لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۰

بهترین ترانه‌های سال ۲۰۱۶


سولانژ، درناها در آسمان
سولانژ، درناها در آسمان

در روزهای پایانی سال میلادی جاری، بخش موسیقی رادیو فردا نگاهی می‌اندازد به آثار منتشرشده موسیقی پاپ در ماه‌های گذشته و ده نمونه از برترین ترانه‌های امسال را به شما معرفی می‌کند.

Hold Up - Beyoncé

ششمین آلبوم استودیویی خواننده آمریکایی بیانسه «لیموناد» یکی از مجموعه‌های پرفروش امسال بود، اما از میان ترانه‌های آن «صبر کن» بیشترین محبوبیت را داراست. این ترانه در کشورهای متعددی در فهرست ده ترانه برتر جا گرفته و همچنین نامزد جایزه گرمی بهترین اجرای موسیقی عامه‌پسند شده است. نماهنگ «صبر کن» بخشی از فیلمی یک ساعته است همنام آلبوم و به کارگردانی یوناس اکرلوند که برای ساخت آن جایزه امسال ام‌تی‌وی را به دست آورد.​

Heathens - Twenty One Pilots

پس از موفقیت بزرگ گروه دونفره «توئنتی وان پایلتس» در سال گذشته با اولین آلبومشان «چهره محو»، امسال ساخت ترانه‌ای برای فیلم «جوخه انتحار» نام آنها را بار دیگر بر سر زبان‌ها انداخت. این آهنگ «کافران» نام دارد و در ۲۹ کشور به صدر فهرست پرفروش‌ترین‌ها صعود کرده و نامزد سه جایزه گرمی بوده است.

What It Means​ - Drive-By Truckers

گروه موسیقی «درایو-بای تراکرز» در دو دهه‌ای که از فعالیتش می‌گذرد ترانه‌های زیادی با موضوعات اجتماعی و سیاسی منتشر کرده است. آهنگ «چه معنی می‌دهد» که به گفته گروه آن را دو سال پیش درباره خشونت پلیس علیه شهروندان آمریکایی رنگین‌پوست نوشته‌اند یکی دیگر از این دست آثار است که در حین رقابت‌های پر سر و صدای ریاست جمهوری آمریکا به بازار آمد و روی یکی از موضوع‌های مهم اجتماعی در ایالات متحده انگشت می‌گذارد. با اینکه این اثر در مقایسه فروش گسترده‌ای نداشته، منتقدان بسیاری آن را ستوده‌اند و از آهنگ‌های بحث‌برانگیز ۲۰۱۶ بوده است.

Seven Years - Lukas Graham

گروه دانمارکی لوکاس گراهام یکی از موفق‌ترین ترانه‌های امسال را به بازار روانه کرده است. «هفت سال» در چند کشور اروپایی در صدر جدول پرفروش‌ترین آثار نشست و در کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا در میان ده رتبه اول لیست حضور داشت و نامزد سه جایزه گرمی شد. اعضای لوکاس گراهام نام سبک خود را «گتو-پاپ» گذاشته‌اند که ترکیبی از عناصر موسیقی پاپ، هیپ‌هاپ، سول و فانک است.

Cheap Thrills - Sia

هنرمند استرالیایی «سیا» ترانه «هیجان‌های ارزان» را خود ساخته و در نسخه تک‌ترانه با همکاری رپ‌خوان معروف شان پاول اجرا کرده است. در آغاز قرار بود این اثر را ریحانا یا آیکنا پاپ بخوانند، اما هر دو خواننده آن را رد کردند و در نهایت سیا تصمیم گرفت آهنگ را به آلبوم جدید خود بیافزاید. بسیاری از منتقدان موسیقی آن را تحسین کرده‌اند و در بیش از ۲۵ کشور جزو پنج ترانه پرفروش بوده است.

Cranes In The Sky - Solange

خواهر کوچک‌تر بیانسه متن ترانه «درناها در آسمان» را هشت سال قبل از انتشار رسمی آن نوشته و نخستین تک‌ترانه سومین آلبوم او «جایی دور میز» است. این اثر در آمریکا، بریتانیا و بلژیک به موفقیت نسبی دست یافته و منتقدان موسیقی به آن در جمع واکنش‌های مثبتی نشان داده‌اند.

​Million Reasons - Lady Gaga

یکی از ترانه‌های آلبوم تازه لیدی گاگا «جوئن» که پاییز امسال به بازار آمد، «یک میلیون دلیل» نام دارد. این اثر در اروپا و آمریکا به فهرست صد ترانه پرفروش راه پیدا کرده و آهنگی آرام و عاشقانه است که در آن تنها پیانو و گیتار صدای خواننده را همراهی می‌کنند. لیدی گاگا شش بار برنده جایزه گرمی شده است و از مشهورترین و پولسازترین چهره‌های موسیقی پاپ به شمار می‌آید.

Andalouse - Kendji Girac

یکی از آهنگ‌های محبوب اروپا در سالی که گذشت، «اندلس» با اجرای «کنجی ژیراک» خواننده جوان فرانسوی با ریشه‌های اسپانیایی (کاتالان) است که نواختن گیتار را از پدربزرگش آموخته است. او که با ویدیوی بازخوانی ترانه‌ای در اینترنت به شهرت رسید، اولین اثر خود را دو سال پیش منتشر کرده است. آهنگ اندلس با شعری فرانسوی و اسپانیایی، در فرانسه و چند کشور دیگر اروپایی به فهرست ده ترانه برتر راه پیدا کرد.

Wristband - Paul Simon

اسطوره موسیقی پاول سایمون پس از پنج سال آلبوم تازه‌ای به نام «از غریبه به غریبه» منتشر کرده که «مچ‌بند» یکی از ترانه‌های آن است. این مجموعه بلافاصله پس از انتشار به رتبه سومین پرفروشترین‌ها در آمریکا دست یافت که برای پاول سایمون موفقیتی بی‌سابقه بود. او پاییز امسال ۷۵ سالگی خود را جشن گرفت.​

Can’t Stop The Feeling - Justine Timberlake

خواننده، آهنگساز و هنرپیشه آمریکایی جاستین تیمبرلیک که صداپیشگی شخصیت فیلم کارتونی «ترول‌ها» را بر عهده داشت، ترانه‌ای شاد و ریتمیک نیز برای فیلم ساخت به نام «این احساس را نمی‌توانم متوقف کنم» که بلافاصله پس از انتشار در ششم مه (هفدهم اردیبهشت) به صدر جدول پرفروشترین‌های آی‌تیونز در ۲۷ کشور صعود کرد و در بسیاری کشورها مانند آمریکا، کانادا، آلمان، ژاپن و اسرائیل موفق‌ترین ترانه شناخته شد. مجله فوربس و منابع دیگر این ترانه را پولسازترین اثر سال آمریکا معرفی کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG