لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۲

اتحادیه اروپا ۱۵ نام جدید به لیست تحریمی‌های روسیه افزود


ولادیمیر پوتین در کنار ایگور سچین، مردی که به عنوان «دست راست» پوتین شناخته می‌شود و نامش در لیست تحریمی‌های روسیه دیده می‌شود
ولادیمیر پوتین در کنار ایگور سچین، مردی که به عنوان «دست راست» پوتین شناخته می‌شود و نامش در لیست تحریمی‌های روسیه دیده می‌شود
اتحاديه اروپا روز سه‌شنبه فهرست پانزده فردی را که به خاطر نقش‌شان در بحران اوکراين مشمول تحريم‌های جديد شده‌اند منتشر کرد.

ایالات متحده نیز روز دوشنبه، هفت مقام و ۱۷ شرکت روسی نزدیک به حلقه پوتین را به لیست تحریمی‌ها افزوده بود.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژنرال والری جراسیموف، رییس ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، و ایگور سرگون، رئیس آژانس اطلاعاتی نظامی روسیه از جمله نام‌های جدید لیست تحریمی‌ها هستند.

این تصمیم توسط سفرای کشورهای عضو اتحادیه اروپا در بروکسل گرفته شده است. با اضافه شدن نام‌های جدید،مجموعه افراد و شرکت‌های تحریمی به ۴۸ رسیده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در واکنش به این اقدام اتحادیه اروپا، آن‌را «عدم درک کامل وضعیت سیاسی این کشور» خوانده و گفته است که این اقدام «دعوتی است از نئونازی‌ها تا به قانون‌شکنی و کشتار غیرقانونی شهروندان در جنوب شرق اوکراین ادامه دهند.»

اقدام اتحادیه اروپا پس از تصمیم آمریکا مبنی بر افزودن نام‌هایی به لیست قبلی صورت می‌گیرد. در لیست امریکا هفت نفر از نام‌های رسمی دولت پوتین و ۱۷ شرکت مرتبط به رئیس‌جمهوری روسیه دیده می‌شود.

بر اساس اطلاعیه رسمی اتحادیه اروپا، دیمیتری کوزاک، معاون نخست وزیر روسیه، که نامش در لیست تحریمی‌ها قید شده، کسی است که «الحاق شبه‌جزیره خودمختار کریمه به روسیه را سرپرستی کرده است.» رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی، کوزاک را «تکنوکراتی که حلال مشکلات است» معرفی کرده است. کوزاک همچنین سرپرستی تدارکات بازی‌های المپیک زمستانی ۲۰۱۴ سوچی را برعهده داشته است.

درگیری‌ها در شرق اوکراین در حالی دنبال می‌شود که در آخرین اتفاق شهردار خارکیف توسط فردی ناشناس از پشت مورد هدف گلوله قرار گرفته است. خانم کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، این اقدام را محکوم کرده و از «بدتر شدن وضعیت امنیتی در شرق اوکراین» ابراز نگرانی کرده است.

شهردار خارکیف، بزرگ‌ترین شهر شرق اوکراین، که دچار جراحاتی جدی شده به بیمارستانی در اسرائیل منتقل شده است.
XS
SM
MD
LG