لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

روایت مسکو از یک «مزدور اجنبی» یا «میهن‌پرست طرفدار روسیه»


 «آندره پِتکهوف
«آندره پِتکهوف
گلن کیتس- انجام دو مصاحبه دست تلویزیون دولتی روسیه را رو کرده است: اولی با «یک مزدور اجنبی» و دومی با «یک میهن پرست طرفدار روسیه»، تنها مسأله این است که حالا معلوم شده هر دوی این افراد در واقع یک نفر بوده‌اند.

با «آندره پِتکهوف» آشنا شوید، و اگر راحت تر هستید، «پِتکوف» صدایش کنیم.

وی حدود ۲۰ سال پیش به آلمان مهاجرت کرد و به تازگی به شهر «میکولایو»، در جنوب اوکراین سفر کرده تا به عنوان عامل اجیر شده مسکو معترضین طرفدار روسیه را سازماندهی کند.

اما شاید این روایت چندان هم دقیق نباشد، اجازه بدهید چک کنیم. بر اساس یک روایت دیگر به نظر می رسد که این مرد چهل ساله اتفاقاً یک میهن پرست محلی هم باشد که «طبق معمول» به میدان مرکزی میکولایو رفته تا به شیوه مسالمت‌آمیز مخالفت خود را با دولت «تندرو» کیِف نشان دهد.

آن وقت، پِتکوف کیست؟ راستش بستگی به این دارد که آیا تلویزیون دولتی روسیه، ان تی وی، را تماشا می کنید یا کانال یک تلویزیون دولتی روسیه را.

در ان تی وی، این شخص یک خارجی به نام پتکوف است که ۵۰۰۰۰۰ یورو از آلمان با خودش آورده تا عملیات خرابکاری انجام دهد، اما به ناگاه در اثر حمله دست راستی‌های ملی‌گرای دو آتشه به «معترضین آرام طرفدار روسیه» دستگیر می‌شود. او را با بینی و پایی شکسته به بیمارستان می برند و بستری می‌کنند.

ان تی وی می گوید: «بخشی از بیمارستان که او در آن بستری است حالا به شدت محافظت می شود، اما گزارشگران ما توانستند مصاحبه‌ای اختصاصی با وی انجام دهند.»

در این گفت‌وگوی طولانی، پتکوف، که ادعا می‌کند دکتری است که چهار گذرنامه دارد، می‌گوید که روز ۷ آوریل به یک اردوگاه معترضان مخالف کیِف رسید، جایی که بلافاصله زنی را معاینه کرد که یک دستش مجروح شده بود. آنطور که پتکوف می‌گوید، به محض اینکه درمان زن را شروع کرد، تندروهای مست با نارنجک‌های گیج‌کننده، چوب دستی و اسلحه گرم به تجمع آرام معترضان حمله کردند.

پتکهوف می‌افزاید: «ظرف پنج دقیقه کل زندگیم عوض شد، تنها ۲۴ ساعت بود که به شهر شما رسیده بودم و هنوز عصر نشده نزدیک بود کشته شوم.»

پتکوف همچنین می‌گوید که دچار ضربه مغزی شده، وی در ادامه توضیح می‌دهد که عضو گروهی است که «مایل نیست به نامشان اشاره کند». او هرگز چیزی در این باره نمی‌گوید که برای جنگ علیه معترضان مخالف روسیه اعزام شده است. با این وجود، تفسیر شبکه ان تی وی از این داستان مشخص است، کافی است به تیتر فیلم منتشر شده بر روی سایت ان تی وی نگاهی بیندازیم که نوشته: «مزدور آلمانی با ۵۰۰۰۰۰ یورو برای گروه‌های دست راستی به اوکراین می‌آید».

اما از آن طرف تفاوت بازتاب گزارش اختصاصی ان تی وی، در شبکه روسیه-۱، تنها به «زاویه دوربین» محدود نماند و بیمار - که حالا اسمش پتکوف و دست بر قضا از «مردم محلی» است - را در حالی می‌بینیم که در همان ساختمان فیلم قبلی دراز کشیده است. این بار حرکت دوربین از روی یک روبان نارنجی و مشکی «سن ژرژ» رد می‌شود که به تخت بیمار گره زده شده، رنگ‌هایی که نماد اعتراض‌های طرفداران روسیه است.

در این گزارش خبرنگار شبکه روسیه-۱ می‌گوید: «آندره پتکوف نخواهد توانست تا نیم سال دیگر نخواهد توانست روی پاهای خود راه برود.» خبرنگار ادامه می‌دهد: «روز هفتم آوریل، آندره مثل همیشه به میدان مرکزی آمده بود که نارضایتی خود را از اعلام مقام‌های جدید کیِف اعلام کند. جایی که تندروها به ناگاه اعتراض صلح‌آمیز مردم را به صحنه کشتار تبدیل کردند.»

پتکوف، که لحظاتی کوتاه در گزارش صحبت می‌کند، این بار مدعی می‌شود که چیزی نمانده بود مردی مسلح او را به قتل برساند.

وی می‌گوید: «همانطور که روی زمین دراز کشیده بودم، تفنگش را روی گیجگاهم گذاشت و گفت می خواهد مرا بکشد. من گفتم "شلیک کن" و بعد چند دختر به طرف ما دویدند و با لگد او را فراری دادند.»

گزارش در صحنه بعد پتکوف را ترک می‌کند و تعریف می‌کند که چطور مقام‌های اوکراینی تندروها را با اتوبوس به محل آوردند و با همکاری آنها اردوگاه‌های معترضان آرام طرفدار روسیه را در هم کوبیدند. معترضان مخالف کیِف همچنین به خبرنگار شبکه روسیه-۱ پوکه های مصرف شده مهماتی را نشان می دهند که، به گفته آنها، علیه این معترضان مورد استفاده قرار گرفتند.

اما دست آخر این پِتک(ه)وف کیست؟ در حال حاضر نمی‌شود با اطمینان نظر داد چرا که کانال یک، یعنی سومین ایستگاه تلویزیونی رسمی روسیه، هنوز مانده که گزارش خودش را پخش کند.
...........................................................................................................................
این مطلب در سایت رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی منتشر شده است.
XS
SM
MD
LG