لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۱۳

موج گرمای روزافزون در هند ۳۰۰ کشته بر جای گذاشت


این دومین سال پیاپی است که هندوستان با موج شدید گرما و بی‌آبی دست به گریبان است
این دومین سال پیاپی است که هندوستان با موج شدید گرما و بی‌آبی دست به گریبان است

با افزایش شدید دمای هوا که تنها در ماه گذشته بیش از ۳۰۰ کشته بر جای گذاشت، مقام‌های رسمی هندوستان اعلام کردند که هر گونه پخت‌وپز در برخی از مناطق خشکی‌زده هند ممنوع است.

این اقدام هند برای جلوگیری از بروز آتش‌سوزی‌های اتفاقی است که در ماه گذشته جان ۸۰ تن را گرفته است.

هفته گذشته در منطقه اورنگ‌آباد در ایالت شرقی بهار یک آتش‌سوزی اتفاقی به دلیل گرما، خشکی و باد بدل به یک آتش‌سوزی بزرگ شد که چندین زاغه را از بین برد و جان ۷۹ نفر از جمله ۱۰ کودک را گرفت.

این اتفاق سبب شد تا مقام‌های ایالت بهار تصمیمی بی‌سابقه بگیرند و هرگونه پخت و پز بین ساعات ۹ صبح تا ۶ بعدازظهر را ممنوع اعلام کنند.

مقامات از مردم خواسته‌اند تا شب‌ها برای روز بعد غذا درست کنند.

اما گذشته از این‌ها مردم هند علاقه بسیاری به روشن کردن عود و همچنین برافراشتن آتش‌های کوچک در مراسم مذهبی‌شان دارند. با این حال مقام‌ها تمامی این فعالیت‌ها را در طول روز ممنوع کرده‌اند و اگر کسی خلاف این قانون رفتار کند ممکن است به یک سال زندان متهم شود.

فصل بهار در ایالت بهار فصل آتش نامیده می‌شود، چرا که بادهای شدید می‌تواند آتش را به راحتی در این ایالت خشک جابه‌جا و پخش کند.

فصل باران‌های موسمی نیز از ابتدای تابستان شروع می‌شود و مردم هند همچنان باید با گرمای طاقت‌فرسا کنار بیایند.

این گرما و موج خشکی موجب از بین رفتن محصولات کشاورزی و تلف شدن دام‌ها شده است و نزدیک به ۳۳۰ میلیون هندی را تشنه گذاشته است.

میزان کم‌آبی و تشنگی در برخی ایالات هندوستان به گونه‌ای است که دولت با تانکر برای شهروندان آب می‌فرستد.

دمای هوا از یازدهم فروردین‌ماه گذشته تاکنون در برخی ایالات هند ۴۴ درجه سانتی‌گراد گزارش شده است.

بسیای از مردم ایالت‌های خشکی‌زده از طریق کشاورزی امرار معاش می‌کنند و حال برای تامین مخارج خود به شهرهای دیگر رفته‌اند تا کار روزمزد انجام دهند.

وضعیت در هندوستان به گونه‌ای است که چندی پیش، بیش از ۱۵۰ چهره سرشناس هندی در نامه‌ای به نخست‌وزیر هندوستان از رنج روزافزون فقرا در مناطق حاشیه‌ای ابزار نگرانی کرده و خواستار آن شدند که دولت به افراد بسیار فقیر، سالانه صد روز حقوق بیکاری بدهد تا آنها مجبور نشوند برای کار جان خود را به خطر بیندازند.

این دومین سال پیاپی است که هندوستان با معضل گرمای شدید مواجه است. سال گذشته این گرما جان ۲۵۰۰ تن را در هندوستان گرفت.

XS
SM
MD
LG