر بارها تأکید کرده‌اند که آمریکا باید آقای گولن را به کشور مسترد کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، باراک اوباما و رجب طیب اردوغان، روسای جمهوری آمریکا و ترکیه، روز سه‌شنبه در گفت‌وگویی تلفنی درباره تحولات ترکیه، در خصوص وضعیت فتح الله گولن نیز مذاکره کردند.

باراک اوباما در این گفت‌وگو ضمن محکوم کردن خشونت‌های اخیر در ترکیه، به رجب طیب اردوغان همتای ترک خود اطمینان داد که واشنگتن آماده است در ارتباط با کودتای هفته گذشته ترکیه تحقیق کند.

بر اساس این گزارش، دولت ترکیه روز سه‌شنبه مدارک و اسناد لازم برای استرداد رسمی فتح الله گولن را به دولت آمریکا تحویل داده است.

XS
SM
MD
LG