لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۱

در قلمرو ادب: برنامه نوروزی


سیمین بهبهانی
سیمین بهبهانی

برنامه نوروزی در قلمرو ادب، به گفت و گويی با سيمين بهبهانی، گفتاری درباره دبير جديد انجمن جهانی قلم« پن» در آمريکا، و اعطای جايزه ملی ادبی ويتنام به چهار نويسنده ناراضی در اين کشور اختصاص دارد.


دبير جديد پن آمريکا


فرانسين پروز که تا کنون بيش از بيست کتاب از او منتشر شده، به زودی به عنوان دبير جديد انجمن جهانی پن در آمريکا کار خود را شروع خواهد کرد.


خبر اعلام رياست خانم پروز، روز ۱۹ مارس، در گردهمايی مرکز پن در آمريکا به طور رسمی اعلام خواهد شد.


او که ۵۸ سال دارد و در سال ۱۹۶۸ از کالج رادکليف فارغ التحصيل شده، می گويد: «همزادی» دارد که می خواهد در زندگی روزمره مسايل سياسی و ادبی را بررسی کند.


فرانسين پروز که آفريننده رمان های فرشته آبی و قديسان خانگی است، در مورد نظر مردم درباره انجمن قلم می گويد که مردم ديدگاه مبهمی درباره فعاليت های اين انجمن دارند.


انجمن پن PEN، در سال ۱۹۲۲ در لندن و درست در سال های پايانی جنگ جهانی اول شکل گرفت و نامش علاوه بر آنکه معنای قلم دارد، برگرفته از سه کلمه است: شاعر« POET » ويراستار« EDITOR» و رمان نويس«NOVELIST».


اين انجمن از نويسندگانی چون سلمان رشدی، نوسنده هندی تبارساکن انگليس، که فتوای قتل او توسط آيت الله خمينی صادر شد، و نيز «اورهان پاموک» نويسنده ترک و برنده نوبل ادبی امسال که به خاطر آنچه «اهانت به هويت ترکی» گفته شد مورد پيگرد بوده، دفاع کرده است.


جايزه ملی ادبی ويتنام برای چهار نويسنده ناراضی


جايزه ملی ادبی ويتنام، به چهار نويسنده نامدار مخالف دولت در ويتنام، که دهه ها مغضوب حکومت بودند، تعلق گرفت.


دو تن از اين نويسنده ها سال ها پيش درگذشته اند و دو نفر هم در آستانه ۹۰ سالگی اين جايزه را دريافت می کنند.


اين شاعران ويتنامی، ابتدا از نبرد هوشی مين با فرانسويان و بيرون راندن استعمار فرانسه از هندوچين پشتيبانی کردند، اما بعد ها با سياست دولت به دليل اجرای اصلاحات ارضی به مخالفت پرداختند.


پس از اين مخالفت ها، روزنامه اين نويسندگان و شاعران بسته شد، آنها به زندان افتادند و حتی خوانندگان شعر آنها به اردوهای کار فرستاده شدند، اما شعرشان مخفيانه به دست مردم می رسيد.


وزير فرهنگ ويتنام گفته که شعر اين چهار شاعر،« ويژگی های مردم ويتنام» را دارد و به همين سبب سزاوار در يافت جايزه ملی کشورند.


گفت و گو با سيمين بهبهانی


سيمين بهبهانی، شاعر ايرانی در سفر اخير خود به آمريکا، به راديو فردا گفت:«از نوجوانی عنصر اجتماعی در شعرم وجود داشته و در ۱۴ سالگی شعری با مضمون قوی اجتماعی از من در روزنامه نوبهار به سردبيری ملک الشعرای بهار به چاپ رسيد. اما در مجموع مضمون غزل هايم عاشقانه است، منتهی در جامعه ای که همه چيز، حتی خريدن يک نان، رنگ سياسی به خود می گيرد، شعر نيز نمی تواند از چنين پديده ای برکنار بماند.»


سيمين بهبهانی همزمان با تجمع زنان در ايران و بازداشت گروهی آنان، در پيامی خطاب به زنان گفت:«شما در راهی که در پيش گرفته ايد موفق خواهيد شد، اميد من آن است که پيروزی با شما باشد.»


شعری جدیدی ازسيمين بهبهانی


XS
SM
MD
LG