لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

سی سالگی نخستین کامپیوتر شخصی


تبلیغ نخستین کامپیوتر شخصی
تبلیغ نخستین کامپیوتر شخصی
سی سال پيش در چنين روزهايی آی بی ام ۵۱۵۰ رونمايی شد. اين
نخستين کامپيوتر (رايانه) نبود و پيش از آن ديگران رقابت را در توليد آغاز کرده بودند. اما توفيق رايانه های شخصی آی بی ام به ويژه مدل ۵۱۵۰ چيزی بود که سرانجام سبب دگرگونی نگرش مردم نسبت به اين ابزار شد. آنچنان که هفته نامه تايم در سال ۱۹۸۳ کامپيوتر را به عنوان ماشين سال معرفی کرد.
۱۹۸۱: آی بی ام ۵۱۵۰
روز ۱۲ اوت ۱۹۸۱ آی بی ام ۵۱۵۰ را به بازار راهی می کند. گرچه اين دستگاه با دستگاه های امروز و حتی ديروز قابل مقايسه نيست، اين رايانه با پردازشگر اينتل ۸۰۸۸ با توان ۴.۷۷ مگاهرتس و ۸ تا ۱۶ بيت، با ۶۴ RAM که قابل تغيير به ۲۵۶ بود، گام مهمی در تکوين کامپيوترهای شخصی به شمار می رود. اين رايانه دارای يک يا دو محل برای ديسک نرم و نمايشگر يا مانيتور سياه و سفيد بود. بهای آن ميان ۱۵۶۵ تا ۶۰۰۰ دلار بود. که ميانگين آن با برابری پولی امروز به ۱۵۰۰۰ دلار می رسد. سازنده های ديگر دستگاه های تازه به بازار روانه می کنند.
۱۹۸۲: کومودور ۶۴

