لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۹

انتخابات رياست‌جمهوری افغانستان به دور دوم کشيده شد


احمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به دور دوم کشیده می‌شود
احمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان اعلام کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور به دور دوم کشیده می‌شود
نتایج اولیه انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان نشان می‌دهد که انتخابات ریاست‌جمهوری در این کشور به دور دوم کشیده خواهد شد. به گفته کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان هیچ‌کدام از نامزدها نتوانسته‌اند در دور اول انتخابات اکثریت آرا را کسب کنند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد، آقایان عبدالله عبدالله، وزیر سابق امور خارجه و اشرف غنی، وزیر سابق دارایی، تاکنون توانسته‌اند بیشترین آرا را کسب کنند و در انتخابات آتی که در ماه ژوئن برگزار می‌شود با هم رقابت خواهند کرد.

احمد یوسف نورستانی، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان روز شنبه، ششم اردیبهشت ماه، اعلام کرد که عبدالله عبدالله توانسته ۹. ۴۴درصد آرا را کسب کند و پس از او اشرف غنی احمدزی با کسب ۵. ۳۱ درصد آرا قرار گرفته است.

به گفته این کمیسیون در مجموع نزدیک به هفت میلیون نفر در این انتخابات شرکت کرده بودند. گفته می‌شود میزان مشارکت مردان ۶۴ درصد و میزان مشارکت زنان ۳۶ درصد بوده است.

نادر محسنی، سخنگوی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی نیز اعلام کرده که اگر نامزدها نسبت به نتایج انتخابات اعتراضی دارند می‌توانند تا ۲۴ ساعت پس از اعلان نتایج شکایات خود را تحویل این کمیسیون بدهند.

رادیو اروپای آزاد به نقل از احمد یوسف نورستانی می‌نویسد که برگزاری دور دوم انتخابات «انجام‌شدنی» است و تاریخ‌ احتمالی برگزاری این انتخابات «روز هفتم ژوئن» (۱۷خرداد) خواهد بود.

آقای عبدالله عبدالله ۵۳ ساله است و پیش‌تر جراح چشم بوده و بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ در مقام وزیر امور خارجه افغانستان فعالیت می‌کرده است. او در انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در سال ۲۰۰۹ با کسب حدود ۳۰ درصد آرا از حامد کرزی رای کمتری آورد، ولی این بار توانسته بیش از باقی رقبایش رای کسب کند.

اشرف غنی ۶۴ ساله نیز پیش‌تر در بانک جهانی کار می‌کرده و در رشته انسان‌شناسی فرهنگی دکترا دارد. او بین سال‌های ۲۰۰۲ تا ۲۰۰۴ وزیر دارایی بود و در انتخابات سال ۲۰۰۹ نیز تنها توانست سه درصد آرا را کسب کند.

دور نخست انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان روز ۱۶ فروردین ماه برگزار شد.
XS
SM
MD
LG