لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۷

موزه هنرهای معاصر تهران: فرش به جای آثار مدرن


عکسی از مهران آتشی در کالج کمبریج (عکس تزیینی است)
عکسی از مهران آتشی در کالج کمبریج (عکس تزیینی است)

موزه هنرهاى معاصر تهران پس ازيك دوره رونق و تلاش چند ساله، با روى كار آمدن دولت محمود احمدى نژاد و تغيير مديران در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، معاونت هنرى وزارت خانه و مديريت موزه، رويكردى كاملا متفاوت به خود گرفت.


بودجه اين موزه به حداقل رسيد و «تغيير اولويت ها» باعث شد كه روزهاى شلوغ موزه هنرهاى معاصر، جاى خود را به سردى و سكوت بدهد؛ تا جايى كه حتى به جاى نمايش آثار مرتبط با هنرهاى مدرن و معاصر، كه از وظايف اوليه اين موزه بوده و هست، نمايشگاه هايى از هنرهاى سنتى چون خوش نويسى و نگارگرى و فرش در سالن هاى آن به نمايش در آيند.

پس از گشوده شدن بازارهاى بين المللى به روى آثار هنرمندان معاصر ايران و در نتيجه، فروش اين آثار در سطوحى كه در مقياس داخل ايران چشمگير مى نمايد، عده اى از رشد بى رويه قيمت ها در بازار داخل ابراز نگرانى كردند.


به همين دليل، جمشيد حقيقت شناس، رييس انجمن نقاشان، اعلام كرد كه كميته اى براى تعيين قيمت پايه آثار هنرى تشكيل شده است. ولى آيا يك اثر هنرى را مى توان در قالب تعرفه هاى رسمى كنترل كرد؟


اين موضوع تازه اى است كه در ميان هنرمندان و كارشناسان انتقادهاى زيادى برانگيخته است.


محمد ابراهيم جعفرى، نقاش و استاد دانشگاه هنر، و جهانگير كازرونى، مجموعه دار و كارشناس آثار هنرى، هردو در تهران، ميهمانان برنامه جنگ فرهنگى اين هفته « رادیو فردا» بوده اند.


كتاب:


در هفته اى كه گذشت، خبر نشر مجموعه آثار «رسول پرويزى»، نويسنده اى كه آثارش در سى سال گذشته ممنوع الچاپ بوده است، علتى شد تا بخش نقد و بررسى كتاب اين هفته به اين نويسنده اختصاص داشته باشد.


فرج سركوهى، منتقد كتاب و روزنامه نگار، مى گويد رسول پرويزى به جاى شيوه هاى مدرن داستان نويسى پس از هدايت، لحن روايى اش را از شيوه هاى نقالى بر مى گيرد و به توفيقى چشمگير در عرصه داستان نويسى ايران دست مى يابد.


و همه اينها عليرغم آن است كه رسول پرويزى ، اين عضو پيشين حزب توده و سناتور پسين در حكومت محمدرضا شاه پهلوى، در طول سه دهه نوشتن، تنها دو مجموعه قصه كوتاه منتشر كرد: «شلوارهاى وصله دار» و «لولى سرمست».

اين دو مجموعه، هفته گذشته به همراه سه داستان منتشر نشده ديگر از رسول پرويزى، تحت عنوان « قصه هاى رسول» در تهران منتشر شد.


[جنگ فرهنگی رادیو فردا را می توانید جمعه ها در مجله شامگاهی پس از ساعت ۱۹:۳۰ و تکرار آن روز شنبه در مجله نیمه شب و مجله نیم روزی بشنوید.]


XS
SM
MD
LG