لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۸

سقوط دوباره صادرات نفت ایران به «زیر یک میلیون بشکه»


به گفته رویترز ژاپن و کره جنوبی-از خریداران اصلی نفت ایران‌-به دلیل تعمیر پالایشگاه‌های نفتی‌شان واردات نفت ایران را کاهش داده‌اند
به گفته رویترز ژاپن و کره جنوبی-از خریداران اصلی نفت ایران‌-به دلیل تعمیر پالایشگاه‌های نفتی‌شان واردات نفت ایران را کاهش داده‌اند
خبرگزاری رویترز گزارش داده که صادرات نفت ایران پس از افزایشی پنج ماهه، دوباره به زیر یک میلیون بشکه در روز سقوط کرده است.

رویترز جمعه، ۲۹ فروردین ماه، بر اساس داده‌های کشتیرانی گزارش داده که صادرات نفت ایران در ماه گذشته (مارس) تنها کمی بیش از یک میلیون بشکه در روز بود، اما در ماه جاری میلادی، این رقم به حدود نهصد و ۵۳ هزار بشکه در روز سقوط کرده است. رقمی که معادل حجم صادرات نفتی ایران در زمان مشابه در سال گذشته است.

آژانس بین المللی انرژی روز ۲۲ فروردین ماه بر اساس داده‌های اولیه گزارشی تهیه کرده بود که نشان می‌داد صادرات نفت و میعانات گازی ایران در ماه مارس حدود یک میلیون و ۵۰ هزار بشکه بوده است. در گزارش قید شده بود که آمارهای تکمیلی ممکن است بالاتر از این رقم باشد.

بر اساس آمارهای این نهاد بین المللی که به ۲۰ کشور صنعتی جهان مشاوره انرژی می‌دهد، صادرات نفت ایران از ماه نوامبر سال گذشته (آذرماه) رو به افزایش گذاشته و در فوریه سال جاری به یک میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه رسید.

ايران و شش قدرت جهانی سوم آذرماه به توافق شش ماهه هسته ای دست يافتند که از ۳۰ دی ماه به اجرا گذاشته شد. بر اساس اين توافق قرار شد در صورتی که ایران به تعهدات خود عمل کند، بار تحریم‌های غرب علیه این کشور نیز اندکی سبک‌تر شود، با این همه تحريم‌های نفتی، بیمه‌ای و بانکی ايران همچنان به قوت خود باقی است. از این رو آمريکا انتظار داشت که حجم صادرات نفت ايران در همان ميزان سال ۲۰۱۳ که رقمی حدود يک ميليون بشکه در روز بود، ثابت باقی بماند که فراز و فرودها در میزان صادرات باعث اخطار اوباما به شرکت‌های معامله‌کننده با ایران شد.

پیش‌نویس اولیه قرارداد ژنو تا انتهای تیرماه نوشته خواهد شد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که منصور معظمی، معاون امور برنامه‌ریزی و نظارت وزارت نفت ایران، روز پنجشنبه از افزایش بیست درصدی صادرات نفتی ایران از زمان روی کار آمدن دولت حسن روحانی خبر داده است. آقای معظمی در صحبت‌هایش در مراسم قدردانی از ستادان کارآفرین صنعت پلیمر گفته است که پیش از انتخاب شدن حسن روحانی، ایران حدود هفتصد هزار بشکه نفت در روز صادر می‌کرده و این رقم پس از انتخاب آقای روحانی به حدود یک میلیون و چهارصد هزار بشکه افزایش پیدا کرده است.

خبرگزاری رویترز درباره علت کاهش صادرات نفت ایران در ماه مارس می نویسد که ژاپن در این ماه نفتی از ایران وارد نکرده، و همچنین کره جنوبی قصد ندارد که در ماه آوریل نفتی از ایران خریداری کند.

کشور هندوستان نیز که در سه ماهه اول سال جاری میلادی واردات نفت از ایران را نسبت به زمان مشابه در سال پیش، ۴۳ درصد افزایش داده بود، در ماه آوریل واردات نفت از ایران را کاهش داد.

رویترز می نویسد که هندوستان، دومین مشتری نفتی ایران، در ماه آوریل روزانه ۱۴۵ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کند. در ماه ژانویه این عدد ۴۱۲ هزار بشکه در روز بوده است.

رویترز قبلا گزارش داده بود که ژاپن و کره جنوبی برخی پالایشگاه‌های خود را در ماههای «مارس، آوریل و مه» تعمیر خواهند کرد و به همین خاطر در سه ماهه اول سال جاری میلادی خرید نفت ایران را افزایش دادند. اما این کشورها در سه ماهه دوم سال، خرید نفت از ایران را بصورت چشمگیری کاهش خواهند داد.
XS
SM
MD
LG