لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۴۸

ناتو: نیرو گرفتن ایران از میان افغان‌ها برای سوریه، توازن ارتش افغانستان را برهم زده است


تاکنون ده‌ها سرباز افغان کشته شده در جنگ داخلی در سوریه، در ایران دفن شده‌اند.
تاکنون ده‌ها سرباز افغان کشته شده در جنگ داخلی در سوریه، در ایران دفن شده‌اند.

فرماندهان نیروهای ائتلاف به رهبری ناتو در افغانستان می‌گویند که نیرو گرفتن ایران از میان مردان افغان برای جنگ داخلی سوریه، احتمالا در کاهش سربازگیری ارتش افغانستان در مناطق غربی این کشور نقش داشته است.

با توجه به مبارزه نیروهای امنیتی افغانستان با نیروهای طالبان و کشته شدن، پا به فرار گذاشتن یا مفقودالاثر شدن سربازان این کشور، ارتش با مشکل ثابت نگه داشتن تعداد سربازان مواجه‌ است.

با این حال، تعداد سربازان جذب شده به ارتش، در هرات و ولایت‌های همسایه آن در غرب افغانستان به طور مشخص کمتر از دیگر ولایت‌هاست.

به گزارش سایت آمریکایی «استارز و استرایپز» که اخبار نظامی را پوشش می‌دهد، در حال حاضر غرب افغانستان از باثبات‌ترین مناطق این کشور به شمار می‌رود، اما در صورت گسترش حملات طالبان از استان‌های جنوبی به این مناطق، به گفته مقام‌های دولت ائتلافی، نیروهای امنیتی با مشکل مواجه خواهند شد.

یکی از فرماندهان ناتو در جمع خبرنگاران گفته است که ارتش افغانستان باید بتواند به صورت ثابت سربازگیری کند و برهم خوردن این توازن مشکل‌ساز خواهد بود. وی می‌گوید ایران تا حدودی در مورد کمبود نیروی نظامی در این کشور مقصر است.

وی در مورد دلایل پیوستن مردان افغان به جنگ داخلی سوریه گفته است که ایران در قیاس با ارتش افغانستان، پول بهتری به سربازان می‌دهد و از طرفی این سربازان مجبور نیستند با اعضای فامیل‌ها و خویشاوندان‌شان بجنگند.

سازمان دیده‌بان حقوق بشر بهمن ماه پارسال اعلام کرد که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی هزاران افغان را برای جنگ کنار نیروهای هوادار بشار اسد به سوریه می‌فرستد.

در این گزارش گفته شده بود که روند اعزام نیروهای افغان از سال ۲۰۱۳ آغاز شده و این افراد اغلب مهاجران غیرقانونی هستند که با وعده اقامت در ایران عازم جنگ می‌شوند.

توجه گزارش دیده‌بان حقوق بشر معطوف به افغان‌هایی بود که به شکل غیرقانونی در ایران زندگی می‌کردند و نه افغان‌هایی که در غرب کشور خودشان ساکن بودند.

خبرگزاری‌های ایران بارها از کشته شدن صدها افغان در جبهه‌های سوریه خبر داده‌اند. افرادی که جنازه‌شان به ایران آورده شده و در مناطق مختلف به ویژه شهر مشهد دفن شده است. این افراد در سوریه با نام «تیپ فاطمیون» می‌جنگند.

علاوه بر افغان‌ها، ایران از پاکستانی‌ها نیز در جنگ سوریه استفاده می‌کند که آن‌ها با نام «تیپ زینبیون» در سوریه فعال‌اند.

ایران از جنگ داخلی در سوریه حمایت مالی و لجیستیکی می‌کند و بارها تاکید کرده که در این کشور نیروی زمینی ندارد، بلکه مستشارانی را برای کمک به نیروهای بشار اسد فرستاده است.

XS
SM
MD
LG