لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۷

روزنامه قانون به دلیل «تیتری درباره سفر بشار اسد» توقیف شد


صفحه اول روزنامه قانون روز سه شنبه
صفحه اول روزنامه قانون روز سه شنبه

براساس گزارش‌ها روزنامه قانون روز سه شنبه هفتم اسفند و پس از به کار بردن عبارت «مهمان ناخوانده» درباره دیدار بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، با رهبر جمهوری اسلامی توقیف شد.

بر اساس ابلاغ دادسرای فرهنگ و رسانه به روزنامه قانون، این نشریه از فردا اجازه انتشار ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا در بخشی از این ابلاغیه که از سوی دادسرای فرهنگ و رسانه به مسؤولان روزنامه اعلام شده و در گفت‌وگویی با ایسنا هم به تأیید رسیده، اینگونه آمده است که «طبق ماده ۵۷۶ قانون مجازات اسلامی برای پیشگیری از وقوع جرم، توقیف موقت خواهد بود.»

روزنامه قانون در شماره روز سه شنبه درباره دیدار بشار اسد با رهبر جمهوری اسلامی تیتر «میهمان ناخوانده» را به کار برده بود.

بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، با سفر به تهران روز دوشنبه ششم اسفند با علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، به طور جداگانه دیدار کرده بود.

سفر بشار اسد به ایران از زمان آغاز اعتراض‌ها در سال ۲۰۱۱ و در پی آن جنگ داخلی در سوریه سابقه نداشته است.

​این سفر برای نزدیکان رهبر جمهوری اسلامی اهمیت زیادی داشته و رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران از آن به عنوان «پیروزی جبهه مقاومت» نام برده‌اند.

آیت الله خامنه‌ای نیز خطاب به بشار اسد گفته بود که او «به قهرمان جهان عرب تبدیل» شده و «مقاومت در منطقه به‌وسیله » او، « قدرت و آبروی بیشتری یافت».

مقامات جمهوری اسلامی از بشار اسد و گروه‌های مسلح فلسطینی و لبنانی با عنوان «جبهه مقاومت در برابر اسرائیل» نام می‌برند.

روزنامه قانون صبح سه شنبه شماره ۱۴۲۸ خود را منتشر کرد. این روزنامه پیش از این در سال‌های ۹۳ و ۹۵ توقیف شده توقیف شده بود.

براساس گزارش سازمان گزارشگران ایران در سال ۲۰۱۸، سال جاری میلادی در رتبه ۱۶۴ از ۱۸۰ کشور قرار دارد و هیچ پیشرفت خاصی در زمینه آزادی در مقایسه با سال گذشته نداشته است. در رتبه‌بندی سال گذشته ایران در رتبه ۱۶۵ قرار داشت.

گزارشگران بدون‌مرز سال‌هاست ایران را یکی از ۵ زندان بزرگ روزنامه‌نگاران نامیده. از دی‌ماه سال ۹۶ تاکنون بیش از ۲۰ روزنامه‌نگار و ۵۰ شهروندخبرنگار در ایران بازداشت شده‌اند.

XS
SM
MD
LG