کومودور ۶۴ در ژ‌انويه ۱۹۸۲ به بازار وارد شد و عنوان پرفروش ترين کامپيوتر را به خود اختصاص داد. بهای پايه اين رايانه ۵۹۵ دلار بود و کم کم در اثر محبوبيت آن،‌ شرکت سازنده نوع ديگری از اين دستگاه ساخت با بهای کمتر نزديک ۴۰۰ دلار. از اين نسل ۱۷ ميليون دستگاه توليد و به فروش رفت. گرچه اين دستگاه يک رايانه به شمار می رفت بسياری آن را يک کامپيوتر بازيهای رايانه ای تلقی می کردند. بازی هايی مانند اخرین نینجا «The Last Ninja»در دوران خود به بازی های پرطرفدار رايانه ای بدل شدند. بيش از ۱۰ هزار برنامه کامپيوتری برای اين دستگاه نوشته شد.
۱۹۸۴: نخستين مکينتاش وارد بازار می شود
در روز ۲۴ ژانويه ۱۹۸۴ نخستين دستگاه کامپيوتر مکينتاش رونمايی شد. ويژگی گرافيکی آن اين دستگاه را از ديگر رايانه های شخصی پيش از آن متمايز می کرد. مکينتاش ۱۲۸ که دو برنامه جالب با نام MacPaint و MacWrite را معرفی کرد. با معرفی اين رايانه چاپ و نشر دچار تحول شد. بهای دستگاه های مکينتاش نزديک به ۲۵۰۰ دلار بود.
۱۹۸۶: آی بی ام و نخستين نسل لپ تاپ
شرکت آی بی ام نخستين لپ تاپ را با نام IBM PC Convertible به بازار گسيل می کند. اين رايانه دارای فلاپی ديسک ۳.۵ اينچ و با پردازشگر داس ۳.۱ بر روی اينتل ۴.۷۷ مگاهرتس ۸۰c۸۸ و کيف دستی به مبلغی نزديک به ۲۰۰۰ دلار به فروش می رفت. وزن دستگاه نزديک به ۷ کيلو بود. از ويژگی های اين دستگاه توانايی افزودن دستگاه های ديگر به اين رايانه بود مانند چاپگرهای گرمايشی، نمايشگر و «مودم» بود.
۱۹۸۷: پيکار آی بی ام و مکينتاش
آی بی ام با توفانی که مکينتاش به پا کرده به مبارزه بر می خيزد و با معرفی آی بی ام پی اس ۲ که قابليت استفاده از نمايشگر رنگی داشت موفق می شود تا پايان آن سال نزديک به يک ميليون دستگاه بفروشد. در دوم آوريل همين سال آی بی ام رسما پايان عمر دستگاه های محبوب ۵۱۵۰ را اعلام می کند.
۱۹۹۰: استيو جابز و دستگاه های NeXTstation
سال ۱۹۸۵ استيو جابز از شرکت اپل جدا می شود و شرکت NeXT را تاسيس می کند. اين شرکت در سالهای پايانی دهه ۸۰ و آغاز دهه ۹۰ يک سری رايانه به بازار معرفی می کند که در ساخت و پرداخت شبکه جهانی اينترنت نقش مهمی بازی می کند. شايد بشود گفت NeXTstation بهترين از اين گونه فرآورده ها بود. اين دستگاه در ميدان مصرف عمومی توفيقی به دست نياورد ولی با ادغام شرکت NeXT با اپل در سال ۱۹۹۶، نوآوری های آن به Mac OSX و PowerPC منتقل شد.
۱۹۹۳: اينتل، پنتيوم را معرفی می کند
روز ۲۲ مارس ۱۹۹۳ شرکت اينتل چيپ پنتيوم را به بازار می فرستد. اين نخستين پردازشگر اينتل بود که برخلاف نسلهای پيشين آن با شماره مشخص نمی شد و نامی داشت. معرفی اين چيپ سريع بازار مصرف را به تکان واداشت.
۱۹۹۵: سلام بر ويندوز ۹۵!
در روز ۲۴ اوت ۱۹۹۵ ويندوز چهار با نام ويندوز ۹۵ معرفی می شود. استفاده گرافيکی در اين ويندوز آن را برای کاربر ساده می کرد. همزمان کم کم فلاپی جای خود را به سی دی رام می دهد. ويندوز ۹۵ طی دو سال به يکی از موفق ترين برنامه عامل در رايانه های پی سی شد. ويندوزهای ۹۸،‌ ۲۰۰۰، اکس پی و سرانجام کابوسی به نام ويستا در پشت سر توفيق ويندوز ۹۵ به بازار گسيل شدند.
۲۰۰۳: پردازشگرهای ۶۴ بيت بازار را قبضه می کنند
شرکت AMD در اين سال Athlon ۶۴ را معرفی می کند. اين پردازشگر توسط آی بی ام و اپل به کار گرفته می شود. اين پردازشگر همچنين در بازيهای نينتندو ۶۴ و پلی استيشن ۲ نيز به کار گرفته می شود.
اکنون: سال، سال تبلت است
هنگامی که استيو جابز در سال ۲۰۱۰ آی پد را معرفی کرد، انقلابی در جهان رايانه پديد آورد. ماوس؟ خدا بيامرزدش! کيبورد؟ کی لازمش داره! دوره دوره لمس کردن صفحه حساس است. ميان سالهای ۱۹۹۰ تا ۲۰۰۰ مصرف کنندگان نياز به دستگاه های کوچک مناسب برای سفر را حس می کردند. نگره های ما دگرگون شده اند. ما تنها به يک رايانه در خانه يا کار نياز نداشتيم. ما می خواستيم بتوانيم آن را با خودمان به اين سو آن سو بکشيم. اين نياز سبب به وجود آمدن رايانه های کوچک و باريک و سبک تر شد، مانند MacBook Air تبلت تازه نيست و در سالهای ۱۹۹۳ و ۲۰۰۱ نيز توسط اپل و مايکروسافت به بازار معرفی شده بود.
و فکرش را بکنيد:‌ تنها سی سال پيش آغاز شده است!
XS
SM
MD
LG