لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۹

«حل مسئله اتمی ایران با گفت و گو هنوز امکان پذیر است»


بلازی ازحمله نظامی به عنوان عامل بی ثباتی در منطقه ياد کرد.
بلازی ازحمله نظامی به عنوان عامل بی ثباتی در منطقه ياد کرد.

فيليپ دوست بلازی، وزير امور خارجه فرانسه، روز يکشنبه،۱۱ مارس، گفت که هنوز حل مسئله هسته ای ايران از طريق «گفت وگو» امکان پذير است.


بلازی در کنفرانس خبری مشترک با شيخ عبدالله بن زياد آل نهيان، وزير امور خارجه امارات، به خبرگزاری فرانسه گفت :«باور ندارد که ايران، به دليل انزوای سياسی و اقتصاديی که پيشه کرده، بتواند بيشتر از اين در مورد مسئله هسته ای خطر کند.»


او درمورد گزينه نظامی آمريکا عليه ايران، اظهار داشت که آمريکا هم استراتژی « گفت و گو» در مورد ايران را ثمر بخش می داند.


پنج عضو دايم شورای امنيت سازمان ملل به همراه فرانسه وآلمان در حال گفت و گو هستند تا تحريم های شديدتری را از طريق اين شورا بر عليه ايران به اجرا بگذارند.


در دسامبرسال گذشته، در پی عدم توقف برنامه هسته ای ايران، شورای امنيت سازمان ملل، به اولين سری تحريم ها عليه ايران رای مثبت داد.


آمريکا هم استراتژی « گفت و گو» در مورد ايران را ثمر بخش می داند
بلازی

اقای بلازی به اتحاد بر سر مواضع اعضای شورای امنيت اشاره کرد واظهار داشت که فقط در صورت توافق جمعی و هم رايی اعضای شوراست که امکان تاثير پذير بودن مواضع اين شورا به وجود می آید.


او در ادامه از حمله نظامی به عنوان عامل بی ثباتی در منطقه ياد کرد و گفت که اقدام نظامی موقعيت های غير قابل پيش بينی در منطقه ايجاد خواهد کرد.


پيش تردمنيک دو- ويلپين، نخست وزير فرانسه، نیز گفته بود که هر گونه حمله نظامی به ايران به منظور مقابله با برنامه اتمی اين کشور باعث ايجاد ناآرامی در منطقه خواهد شد.


آقای ويلپين به روزنامه الحيات گفته بود که : «برای فرانسه، حمله نظامی يک راه حل نيست.»


آقای «ويلپن» در اين مصاحبه از ايران خواسته بود تا راه گفت و گو را انتخاب کند و به ميز مذاکره برگردد.


تنش بين آمريکا و ايران در مورد برنامه هسته ای اين کشور در حال افزايش است و به رغم انکار دولت آمريکا، برخی رسانه ها از طرح حمله آمريکا به ايران صحبت می کنند.


ديک چينی، معاون رييس جمهوری آمريکا، در سخنان اخير خود گفت که تمامی گزينه ها برای جلوگيری از غنی سازی ايران مد نظر است. يکی از معاونين وزير امور خارجه ايران نيز ايران را آماده جنگ دانست.


آمريکا و بسياری از کشورهای جهان به برنامه هسته ای ايران مظنون هستند و احتمال می دهند که ايران به دنيال ساختن بمب اتمی است.


ايران همواره اين اتهامات را رد کرده و برنامه هسته ای را در جهت توليد برق اعلام کرده است.


XS
SM
MD
LG