لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۵

انفجارها در جنوب شرقی ترکیه؛ دست‌کم هفت کشته و بیش از ۲۲۰ زخمی


انفجارهای روز پنجشنبه ۲۸ مردادماه، در مناطق کردنشین در جنوب‌شرقی ترکیه، دست‌کم هفت کشته و بیش از ۲۲۰ زخمی برجای گذاشت.

خبرگزاری فرانسه، تعداد کشته‌شدگان را ۱۲ نفر اعلام کرده است.

هنوز هیچ گروهی مسئولیت این انفجارها را برعهده نگرفته است اما بن‌علی ییلدریم، نخست وزیر ترکیه، حزب کارگران کردستان ترکیه، «پ.کا.کا» را مسئول این انفجارها معرفی کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در جریان دو انفجار اول که صبح پنجشنبه، در نزدیکی یک پاسگاه پلیس در شهر الازیغ به وقوع پیوست، سه مأمور پلیس کشته و ۲۱۷ تن دیگر زخمی شدند.

ساعاتی پس آن، انفجار یک بمب کنارجاده‌ای در منطقه کردنشین بتلیس نیز به کشته‌شدن چهار سرباز منجر شد و هفت سرباز دیگر نیز در جریان آن زخمی شدند.

به گزارش خبرگزاری دوغان ترکیه، حزب کارگران کردستان ترکیه،«پ.کا.کا» روز پنجشنبه ۲۸ مردادماه، با حمله به یک ایستگاه پلیس در شهر شِمدینلی در نزدیکی مرز ترکیه با ایران و عراق، دو مأمور پلیس را نیز زخمی کردند.

به گزارش اسوشیتدپرس، سازمان عفو بین‌الملل، حملات روز پنجشنبه در مناطق کردنشین ترکیه را «بی‌رحمانه» خواند و آنها را محکوم کرد.

به گزارش رسانه‌های دولتی ترکیه، روز چهارشنبه ۲۷ مرداد ماه نیز، در جریان انفجار یک خودروی بمب‌گذاری‌شده در شهر وان، در شرق ترکیه دست‌کم ۳ تن کشته و بیش از ۷۰ تن دیگر زخمی شدند.

مقام‌های ترکیه حزب کارگران کردستان را مسئول این انفجار معرفی کردند.

روز دوشنبه گذشته نیز هشت نفر در پی انفجار خودرویی به دست این گروه در آزادراهی منتهی به دیاربکر، جان خود را از دست دادند.

در ۲۰ مرداد ماه نیز در پی درگیری‌ها و انفجارهایی در شهرهای جنوب‌شرقی ترکیه، دست‌کم ۱۳ نفر کشته و ده‌ها نفر زخمی شده‌اند.

پیش از آن نیز، بر اثر انفجار یک خودروی بمب‌گذاری شده در استان عمدتا کُردنشین «بینگُل» در جنوب شرق ترکیه، ‌شش مأمور پلیس کشته شدند.

مقام‌های ترکیه، در همه این موارد، حزب کارگران کردستان ترکیه، «پ.کا.کا» را مسئول انفجارها معرفی کردند.

ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا، «پ.کا.کا» را یک گروه تروریستی می‌دانند.

حزب کارگران کردستان ترکیه، «پ.کا.کا» یک سازمان نظامی کرد است که از بیش از ۳۲ سال پیش، با حکومت مرکزی ترکیه می‌جنگند و خواستار خودمختاری برای مناطق کردنشین این کشور است.

در جریان این درگیری‌ها، تاکنون بیش از ۴۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

ارتش ترکیه پس از «ناموفق» خواندن آتش بس دو ساله با «پ.کا.کا» از تابستان سال ۲۰۱۵ میلادی (یک سال پیش) دست به عملیات نظامی گسترده‌ای علیه این نیروی شبه‌نظامی زده است.

برخی از احزاب سیاسی مخالف رجب طیب اردوغان، از این حملات انتقاد می‌کنند و می‌گویند در جریان این حملات شماری از غیرنظامیان نیز کشته می‌شوند.

مدافعان حقوق بشر نیز می‌گویند حدود ۴۰۰ غیرنظامی، در جریان درگیری‌های یک سال گذشته میان نیروهای دولتی ترکیه و «پ.کا.کا» کشته شده‌اند.

XS
SM
MD
LG