لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۱

آخرین گزارش سازمان ملل در مورد عراق


گزارش سازمان ملل متحد در مورد عراق می گويد که تنها در ماه سپتامبر در اين کشور ۳۷۰۰ غير نظامی عراقی جان خود را از دست دادند؛ بيشتر از هر ماه ديگری از زمان آغاز جنگ در عراق در سال ۲۰۰۳ ميلادی.


جوانی مگازنی، مسئول ارشد نهاد همياری ملل متحد در عراق (UNAMI) در مورد گزارش سازمان ملل از وضعيت عراق روز گذشته در يک نشست خبری گفت: «بدتر شدن اوضاع در عراق و نيز توسعه فقر باعث شده است تا گروه بسيار بزرگی از مردم اين کشور در جست و جوی امنيت باشند. به عقيده کميسيون عالی پناهندگان ملل متحد تنها پس از انفجار در مسجد العسگريه حدود ۴۰۰ هزار نفر به دليل ترس از جنگ قومی و بيش از ۱۵ هزار نفر پس از عمليات نظامی به کشورهای همسايه پناه برده اند.»


هر ماه تقريبا صد هزار نفر از ترس جانشان محل سکونت خود را رها می کنند و تعداد کسانی که در طول تقريبا چهار سال گذشته مجبور به مهاجرت شده اند از مرز دو مليون نفر گذشته است.


گزارش سازمان ملل پرسش هايی را در مورد بی طرفی سيصد هزار نيروی امنيتی عراقی که توسط ارتش آمريکا آموزش ديده اند مطرح می کند. و همه اين ها در گزارشی که تنها يک هفته پيش از ديدار جرج بوش رييس جمهوری آمريکا و نوری المالکی نخست وزير عراق منتشر می شود.


جوانی مگازانی می گويد:«نوع خشونت در چند ماه گذشته تغيير کرده است. من فکر می کنم ما رشد قابل ملاحظه ای در درگيری های قومی و ديگر فعاليت های خشونت باری داشته ايم، که نه تنها به وسيله تروريست ها يا شورشی ها رهبری شده اند، بلکه نيرو های نظامی، تبه کاران و افراد مسلحی که در حاشيه نيرو های امنيتی عراق فعاليت می کنند نيز در آن ها دست داشته اند.»


گزارش سازمان ملل به نقد دولت عراق نيز می پردازد و در ان آمده است که تنها در شهر کرکوک در شمال بغداد نيمی از ۵ هزار پليس مخفی و ۱۳ هزار نفر از سربازانی که در اين منطقه فعالند در محل خدمت خود حاضر نمی شوند.


نويسندگان اين گزارش به اين موضوع اشاره می کنند که همچنان بيشترين تعداد قربانيان ناشی از نبرد های انتقام جويانه ميان شيعه ها و سنی هاست با اين همه هنوز صدها نفر بر اثر بمبگذاری ها، حمله های تروريستی و يا به دست تبه کاران معمولی کشته می شوند.


سخنگوی دولت عراق، علی الدباغ در واکنش به اين گزارش گفته است که محتويات آن غير دقيق و غلو شده است، چرا که بر اساس گزارش های رسمی دولت شکل نگرفته است.


XS
SM
MD
LG