لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۳

سفر ظریف به ترکیه با هدف افزایش همکاری‌های اقتصادی دو کشور


محمد جواد ظریف ظرف امروز و روز گذشته با همتایان روس و ترک خود درباره سوریه و چگونگی اجرای صلح گفت‌وگو کرده است
محمد جواد ظریف ظرف امروز و روز گذشته با همتایان روس و ترک خود درباره سوریه و چگونگی اجرای صلح گفت‌وگو کرده است

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، صبح ۲۹ اسفندماه و پس از ورود به کشور ترکیه اعلام کرد که ایران می‌خواهد روابط اقتصادی‌اش با این کشور را افزایش دهد.

آقای ظریف گفته است که در دوارن پسابرجام، ایران مایل است روابط اقتصاد وسیع‌تری با همسایه غربی‌اش داشته باشد.

در سفر احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، به ایران در اواسط اسفندماه، چندین طرح و برنامه اقتصادی مطرح شده است و حال به گفته آقای ظریف در سفر وی به استانبول این طرح‌ها پیگیری خواهند شد.

آقای ظریف در سفر یک روزه خود، به مهمانی ناهار همتای ترک خود، مولود چاووش‌اوغلو رفته و قرار است با آقایان رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور و احمد داوداوغلو، نخست‌وزیر ترکیه، نیز دیدار کند.

ساعاتی پس از ورود آقای ظریف به ترکیه، انفجاری در یکی از مراکز تجاری استانبول رخ داد که تاکنون دست‌کم چهار کشته برجای گذاشته است. روشن نیست که این انفجار تأثیری بر برنامه سفر آقای ظریف خواهد داشت یا خیر.

در عین حال در آستانه این سفر مولود چاووش‌اوغلو، در توئیتی به زبان فارسی نوشت که میزبان وزیر خارجه ایران است و از ایران به عنوان همسایه‌ای یاد کرد که در نزدیک چهار قرن گذشته، در مرزهاشان تغییری ایجاد نشده است.

گذشته از افزایش مبادلات اقتصادی، بحران‌های سوریه و گسترش مناسبات سیاسی تهران و آنکارا از دیگر بحث‌های مذاکرات ظریف و مقام‌های ترک خواهد بود.

ترکیه روز گذشته به توافقی با سران اتحادیه اروپا دست یافت که به موجب آن مشارکت بیشتری در اسکان پناهجویان سوری خواهد داشت و تمامی این مهاجران را تا زمان تعیین تکلیف شدن پرونده پناهجویی‌شان در خود جای خواهد داد.

محمد جواد ظریف، روز گذشته نیز در گفت‌وگویی تلفنی با همتای روس خود، سرگئی لاوروف، در مورد راه‌های اجرایی شدن طرح صلح سوریه گفت‌وگو کرده بود.

در این گفت‌وگو طرفین بر لزوم وجود فرایندهای سیاسی پرثباتی تأکید کرده‌اند که هم نمایندگان دولت و هم نمایندگان گروه‌های مخالف در آن مشارکت داشته باشند.

خبرگزاری تاس هم می‌گوید که هر دو وزیر خارجه موافق بوده‌اند تا در هماهنگی با یکدیگر به نفع برقراری صلح تلاش کنند.

آقای ظریف صبح روز شنبه وارد استانبول شد و مورد استقبال محسن مرتضایی‌فر، سرکنسول ایران قرار گرفت. وی روز اول فرودین ماه در ایران خواهد بود.

XS
SM
MD
LG