لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۶:۳۸

روز جهانی منع کار کودکان


۱۲ ژوئن روز جهانی منع کار کودکان است. بر اساس آمارهای جهانی بین ۱۲۰ تا ۱۵۰ میلیون کودک بین ۵ تا ۱۴ سال در سراسر جهان مجبورند به جای تحصیل نان آور خانواده باشند.

سازمان جهانی کار دلایل وجود کودکان کار را فقر، فقدان حمایت های اجتماعی و ناکارآمدی برخی جوامع در تضمین ارائه خدمات برای تحصیل کودکان تا حداقل سن تعیین شده عنوان می کند.

این در حالی است که آمار دقیقی از تعداد کودکان کار در ایران هنوز در دست نیست. فعالان حقوق کودک از رقم های میلیونی خبر می دهند ولی مقام های دولتی رقم هایی به مراتب کمتر ارائه می کنند.

گزارش شاهین بشیری درباره روز جهانی منع کار کودکان
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:03 0:00
لینک مستقیم

به گزارش ایرنا خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ، محمد مهدی زاده معاون آموزشی نهضت سواد آموزی کشور بتازگی اعلام کرد: طی دو سال اخیر، ۱۴۳ هزار کودک ایرانی در هیچ مدرسه ای ثبت نام نکرده اند. از سوی دیگر در سال گذشته ۶۷هزار دانش آموز فقط در مقطع ابتدایی ترک تحصیل کرده اند.

به گفته یک مقام سازمان بهزیستی کشور حدود ۷۰هزار کودک خیابانی در کشور وجود دارد.

به گزارش ایسنا خبرگزاری دانشجویان ایران،حبیب‌الله مسعودی فرید ضمن اشاره به اینکه به طور متوسط روزانه در تهران کودکان کار بین ۵۰ تا ۷۰ هزار تومان درآمد دارند گفت: درآمد این کودکان هیچ کمکی به وضعیت بهداشتی، درمانی و تغذیه‌ای آنان نمی‌کند و باید با بررسی‌های کارشناسانه فهمید که این درآمدها در چه راه‌هایی هزینه می‌شوند.

به گفته این مقام سازمان بهزیستی شناسایی و پیگیری‌های آموزشِی این افراد عمدتا از طریق سازمان‌های مردم نهاد و یا آموزش و پرورش انجام می‌شود اما همچنان شناسایی و ثبت این کودکان از مشکلات اساسی در ساماندهی آنان است زیرا بسیاری از آنان مجهول الهویه و فاقد اوراق هویتی هستند.

اما تفاوت آماری فقط محدود به ایران نمی شود. در حالی که سازمان جهانی کار در گزارش سال جاری خود اعلام کرده است ۱۲۰ میلیون کودک بین سنین ۵ تا ۱۴ سال در سراسر جهان مجبورند کار کنند یونیسف صندوق کودکان سازمان ملل تعداد این کودکان را ۱۵۰ میلیون نفر اعلام می کند.

به گزارش یونیسف غیر از مناطقی چون خاورمیانه، شمال آفریقا، آمریکای لاتین و جزایر کاراییب، در بقیه کشورهای جهان تعداد دختران و پسران سنین ۵ تا ۱۴ سال مجبور به کار به یک میزان است.

هرچند در مناطق مورد اشاره نیز تعداد پسران فقط کمی بیشتر از تعداد دختران گزارش شده است.

XS
SM
MD
LG