لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۴

جنگنده‌های آمریکا مواضع طالبان را در قندوز بمباران کردند


نیروهای افغانستان برای مبارزه با اعضای طالبان خود را به شهر قندوز می‌رسانند
نیروهای افغانستان برای مبارزه با اعضای طالبان خود را به شهر قندوز می‌رسانند

جنگنده‌های آمریکایی روز سه‌شنبه، هفتم مهرماه، مواضع طالبان را در شهر قندوز در شمال افغانستان بمباران کردند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جنگنده‌های آمریکایی در همراهی با نیروهای نظامی افغانستان از راه زمینی و هوایی به مواضع گروه طالبان در شهر تازه‌به تصرف درآمده قندوز حمله کردند.

ناتو در بیانیه‌ای که در این رابطه منتشر کرده گفته است که این حمله به منظور «از میان برداشتن تهدیدی که متوجه افغانستان و متحدان‌اش است» صورت گرفته است.

علی‌رغم این حملات، شهر قندوز همچنان در اختیار اعضای طالبان است که با ماشین‌های پلیس و صلیب سرخ در شهر جولان می‌دهند.

ایوب سالنگی، معاون وزیر کشور افغانستان، روز سه‌شنبه، هفتم اعلام کرد که نیروهای نظامی افغانستان آماده‌اند تا این شهر را از طالبان پس بگیرند.

او همچنین گفته است که گروه تحقیقی تشکیل خواهد شد تا دلایل سقوط قندوز را بررسی کند.

تحلیل‌گران امور افغانستان به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که تصرف شهر قندوز «پیروزی ناراحت‌کننده» طالبان و فاجعه‌ای برای افغانستان و متحدان غربی‌اش است.

اعضای گروه طالبان روز دوشنبه از سه جهت به شهر قندوز حمله کرده و توانستند این شهر را تصرف کنند. آن‌ها پس از تصرف ساختمان‌های دولتی و آزاد کردن صدها زندانی، پرچم خود را در این شهر شمالی به اهتزار در آوردند.

تصرف قندوز بزرگ‌ترین پیروزی برای گروه طالبان از سال ۲۰۰۱ و خلع قدرت آن‌ها در افغانستان محسوب می‌شود.

احمد رشید، متخصص پاکستانی امور نظامی در این رابطه به خبرگزاری فرانسه گفته است که این اتفاق فاجعه‌ای برای دولت اشرف غنی به شمار می‌رود.

به گفته وی، نیروهای نظامی افغانستان حاضر در شهر قندوز در زمان حمله طالبان، هفت هزار تن بوده‌اند. این در حالی است که گزارش‌های محلی حاکی از حضور یک هزار نیروی نظامی بوده است.

بر اساس گزارش‌های محلی، مردم قندوز از روز دوشنبه از بیم نیروهای طالبان از خانه‌های خود خارج نشده‌اند و آب و برق‌شان نیز قطع شده است. سازمان ملل و دیگر سازمان‌های کمک‌رسان نیز چندی پیش نیروهای امدادرسان خود را از قندوز خارج کرده بودند.

از زمان اتمام ماموریت ناتو در شهر قندوز تنها ۹ ماه می‌گذرد و حال سقوط این شهر سوالات بسیاری در خصوص توانایی سربازان افغان در مبارزه با گروه طالبان ایجاد کرده است.

XS
SM
MD
LG