لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۰

شاعر ایرانی در اسرائیل؛ «همجنس‌گرایم، و ایرانی...»


پیام فیلی، شاعر جوان همجنس‌گرای ایرانی، که دولت اسرائیل به او در اقدامی کم‌سابقه مجوز ورود به این کشور داده، در تل آویو شب شعرخوانی برگزار می‌کند، و در نمایشی با نام «سه دلیل» که بر اساس آثار او به روی صحنه رفته، شرکت خواهد کرد.

مجوز سفر برای این شاعر ایرانی از سوی سیلوان شالوم وزیر کشور اسرائیل، صادر شد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، خانم میری رگب، وزیر فرهنگ و عضو حزب حاکم لیکود اسرائیل در نامه‌ای به هم حزبی خود، سیلوان شالوم، وزیر کشور، از دادن مجوز سفر به اسرائیل به آقای پیام فیلی حمایت کرده بود.

شماری از آثار پیام فیلی اوایل تابستان امسال به زبان عبری ترجمه شده بود؛ رمانی با نام «من سبز می‌شوم؛ میوه می‌دهم؛ انجیر» در دسترس خوانندگان عبری زبان قرار دارد.

این رمان با عبارت «من بیست و یک دارم، من همجنسگرا هستم» شروع می‌شود که روزنامه هاآرتص با توجه به آن گزارش خود درباره او را با این عنوان منتشر کرد: «من همجنس‌گرا هستم و ایرانی».

دادن اجازه ورود به اسرائیل، برای یک غیریهودی ایرانی، در شرایطی که دو حکومت ایران و اسرائیل دولت‌های خصم برای یکدیگر محسوب می‌شوند، امری عادی نیست.

او در مصاحبه با شبکه ده تلویزیون اسرائیل گفت که همجنس‌گراها در ایران از هر نظر در خطر هستند.

پیام فیلی می‌گوید در شمار آن بخش از ایرانیان است که بر این باور پای می‌فشارند که خصومت حکومت ایران با اسرائیل غیرقابل قبول است و او همواره به اسرائیل و مردم آن سمپاتی داشته‌است.

آقای فیلی در حالی در مصاحبه با شبکه ده تلویزیون اسرائیل دیده شد که ظاهراً یک خالکوبی ستاره داوود بر گردن داشت؛ وی گفت نقش هندسی آن برایش جالب است و می‌داند که این نشان اسرائیل و یهودیان است.

پیام فیلی به شبکه ده تلویزیون اسرائیل گفت، نسل جوان ایران از حداقل آزادی‌ها و امنیت برخوردار نیست و تظاهرات سال ۱۳۸۸ که نخستین امکان بیان مخالفت نسل جوان ایران با سیاست‌های دیکته شده از سوی رهبران جمهوری اسلامی بود، با خشونت سرکوب شد.

«منظومه دشت سفید» یکی دیگر از کتاب‌های شعر صوتی پیام فیلی است که در آن از جمله گفته‌است:

شاید بودنم در ایران سبب شده باشد که تا این اندازه «مرگ با چوبه‌های دار» در متنم سرازیر شود؛ تا آنجا که گویی صبح است و تو در میدانچه‌ای آویخته شده‌ای... پایانی برای یک زندگی آشفته و گسیخته که گویی وقتِ سحر، باد آن را با خود برده‌است...

او که بعد از خروج از ایران به ترکیه رفته بود، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته‌است، خانواده اش در کرج زندگی می‌کنند اما خود او می‌خواهد ساکن اسرائیل شود.

XS
SM
MD
LG