لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۷

وزیر خارجه فرانسه خواستار نشست فوری شورای امنیت در مورد حلب شد


زن سوری در حال بوسیدن دست ژان-مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه در اردوگاهی در جنوب‌شرقی ترکیه.
زن سوری در حال بوسیدن دست ژان-مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه در اردوگاهی در جنوب‌شرقی ترکیه.

ژان مارک ارو، وزیر خارجه فرانسه، روز سه‌شنبه خواستار برگزاری جلسه‌ای اضطراری میان اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد، برای رسیدگی به وضعیت شهر حلب در سوریه شد.

آقای ارو در بیانیه‌ای اعلام کرد که بیش از هر زمان دیگری وقت آن رسیده تا روش‌هایی برای توقف خشونت‌ها در حلب و رسیدن کمک‌های بشردوستانه به دست مردم این شهر به کار بسته شود.

همچنین یک دیپلمات آگاه فرانسوی به خبرگزاری رویترز گفت که آقای ارو تصمیم دارد تا روز سه‌شنبه در حاشیه نشست مینسک، همراه با همتای آلمانی‌اش با سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، دیدار و در مورد بحران حلب گفت‌وگو کند.

در نشست مینسک، وزرای خارجه کشورهای اروپایی در تلاش‌اند تا راهکاری برای برقراری آتش‌بس در شرق اوکراین پیدا کنند.

فرانسه یکی از حامیان اصلی نیروهای مخالف بشار اسد است و تصمیم دارد در ماه دسامبر نشستی با حضور کشورهای مخالف با اسد از جمله ایالات متحده آمریکا، عربستان سعودی و ترکیه برگزار کند.

تلاش‌های جامعه جهانی برای حل بحران حلب در حالی ادامه دارد که نیروهای دولت سوریه روز دوشنبه اعلام کردند که دو منطقه حیدریه و صاخور در شرق حلب را به طور کامل از کنترل نیروهای مخالف حارج کرده‌اند.

اشغال این مناطق در شرق حلب، از بزرگ‌ترین دستاوردهای دولت اسد از زمان آغاز ناآرامی‌ها در این کشور در سال ۲۰۱۱ محسوب می‌شود.

نیروهای دولتی سوریه در روزهای اخیر در تلاش بودند تا منطقه قادسیه که از مناطق مهم شرق حلب توصیف شده را از نیروهای شورشی بازپس بگیرند.

با این حال خبرگزاری رویترز روز سه‌شنبه اعلام کرد که نیروهای دولتی هنوز نتوانسته‌اند مناطق بیشتری را تصرف کنند، اما درگیری‌ها و بمباران‌ها به ویژه در منطقه ال عزیزه ادامه دارد.

درگیری‌های روزهای اخیر میان شورشیان و نیروهای دولتی سوریه و حامیان خارجی این دولت سبب شده تا نزدیک به شانزده هزار نفر از مناطق شرقی حلب خارج شده و آواره شوند.

سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه این وضعیت را رعب‌انگیز توصیف کرد.

همچنین در انتهای آبان‌ماه، اوباما و چندی دیگر از رهبران جهانی از بشار اسد، ایران و روسیه خواستند تا بمباران حلب را متوقف کنند.

در وضعیت فعلی، شورشیان مخالف اسد، تنها کنترل دوسوم از حلب را در اختیار دارند و این در حالی است که در سال‌های اخیر کل منطقه حلب تحت کنترل نیروهای شورشی بوده است.

بازپس‌گیری حلب، بزرگ‌ترین پایگاه مخالفان سوری، می‌تواند بزرگ‌ترین دستاورد بشار اسد در پنج سال اخیر باشد.

XS
SM
MD
LG