لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۹

بایدن: آمریکا در کنار اوکراین مقابل تهدیدهای تحقیرآمیز ایستاده است


اولکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری دولت موقت اوکراین صبح روز سه‌شنبه، با جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری امریکا در کی‌یف دیدار کرد
اولکساندر تورچینف، رئیس‌جمهوری دولت موقت اوکراین صبح روز سه‌شنبه، با جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری امریکا در کی‌یف دیدار کرد
جو بایدن، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، روز سه شنبه، به نمایندگان پارلمان اوکراین گفت: «آمریکا در کنار اوکراین مقابل تهدیدهای تحقیرآمیز ایستاده است.»

معاون رئیس‌جمهوری آمریکا، برای دیدار با مقامات اوکراینی و نشان دادن حمایت آمریکا از این کشور و انتخابات آتی‌اش راهی اوکراین شده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای بایدن روز دوشنبه، اول اردیبهشت ماه، در حالی وارد کی‌یف شد که مردان مسلح هواخواه روسیه چندین ساختمان دولتی دیگر در شرق اوکراین را به اشغال خود درآوردند.

جو بایدن در دیدار با اعضای پارلمان اوکراین و برخی نامزدهای آتی انتخابات به آن‌ها گفته است که این انتخابات مهم‌ترین اتفاق در تاریخ این کشور است و آمریکا آماده است تا برای برگزاری این انتخابات به اوکراین کمک کند.

آقای بایدن حین ورود به اوکراین از سوی آندری دشچیتسیا، وزیر امور خارجه دولت موقت اوکراین، مورد استقبال قرار گرفت و روز سه‌شنبه نیز در ساختمان پارلمان اوکراین در کی‌یف با اولکساندر تورچینوف، رئیس‌جمهوری دولت موقت، و اعضای پارلمان اوکراین دیدار کرد.

قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری در اوکراین روز ۲۵ ماه مه (چهارم خردادماه) برگزار شود و آقای بایدن در این سفر حمایت کامل واشنگتن از این انتخابات را به اطلاع مقامات اوکراینی رساند.
ورود جو بایدن، معاون رییس جمهوری آمریکا به اوکراین
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:59 0:00

سفر آقای بایدن به اوکراین در حالی صورت می‌گیرد که اختلافات بین روسیه و آمریکا بر سر اوکراین مجددا اوج گرفته است.

اوکراین، روسیه، آمریکا و اتحادیه اروپا هفته گذشته در ژنو، توافق‌نامه‌ای را امضا کردند که به موجب آن قرار بود طرفین تلاش کنند تا بحران اوکراین را کاهش دهند و روسیه قبول کرد که مردان مسلح باید ساختمان‌های دولتی اشغال شده در شرق اوکراین را خالی کنند.

با این همه روز ۳۱ فروردین ماه، خبرگزاری‌ها از کشته شدن دست کم چهار نفر در شهر اسلاویانسک خبر دادند. به گزارش خبرگزاری فرانسه، جدایی‌طلبان هواخواه روسیه، گروه ملی‌گرای افراطی «حزب راست» را بابت تیراندازی‌های روز یک‌شنبه در یکی از ایستگاه‌های ایست و بازرسی در شهر اسلاویانسک ملامت می‌کنند و مقامات روسی هم می‌گویند که دولت موقت اوکراین «تمایل و توانایی» این را ندارد که اعضای این حزب را کنترل کنند.

از آن سو نیز جان کری، وزیر امور خارجه آمریکا، در تماسی تلفنی به همتای روسی خود گفت که قدم‌های اساسی در راه کاهش بحران‌ها به این معناست که روسیه «به شکلی عمومی از جدایی‌طلبان اوکراین بخواهد که ساختمان‌های دولتی و ایستگاه‌های ایست و بازرسی را تخلیه کنند.»

هر دو طرف در حالی از نقض «توافق‌نامه چهارجانبه ژنو» می‌گویند که مقامات آمریکایی گفته‌اند این کشور به سرعت درباره تخطی‌گری‌های روسیه تصمیم خواهد گرفت. ه گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس،‌جوفری پایات، سفیر امریکا در اوکراین گفته «هنوز زود است که درباره نقض توافق‌نامه صحبت کنیم. توپ حالا در زمین روسیه است و باید دید که این کشور از این فرصت دیپلماتیک استفاده می‌کند یا نه.»

به گزارش خبرگزاری رویترز معاون رئیس‌جمهوری آمریکا علاوه بر نشان دادن حمایت واشنگتن از انتخابات آتی اوکراین درباره اقتصاد این کشور نیز با اعضای پارلمان اوکراین صحبت کرده است.

آقای بایدن به اعضای پارلمان اوکراین گفته است که ایالات متحده آماده است تا به اقتصاد اوکراین کمک کند اما به آن‌ها هشدار داده که باید با «سرطان همه‌گیر فساد» در کشورشان مبارزه کنند.

جو بایدن درباره بحران اخیر انرژی در اوکراین و مطالبات سنگین مالی روسیه از این کشور بابت ارسال گاز، گفت که هیچ دلیلی وجود ندارد که اوکراین نتواند در تامین انرژی به مشکل بربخورد. آقای بایدن از قانون‌گذاران اوکراینی خواست تا تصور کنند که وضعیت اوکراین، اگر این کشور به منابع گازی روسیه وابسته نمی‌شد، در حال حاضر به چه شکلی بود.

قرار است جبران باسیل، وزیر امور خارجه لبنان نیز روز چهارشنبه به مسکو سفر کند و در رابطه با بحران اوکراین و برخی از معضلات منقطه خاورمیانه با سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، دیدار و گفت‌وگو کند.

آقای بایدن پس از دیدار با آرسنی یاتسنیوک،‌نخست وزیر موقت اوکراین، شب شه‌شنبه، دوم اردیبهشت ماه، کی‌یف را به مقصد واشنگتن ترک خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG