لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

آتش‌بس ۲۴ ساعته بشار اسد به شورشیان برای تخلیه شهر حمص


نیروهای هلال احمر حمص به زنان و کودکان کمک می‌کنند تا شهر را تخلیه کنند. شهروندان عادی در ابتدای فوریه از شهر حمص خارج شدند
نیروهای هلال احمر حمص به زنان و کودکان کمک می‌کنند تا شهر را تخلیه کنند. شهروندان عادی در ابتدای فوریه از شهر حمص خارج شدند
مقامات رسمی سوریه و شورشیان این کشور توافق کردند که روز جمعه، سیزدهم اردیبهشت، برای ۲۴ ساعت در منطقه حمص قدیم آتش‌بس اعلام کنند تا شورشیان تحت محاصره بتوانند آخرین سنگر‌های خود در مرکز شهر حمص را ترک کرده و از این شهر خارج شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عقب‌نشینی نهایی شورشیان از شهری که زمانی به آن «پایتخت انقلاب» می‌گفتند، پیشرفت نظامی چشمگیر و مهمی برای نیروهای وفادار به بشار اسد، آن‌ هم یک ماه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور، است.

طی یک سال گذشته، نیروهای نظامی اسد که به پشتیبانی «حزب‌الله لبنان و مردان مسلح شیعه عراق» فعالیت می‌کنند، توانسته‌اند شورشیانی که اکثر آنها سنی‌اند را از دمشق، پایتخت این کشور، و دیگر شهرهای مرکزی به عقب رانده و مرعوب کنند.

در ابتدای ماه فوریه، صدها شهروند سوری به موجب آتش‌بسی انسان‌دوستانه که توسط ایالات متحده آمریکا، سازمان ملل متحد و هلال احمر ترتیب داده شده بود، از بخش‌های مرکزی حمص خارج شده بودند. در جریان این آتش‌بس افرادی که داخل شهر محاصره‌شده حمص بودند نیز توانستند به غذا و دارو دسترسی پیدا کنند.

بخش اعظمی از نیروهای شورشی همچنان در شهر حمص مانده‌اند، اما در شرایط محاصره و در حالی که اسلحه‌های خود را از دست داده‌اند، نمی‌توانند برای مدتی طولانی مقابل نیروهای اسد ایستادگی کنند.

تلویزیون المنار که متعلق به حزب‌الله لبنان است و همچنین دیگر منابع خبری منطقه اعلام کرده‌اند که آتش‌بس از ظهر امروز، جمعه، آغاز شده و به شورشیان اجازه داده می‌شود تا به سمت شمال حرکت کرده و مرکز حمص را ترک کنند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ناظر حقوق بشر سوریه در این‌باره می‌گوید که «به موجب این توافق‌نامه، نیروهای اسلامی و دیگر جنگجویان از مناطق تحت محاصره حمص خارج شده و به سمت شهرستان‌های شمالی استان حمص می‌روند».

خبرگزاری رویترز نتوانسته صحت و سقم این اتفاقات را در گفت‌وگو با جنگجویان تایید کند.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که خبرگزاری رویترز در گزارشی دیگر به نقل از ایمن الظواهری، رهبر جهانی گروه القاعده، خطاب به گروهی که در سوریه در حال جنگ‌اند، می‌گوید که به جای سوریه باید به عراق بازگردند و فعالیت‌های خود را در آن‌جا «دوبرابر» کنند.

آقای الظواهری بارها سعی کرده تا به جنگ میان دو گروه اسلامی جبهه النصره و گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) خاتمه دهد.

او در پیغامی ویدئویی که روز جمعه، سیزدهم اردیبهشت، منتشر شد خطاب به گروه داعش می‌گوید که اگر آنها به حرف او گوش می‌دادند و خود را درگیر جنگ سوریه نمی‌کردند و در عوض در عراق فعالیت‌های خود را «دوبرابر» می‌کردند، این همه کشتار و خونریزی اتفاق نمی‌افتاد.

گروه دولت اسلامی عراق و شام سال گذشته به درگیری‌ها در سوریه پیوست و پس از چندی اعلام کرد که گروه جبهه النصره را از آن خود کرده است. گروه جبهه‌ النصره توانسته بود با نمایش مهارت‌هایش در جنگ با اسد، توجه و تحسین بسیاری از دیگر جنگجویان را معطوف به خود معطوف کند.

الظواهری بارها ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش، را ملامت کرده که اختلافات بین جنگجویان را «در بشقاب طلایی» گذاشته و تقدیم بشار اسد کرده است.

اعضای گروه داعش هم اینک در شهر حمص در محاصره هستند و در ابتدای اسفندماه سال گذشته، ابوالقعقاع التونسی، یکی از فرماندهان ارشد خود را در جریان این درگیری‌ها از دست دادند.
XS
SM
MD
LG