لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۲

جشنواره تئاتر فجر آغاز شد


بيست‌وپنجمين جشنواره بين‌المللی تئاتر فجر از ۱۸ تا ۲۷ دی ماه ‌‌در تالارهای نمايش ‌تهران برگزار می‌شود.
بيست‌وپنجمين جشنواره بين‌المللی تئاتر فجر از ۱۸ تا ۲۷ دی ماه ‌‌در تالارهای نمايش ‌تهران برگزار می‌شود.
مراسم افتتاحيه جشنواره تئاتر فجر، همچون سال‌های گذشته با اجرای نمايش‌ های خيابانی در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.

در روزاول برگزاری اين جشنواره ، ۱۸‌نمايش خيابانی شرکت کننده در جشنواره از سراسر کشور در محوطه مجموعه تئاترشهر اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری ها، نخستین روز بیست و پنجمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با تأخیر در اجرای برخی نمایش‌ ها و بی‌ نظمی در برنامه اجرایی سالن‌ ها همراه بود.

به گزارش خبرگزاری مهر، زنگ آغاز کار بیست و پنجمین جشنواره تئاتر فجر در حالی زده شد که پیش‌بینی نحوه برگزاری جشنواره امسال با توجه به اخبار و اطلاعات یکی دو ماه اخیر، نوید برگزاری یک جشنواره متفاوت نسبت به دوره‌ های قبل را می‌داد، اما برخلاف پیش‌بینی‌ ها، بی‌نظمی‌ های تکراری و تاخیر های بیش از ۳۰ دقیقه در نخستین روز جشنواره دیده شد.


گزارش ها حاکی است که در دو اجرای سالن قشقایی در روز اول، عده‌ای با وجود داشتن بلیت نتوانستند در اجرای اول، نمایش «مرگ و شاعر» را ببینند. در اجرای دوم هم که با ۵۰ دقیقه تاخیر شروع شد، ازدحام جمعیت به حدی بود که حداقل حدود ۳۰ نفر بیشتر از ظرفیت سالن به تماشای نمایش نشسته بودند.


مسوولان سالن قشقایی در پاسخ به اعتراض تماشاگران منتظر در سرما اعلام کردند که «به علت اینکه هیئت داوران مشغول دیدن نمایش در سالن اصلی هستند، تا اجرای نمایش سالن اصلی تمام نشود و هیئت داوران به سالن قشقایی نروند، نمی توانیم در سالن را باز کنیم.»



هيئت داوران

به گزارش سايت ايران تئاتر،‌ داوری آثار صحنه‌ای ايرانی بيست‌ و پنجمين جشنواره بين‌المللی تئاتر فجر‌ ‌به صورت صنفی و توسط پنج تن از صاحب نظران حوزه تئاتر، اکبر زنجان‌پور (بازيگر و کارگردان)، فرهاد مهندس‌ پور (کارگردان)، مجيد سرسنگی (مدرس و نمايشنامه‌ نويس)، فريدون علی‌ ياری (طراح صحنه و لباس) و پيروز ارجمند (آهنگساز) صورت خواهد گرفت.


این هیات همچون سال گذشته، نمايش‌ هايی را داوری و ارزيابی خواهند کرد که از طريق اجرای عمومی در بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر فجر، روی صحنه خواهند رفت.

در مراسم پایانی بيست‌ و پنجمين جشنواره بين‌ المللی تئاتر فجر، از برگزيدگان گرايش‌ها ی بازيگری، کارگردانی، نمايشنامه ‌نويسی، طراحی صحنه و لباس و موسيقی قدردانی خواهد شد.

«تياتر تجربی» در جشنواره امسال

همزمان با برپايی جشنواره تئاتر فجر، کارگاه نمايش مجموعه تئاتر شهر با اجرای ۷ اثر نمايشی تجربی همچنان به فعاليت خود ادامه می‌ دهد.

‌اين تصميم در حالی در آخرین لحظات مانده به شروع جشنواره اتخاذ شد که درست سه هفته مانده به جشنواره اعلام شد قرار نيست در اين جشنواره ‌«نمايش تجربی» جديدی اجرا شود.



نمايش‌های «عنکبوتی روی موهای تو تاری می‌بست و من خواب می‌ديدم» به کارگردانی محمودرضا رحيمی، «خود عشق می‌کنم» کار رضا مولايی، «در خانه ايستاده‌ بودم و منتظر بودم باران بيايد» به کارگردانی تينوش نظم ‌جو و «می‌خواهم بخوابم» کار رضا گوران از جمله آثار تجربی است که همزمان با برگزاری جشنواره بيست‌ و پنجم در کارگاه نمايش روی صحنه می‌روند.

کارگاه های آموزشی

در جشنواره امسال، همچنین بیست و دو کارگاه آموزشی با حضور ۸ تن از اساتيد و متخصصان خارجی در جشنواره تئاتر فجر برگزار می‌شود. ‌در اين کارگاه‌ها استادانی از کشورهای آمريکا، بریتانیا، آلمان، روسيه، يونان، هلند و لهستان حضور دارند.

پيتر چلکوفسکی‌ پژوهشگر امريکايی با موضوع «وجوه نمايشی مراسم محرم» ، ‌نلسون فرناندز‌، ‌راجر مک‌ کان‌ و رز قنتون‌ از بریتانیا با موضوع «از طرح اوليه نمايش تا عرضه و بازاريابی» و ميشائيل اولنيک‌ و تينا کوکوويچ‌ از آلمان با موضوع «بيان هنری بدن»، کارگا‌ه‌های آموزشی خود را برگزار می‌کنند.

همچنين ژوزف رايخلگاز از روسيه با موضوع «سيستم استانيسلاوسکی و کاربرد آن در تئاتر معاصر» ، ‌اودوکيموس تسولاکيديس‌ از يونان با موضوع «بديهه ‌پردازی، روشی در بازيگری و کارگردانی»، نيل ول در ليندن از هلند با موضوع «تحليل تطبيقی نمايش آئين در شمال آفريقا و خاورميانه با تکيه بر آثار عرفانی» و گروه تئاتر خيابانی لهستان‌ با موضوع «بين تکنيک و تخيل» کارگاه‌های آموزشی خود را برگزار می‌کنند.


کارگردانان زن جشنواره

۳کارگردان زن ايرانی در بيست‌ و پنجمين جشنواره بين‌المللی تئاتر فجر حضور دارند.

‌کتايون فيض‌ مرندی با نمايش «بدون خداحافظی» نوشته نغمه ثمينی، سپيده نظری‌ پور با نمايش «تهران ـ پرندک» نوشته مهرداد رايانی ‌مخصوص و زری اماد با نمايش «امشب ديگر مهره‌های پشتم نی‌لبک می‌زنند» نوشته حميدرضا آذرنگ در جشنواره تئاتر فجر حضور دارند.

بيست ‌و پنجمين جشنواره بين‌المللی تئاتر فجر از ۱۸ تا ۲۷ دی ماه ‌‌در تالارهای نمايش ‌تهران برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG