لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۹

بیانیه احمدی‌نژاد در پاسخ به اتهام مربوط به توقیف دو میلیارد دلار پول ایران


احمدی نژاد می‌گوید ملامت کردن دولت وی بابت تمامی ضعف‌ها و شکست‌ها بدل به امری عادی و روزمره شده است
احمدی نژاد می‌گوید ملامت کردن دولت وی بابت تمامی ضعف‌ها و شکست‌ها بدل به امری عادی و روزمره شده است

محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور سابق ایران، در واکنش به اتهامات مقام‌های رسمی دولت حسن روحانی به وی درباره خرید اوراق قرضه در آمریکا و در پی آن مصادره دو میلیارد دلار از اموال ایران در اطلاعیه‌ای به این اتهامات پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری فارس، رئیس دولت‌های نهم و دهم جمهوری اسلامی در این اطلاعیه که روز چهارشنبه، هشتم اردیبهشت، منتشر شد مسئله مصادره دو میلیارد دلار از اموال ایران را به ضعف دولت حسن روحانی در عرصه بین‌الملل و تجری دولت‌مردان آمریکایی نسبت داده است.

آقای احمدی‌نژاد در این اطلاعیه که خطاب به مردم ایران نوشته شده همچنین مدعی شده است که در دوره ریاست وی برخورد «عالمانه و عزت‌مدار» سبب شده بود تا کسی جرات دست‌اندازی به اموال ایران را نداشته باشد.

این در حالی است که از زمان پایان ریاست او تاکنون بارها مقامات رسمی و تحلیل‌گران دولت او را مسئول بر باد رفتن دست‌کم ۷۵۰ میلیارد دلار درآمد حاصل از فروش نفت در دوران هشت ساله زعامتش معرفی کرده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد در اطلاعیه تازه خود می‌گوید که در سه سال اخیر هرگونه ضعف و ناتوانی و شکست در اداره امور جاری ایران به دولت وی نسبت داده شده و این مسئله بدل به امری عادی و روزمره شده است. وی نمونه اخیر را نیز از همین دست خوانده است.

نکته دیگری که محمود احمدی‌نژاد به آن اشاره کرده این است که چه طور مقام‌های ایران در چند روز اخیر از غیرقابل اعتماد بودن مدیران آمریکایی می‌گویند، با این حال تنها با اتکا به صحبت‌های شفاهی جان کری، وزیر خارجه آمریکا، به ملت ایران وعده‌های اقتصادی می‌دهند.

رئیس دولت نهم و دهم در بخش دیگری از اطلاعیه‌اش به همزمانی حضور محمدجواد ظریف در آمریکا و برگزاری ملاقات‌های خصوصی او در این کشور با مصادره اموال ایران توسط دیوان عالی آمریکا اشاره می‌کند و این پرسش را مطرح می‌کند که «آیا همگی این‌ها ادامه سناریوی تحقیر دولت و ملت ایران نیست؟»

در نهایت محمود احمدی‌نژاد از دولت حسن روحانی می‌خواهد تا دست از متهم کردن غیرمنطقی دیگران بردارد، مسئولیت خویش را در امور جاری کشور بپذیرد و روند کنونی را اصلاح کند.

در روزهای اخیر و پس از انتشار خبر مصادره دو میلیارد دلار از اموال ایران در سیتی‌بانک آمریکا، افراد وابسته به دولت حسن روحانی دولت پیشین را ملامت کرده و اکبر ترکان، مشاور ارشد آقای روحانی، حتی خواستار محاکمه مقامات این دولت توسط قوه قضاییه و مجلس شورای اسلامی شده است.

استدلال آقای ترکان نیز این بود که چه طور در دولت حسن روحانی، در مجلس کمیسیون برجام تشکیل می‌شود و مجلس به شکل مداوم دولت را مجبور به پاسخ‌گویی می‌کند، اما در دولت احمدی‌نژاد فعالیت‌های این دولت نظیر خرید اوراق قرضه و سرمایه‌گذاری در «کشور متخاصم»، با سکوت مجلس روبه‌رو می‌شود.

گذشته از انتقادات صریح احمد ترکان، محمدجواد ظریف نیز به قصور دولت پیشین اشاره کرده بود.

وی ضمن تاکید بر این که اقدام آمریکا غیرقانونی و دست‌برد به اموال ایران محسوب می‌شود آن را نتیجه خرید اوراق قرضه توسط دولت احمدی‌نژاد و خارج نکردن این دارایی‌ها پس از تحریم‌ها دانسته بود.

آقایان بعیدی‌نژاد، مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه، و علی مطهری، نماینده مجلس و از منتقدان سرسخت محمود احمدی‌نژاد، نیز به قصور دولت پیشین اشاره کرده‌اند.

دیوان عالی آمریکا روز اول اردیبهشت حکم به توقیف دو میلیارد دلار از اموال مسدود شده ایران داد. این اموال به خانواده قربانیان آمریکایی بمب‌گذاری‌های سال ۱۹۸۳ در بیروت و سایر حملاتی که به زعم آمریکا به ایران مرتبط است، پرداخت خواهد شد.

محمدجواد ظریف می‌گوید ایران رای دیوان عالی آمریکا را به رسمیت نمی‌شناسد و ادعای خسارت خواهد کرد. بانک مرکزی نیز رای دیوان عالی را تخلف آشکار خوانده است.

XS
SM
MD
LG