لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

پارلمان فلسطینی به دولت وحدت ملی رای مثبت داد


اسماعيل هنيه، رييس حماس، به خبرگزاری رويترز گفت که امروز آغاز يک دوره تاریخی جديد برای فلسطين محسوب می شود.
اسماعيل هنيه، رييس حماس، به خبرگزاری رويترز گفت که امروز آغاز يک دوره تاریخی جديد برای فلسطين محسوب می شود.

پارلمان ۱۳۲ نفری فلسطين، با رای مثبت ۸۳ تن، روز شنبه ۱۷ مارس، به دولت وحدت ملی جديد که شامل دو گروه حماس و فتح می شود، رای مثبت داد.


اين رای گيری در شرايطی صورت گرفت که ۴۱ نفر از اعضای اين پارلمان در زندان های اسراييل به سر می برند و ديگر نمايندگان نيز به صورت جداگانه در شهرهای غزه و رام الله مستقر بودند و ازطريق ويدیو کنفرانس با يکديگر به تبادل نظر پرداختند.


اسماعيل هنيه، رييس حماس، به خبرگزاری رويترز گفت که امروز آغاز يک دوره تاریخی جديد برای فلسطين محسوب می شود.


او همچنين تاکيد کرد که دولت جديد قصد دارد تا کشور مستقل فلسطين را در سرزمين هايی که اسراييل در جنگ ۱۹۶۷ تسخير کرده ایجاد کند.


آقای هنيه همچنين از آمريکا خواست تا موضع خود را در قبال فلسطينی ها تغيير دهد.


در همين حال، محمود عباس، رييس تشکيلات خودگردان فلسطين، نيز از دولت اسراييل خواست تا به خشونت علیه فلسطينی ها پايان دهد.


آقای عباس اعلام کرد که مردم فلسطين آماده اند تا بدون هيچ گونه محدوديتی گفت و گو های صلح را از سر بگيرند.


برنامه نهايی دولت جديد، که روز جمعه تدوين شد، از زبان معتدل تری در برابر اسراييل استفاده می کند، ولی هنوز با آنچه خواسته کشورهای تحريم کننده دولت فلسطينی برای به رسميت شناختن اسراييل عنوان شده است، فاصله دارد.


اسراييل روز پانزدهم مارس رسما اعلام کرد که دولت جديد فلسطينی را به رسميت نخواهد شناخت و با آن همکاری نخواهد کرد.


اسراييل پيش از هر چيز خواستار به رسميت شناخته شدن این کشور توسط تمام گروه هايی است که در تشکيل دولت فلسطينی دخيل خواهند بود.


بر اساس برنامه دولت جديد فلسطينی، وزارت کشور، امور خارجه و دفاع در اختيار افراد مستقل قرار می گيرد.


به اين ترتيب، قرار است مواردی چون کنترل نيروهای امنيتی در اختيار شخصيت های مستقلی غير از افراد وابسته به فتح و حماس قرار گيرد.


برنامه جديد از گروه های فلسطينی می خواهد تا به پايدار ماندن آتش بس با اسراييل پايبند بمانند، ولی در عين حال اعلام کرده که «مقاومت به هر شکل ممکن به ويژه با روش غير خشونت آميز عليه اشغال تصديق می شود.»


شيمون پرز، معاون نخست وزير اسراييل، روز شنبه از جامعه جهانی خواست تا ثابت و استوار بر سر موضع خود در قبال دولت فلسطينی به رهبری حماس بايستد.


دولت جديد فلسطينی هنوز نتوانسته است نظر مساعد کشورهای غربی را برای پايان دادن به تحريم هايی که عليه آن اجرا می شود جلب کند.


از ميان چهار مذاکره کننده اصلی خارجی در بحران خاورميانه، که به گروه چهارگانه شهره است، يعنی ايالات متحده، اتحاديه اروپا، سازمان ملل متحد و روسيه، گرم ترين واکنش ها نسبت به برنامه جديد و دولت احتمالی از سوی مسکو بيان شده است.


وزرت امور خارجه فدراسيون روسيه اعلام کرده است که قطعا اتفاق بسيار مهمی برای اتحاد مقام های عالی رتبه فلسطينی رخ داده است.


گروه چهارگانه از دولت فلسطينی می خواهد تا قبل از هر چيز اسراييل را به رسميت بشناسد و عليه آن، اقدامات مسلحانه انجام ندهد.


XS
SM
MD
LG