لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۴

السیسی قصد نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر را «ندارد»


سرهنگ عبدالفتاح السیسی در حال بازدید از صندوق‌های رای
سرهنگ عبدالفتاح السیسی در حال بازدید از صندوق‌های رای
ارتش مصر روز پنج‌شنبه، ۱۷ بهمن‌ماه، اعلام کرد که اگر عبدالفتاح السیسی، فرمانده ارتش مصر و رئیس دولت موقت این کشور، قصد شرکت در انتخابات ریاست‌ جمهوری را داشته باشد، مستقیما به مردم مصر اعلام خواهد کرد.
عبدالفتاح السیسی روز پنج‌شنبه در گفت‌وگویی با روزنامه السیاسه، چاپ کویت، گفته بود که احتمال دارد در انتخابات ریاست‌ جمهوری مصر خود را نامزد کند.

در پی چاپ این گفت‌وگو، ارتش مصر در بیانیه‌ای اعلام کرد که این روزنامه گفته‌های السیسی را «اشتباه تفسیر کرده» و اگر رئیس دولت موقت چنین تصمیمی داشته باشد، آن را مستقیما با مردم مصر در میان خواهد گذاشت.
روزنامه السیاسه، چاپ کویت، به نقل از السیسی نوشته بود: «راجع به این مسئله تصمیم گرفته شده و من هیچ راهی ندارم جز آن که به خواست مردم مصر پاسخ دهم.»

اما آن طور که شبکه خبری جهانی بی‌بی‌سی می‌گوید، در بیانیه ارتش مصر آمده است که آن چه در روزنامه کویتی منتشر شده چیزی نیست «جز تفسیری ژورنالیستی».
روزنامه السیاسه پیش از این نیز با السیسی گفت‌وگو کرده بود. السیسی روابطی دوستانه با کویت و دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس دارد و این کشور‌ها پس از سقوط محمد مرسی، رئیس‌ جمهوری مخلوع، میلیارد‌ها دلار به مصر کمک کرده‌اند.
این گفت‌وگو و صحبت السیسی درباره انتخابات ریاست جمهوری در رسانه‌های مصر واکنش‌های بسیاری به همراه داشته است.

خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌بی‌سی مصر خطاب به السیسی از او می‌پرسد: «اگر تصمیم گرفته‌اید در انتخابات شرکت کنید چرا مستقیما به ما نمی‌گویید؟ رسانه‌های مصری که در اختیار شماست، تلویزیون دولتی مصر که در اختیار شماست، پس چرا یک روزنامه کویتی؟»
عبدالفتاح السیسی پیش از آن که خود را نامزد انتخابات ریاست جمهوری آتی در مصر کند باید از مقام‌های ریاست ارتش، وزارت دفاع و معاونت نخست وزیری استعفا کند.
از زمان سقوط محمد مرسی که به گفته کار‌شناسان در پی کودتای ارتش مصر صورت گرفت، عبدالفتاح السیسی، رئیس ارتش، اختیار دولت موقت مصر را بر عهده گرفته و بدل به چهره‌ای ملی شده است و بسیاری در مصر او را با جمال عبدالناصر، سرهنگ محبوب مصری که در سال ۱۹۵۴ تا ۱۹۷۰ مصر را اداره می‌کرد، قیاس می‌کنند.

السیسی در زمان ریاست‌ جمهوری حسنی مبارک، سمت ریاست اداره اطلاعات ارتش مصر را برعهده داشت و جوان‌ترین افسری بود که از سوی مبارک به این سمت انتخاب شده بود.
XS
SM
MD
LG