لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۴

دبیرکل سازمان ملل: به سرکوب و فشار علیه روزنامه‌نگاران پایان دهید


فرداکاتور--طرح از اسد بیناخواهی
فرداکاتور--طرح از اسد بیناخواهی

در روز جهانی آزادی مطبوعات، سوم ماه می، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار پایان دادن به هرگونه سرکوب و فشار علیه روزنامه‌نگاران در کشورهای جهان شد.

آنتونیو گوترش در پیام خود از دولت‌های جهان خواست تا از رسانه‌های آزاد پشتیبانی کنند و به سرکوب روزنامه‌نگاران پایان دهند.

دبیرکل سازمان ملل در پیام ویدئویی‌اش به ‌مناسبت روز جهانی آزادی مطبوعات همچنین گفت:« وجود مطبوعات آزاد برای مقابله با اطلاعات غلط رو به افزایش در جهان ضروری است».

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

او تأکید کرد:«زمانی که که از روزنامه‌نگاران محافظت کنیم، آنها می‌توانند با کلمات و تصاویر خود جهان را تغییر دهند.»

آقای گوترش همچنین در توئیتر خود نوشت: «من در کنار روزنامه‌نگارانی که تحت فشار قرار دارند، ایستاده‌ام و خواستار پایان دادن به سرکوب آن‌ها هستم. مطبوعات آزاد، پیشرفت صلح و عدالت را برای همه به ارمغان می‌آورند.»

مسئولیت سازمان‌های بین‌المللی در دفاع از روزنامه‌نگاران

رضا معینی، مسئول دفتر ایران و افعانستان در سازمان گزارشگران بدون مرز در پاسخ به این سوال که سازمان‌های بین‌المللی چگونه می‌توانند به فشار و تهدید علیه روزنامه‌نگاران پایان دهند می‌گوید:«به دو گونه، اول گزارش‌دهی از تهدیدها و فشارهایی که علیه روزنامه ‌نگاران اعمال می‌شود و دوم آموزش چگونگی مقابله و در برابر این تهدیدها ایستادن.»

رضا معینی تاکید می‌کند که بخش اول این اقدام هر روز در وب‌سایت سازمان گزارش‌گران بدون مرز انجام می‌شود و این سازمان به طور مداوم گزارش‌هایی را از تهدیدها و فشارها علیه روزنامه‌نگاران در سراسر جهان منتشر می‌کند. گزارش‌هایی که به گفته رضا معینی از سال گذشته «متاسفانه» به شکل چشمگیری افزایش یافته، هر روز مورد بررسی قرار می گیرد و در صورت لزوم بیانیه‌هایی در مورد آنها منتشر می‌شود.

به گفته رضا معینی، گزارشگران بدون مرز هم‌زمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، کمپینی را بر روی وب سایت این سازمان و نیز شبکه یوتیوب آغاز کرده که در آن خبرنگاران، نه تنها در کشورهای سرکوبگر، بلکه از تمام کشورهای جهان،‌ در مورد وضعیت حرفه‌ای خود اطلاع‌رسانی می‌کنند.

گزارشگران بدون مرز در گزارش سال ۲۰۱۷ خود از وضعیت آزادی رسانه‌ها در جهان، جمهوری اسلامی ایران را در میان۱۸۰ کشور جهان در رده ۱۶۵ قرار داده و اعلام کرد که «آزادی رسانه‌ها در جهان اکنون از همیشه بیشتر مورد تهدید است».

به گزارش این سازمان جمهوری اسلامی ایران با ۲۸ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است.

هنگامه شهیدی روزنامه‌نگار، طاهره ریاحی دبیر سرویس اجتماعی خبرگزاری «برنا»، احسان مازندرانی مدیر مسئول سابق روزنامه «فرهیختگان»، مراد ثقفی مدیر مسئول فصلنامه «گفتگو» و رامین کریمیان پژوهشگر و همکار آقای ثقفی، از جمله روزنامه‌نگاران زندانی در ایران هستند.

رضا معینی همچنین خبر داد که راهنمای ویژه ایمنی برای خبرنگاران با همکاری سازمان یونسکو و سازمان گزارش‌گران بدون مرز تهیه شده و در دسترس روزنامه‌نگاران فارسی زبان قرار دارد.

به «سرکوب بی‌رحمانه آزادی بیان» خاتمه دهید

هم‌زمان با روز جهانی آزادی مطبوعات، ۲۵۰ هزار تن از روزنامه‌نگاران، کاریکاتوریست‌ها و هنرمندان در ترکیه با امضای طوماری خواهان آزادی ۱۲۰ روزنامه‌نگاری شدند که از تابستان گذشته تاکنون در زندان به سر می‌برند.

به گزارش سازمان عفو بین‌الملل، این طومار همچنین خواستار پایان دادن به آنچه «سرکوب بی‌رحمانه آزادی بیان» خوانده، شده است.

مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۱۹۹۳ روز سوم ماه مه را به‌عنوان «روز جهانی آزادی مطبوعات» اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG