لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۱

قطعنامه هسته ای پيشنهادی اعراب عليه اسرائيل رای نياورد


اژانس بین المللی انرژی اتمی
اژانس بین المللی انرژی اتمی

قطعنامه پيشنهادی کشورهای عربی برای محلق شدن اسرائيل به جرگه کشورهايی که پيمان منع گسترش سلاحهای هسته ای را امضا کرده اند، با شکست مواجه شد.

به گزارش خبرگزاری رويترز، کشورهای عربی اين قطعنامه را عليه اسرائيل که گفته می شود تنها کشور دارنده سلاحهای هسته ای در خاورميانه است، در صحن آژانس بين المللی انرژی هسته ای به رای گذاشتند.
اسرائيل داشتن سلاحهای کشتار جمعی را نه رد و نه تاييد کرده است.

رويترز می نويسد که در رای گيری روز چهارشنبه ۳ مهرماه در آژانس بين المللی انرژی اتمی که از ۱۶۲ عضو تشکيل شده است، قطعنامه پيشنهادی غير الزام آور اعراب رای نياورد.

بر اساس اين گزارش، ۵۸ عضو آژانس مخالف قطعنامه، ۴۵ عضو موافق آن و بقيه رای ممتنع دادند.

آمريکا و متحدين وی اعلام کرده اند که قطعنامه پيشنهادی اعراب غيرسازنده خواهد بود. بگفته آنها مذاکرات مقدماتی در کنفرانسی که از سال گذشته برای ايجاد خاورميانه ای عاری از سلاحهای هسته ای برگزار شده است، با پيشرفت همراه بوده است.

رويترز می نويسد که لابی گری شديد دو طرف تاکيدی بر اهميت ژئواستراتژيکی نمادين اين قطعنامه و اختلاف عميق در موضوع سلاحهای هسته ای در خاورميانه است، کما اينکه اخير برخی از کشورهای عربی به ائتلاف آمريکا برای جنگ با گروه افراطگرای حکومت اسلامی (داعش سابق) نيز پيوسته بودند.

اسرائيل تنها کشور خاورميانه است که پيمان منع گسترش سلاحهای کشتار جمعی را امضا نکرده است.

متن اوليه قطعنامه توسط ۱۸ کشور عربی با موضوع «نگرانی از توانايی های هسته ای اسرائيل، دعوت اسرائيل به قبول پيمان منع اشاعه سلاحهای کشتارجمعی و قراردادن تمام تاسيسات هسته ای خود در معرض بازرسی آژانس» تهيه شده بود.

اسرائيل و آمريکا برنامه هسته ای ايران را بزرگترين تهديد اشاعه سلاحهای کشتار جمعی عنوان می کنند، اما ايران اين ادعا را رد می کند و می گويد که برنامه هسته ای صرفا صلح آميز را دنبال می کند.

اسرائيل می گويد که تنها زمانی قرارداد منع اشاعه سلاحهای کشتار جمعی را امضا خواهد کرد که توافقنامه همه جانبه صلح در منطقه امضا شود.

يک مقام آمريکايی به رويترز گفته است که پيرامون موضوع ملحق شدن اسرائيل به کنوانسيون منع اشاعه سلاحهای کشتاری جمعی، ان پی تی، کشورهای عربی و اسرائيل طی سال گذشته پنج بار در سوئيس ديدار و مذاکرات داشته اند.

«تام کانتری من» دستيار وزير خارجه آمريکا در امور خلع سلاحهای کشتار جمعی می گويد که در اين مذاکرات تغييراتی در مواضع اسرائيل به وجود آمده است.

اولين بار کشور مصر در سال ۲۰۱۰ موضوع کنفرانس فشار بر اسرائيل برای الحاق به پيمان منع اشاعه سلاحهای کشتارجمعی را مطرح کرد، اما بگفته کانتری من، اسرائيل که از سال گذشته در مذاکرات حضور دارد، کنفرانس سال ۲۰۱۰ را جدی نگرفت.
بگفته وی، نشانه هايی وجود دارد که حاکی از آمادگی اسرائيل برای حصول توافقی در جهت تامين امنيت همه منطقه است.

XS
SM
MD
LG