لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

جریمه ۸۹۲ میلیون دلاری شرکت چینی در آمریکا به دلیل نقض تحریم‌های ایران


شرکت چینی زد‌‌تی‌ای یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و فروشندگان تجهیزات ارتباطاتی و چهارمین فروشنده تلفن‌های موبایل در بازار آمریکاست
شرکت چینی زد‌‌تی‌ای یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و فروشندگان تجهیزات ارتباطاتی و چهارمین فروشنده تلفن‌های موبایل در بازار آمریکاست

شرکت چینی تولید تجهیزات ارتباطاتی زد‌‌تی‌ای (ZTE) روز سه‌شنبه اعلام کرد در پایان پرونده‌ای که نهادهای دولت آمریکا علیه این شرکت تشکیل داده بودند تخلفات خود در فروش تجهیزات ساخت آمریکا به ایران را پذیرفته و قبول کرده ۸۹۲ میلیون دلار جریمه بپردازد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شرکت زد‌‌تی‌ای در این توافق با وزارت بازرگانی، دادگستری و خزانه داری آمریکا جرم خود در نقض آمریکا را خواهد پذیرفت. هیچ یک از وزارتخانه‌ها حاضر نشدند در مورد جزئيات این توافق اظهار نظر کنند.

تحقیقات وزارت بازرگانی پس از انتشار گزارش‌های خبرگزاری رویترز در سال ۲۰۱۲ آغاز شد که برملا کرد شرکت زد‌‌تی‌ای برای فروش میلیون‌ها دلار سخت افزار و نرم افزار تولید برخی از مشهورترین شرکت‌های کامپیوتری آمریکا به بزرگترین شرکت مخابراتی ایران با آن کشور قرار داد بسته است.

ژائو تسیانمینگ مدیرعامل شرکت زد‌‌تی‌ائی روز سه شنبه در بیانیه‌ای گفت: «زد‌‌تی‌ای به اشتباه خود اعتراف کرده، مسئولیت آن را می پذیرد و به تغییرات مثبت در شرکت متعهد باقی خواهد ماند.»

این توافق به یک سال ابهام در مورد سرنوشت فعالیت‌های این شرکت در بازار آمریکا پایان می‌دهد. مارس ۲۰۱۶ نام این شرکت در فهرستی قرار داده شد که شرکت‌های آمریکایی بدون دریافت جواز ویژه حق همکاری و معامله با آنها را ندارند. در آن زمان وزارت بازرگانی آمریکا اعلام کرد شرکت زد‌‌تی‌ای در تعارض با امنیت ملی و یا سیاست خارجی آمریکا عمل کرده است.

اگر دادگاه این توافق با وزارت دادگستری را تایید کند و شرکت زد‌‌تی‌ای نیز به تعهدات خود در توافق وفادار بماند، وزارت بازرگانی توصیه خواهد کرد نام آن از این فهرست حذف شود.

شرکت زد‌‌تی‌ای گفته است بر سر یک جریمه اضافی ۳۰۰ میلیون دلاری توسط یکی از شعبه‌های وزارت بازرگانی نیز توافق کرده است.

به گفته وزارت خزانه داری آمریکا، ۱۰۱ میلیون دلار از این توافق مالی مربوط به تحریم‌های ایران است. این بزرگترین جریمه‌ای است که تاکنون اداره کنترل دارایی‌های خارجی این وزارتخانه از یک موسسه غیربانکی اخذ میکند.

شرکت زد‌‌تی‌ای یکی از بزرگترین تولیدکنندگان و فروشندگان تجهیزات ارتباطاتی و چهارمین فروشنده تلفن‌های موبایل در بازار آمریکاست و قطعات کالاهای خود را از شرکت‌های معروف آمریکایی مثل مایکروسافت، کواکوم و اینتل خریداری می‌کند.

XS
SM
MD
LG