لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۵

یونان تخلیه هزاران پناهجو از اردوگاه ایدومنی را آغاز کرد


اعضای یک خانواده مهاجر در حالیکه وسایل شخصی‌شان را حمل می‌کنند، در حال ترک اردوگاه‌ ایدومنی‌اند
اعضای یک خانواده مهاجر در حالیکه وسایل شخصی‌شان را حمل می‌کنند، در حال ترک اردوگاه‌ ایدومنی‌اند

صدها پلیس یونانی از سپیده‌دم سه‌شنبه، چهارم خردادماه، کار تخلیه اردوگاه فلاکت‌زده ایدومِنی در مرز یونان و مقدونیه را آغاز کردند. عملیاتی که هدف آن جابه‌جایی هزاران پناهجو در مدت ده روز است.

اردوگاه ایدومنی از زمستان گذشته و از زمانی که کشورهای حوزه بالکان مرزهای خود را به روی پناه‌جویان بستند، بدل به خانه بسیاری از پناه‌جویان آواره و سرگردان شد و در مقطعی حدود ۱۲ هزار پناه‌جو را در خود جای داد.

پلیس یونان اندکی پس از طلوع آفتابِ روز سه‌شنبه عملیات خود را آغاز کرده و به گفته روزنامه گاردین، خشونت یا مقاومتی در حین عملیات بروز نکرده است.

ییورگوس کریتسیس، سخنگوی دولت یونان در امور پناهجویان، گفته است که نیازی به توسل به زور نیست و عملیات در ‌آرامش در حال اجراست. به گفته وی این عملیات ده روز به طول خواهد انجامید.

نزدیک به هفت‌صد افسر پلیس درگیر این عملیات خواهند بود و تلاش خواهند کرد تا اردوگاه را تخلیه و ساکنین آن را به دیگر مراکز نگهداری در سرتاسر یونان بفرستند.

به گفته مقام های رسمی یونان، در مراکز نگهداری از پناهجویان در حال حاضر حدود شش هزار جای خالی وجود دارد که به پناهجویان ایدومنی تعلق خواهد گرفت.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که قرار است بخش اعظم پناهجویان به اردوگاه‌هایی در نزدیکی شهر تسالونیکی (دومین شهر بزرگ یونان) فرستاده شوند. این اردوگاه‌ها پیش‌تر مراکز صنعتی و کارخانه بوده‌اند که دیگر مورد استفاده قرار نمی‌گیرند.

تعداد زیادی از ساکنین اردوگاه ایدومنی را زنان و کودکانی تشکیل می‌دهند که مردان‌شان پیش‌تر راهی کشورهای دیگر اروپا شده‌اند و حال این زنان و کودکان قصد پیوستن به آن‌ها را دارند.

در ماه‌های اخیر به دلیل وضعیت بد زندگی پناه‌جویان در ایدومنی، این اردوگاه اروپایی بدل به نمونه‌ای از نابسامانی وضعیت پناهجویان و آشوب شده است.

زمستان بسیار سرد و بارش باران‌های بسیار که سبب گل‌آلود شدن فضای زندگی پناهجویان شد، در عکس‌های خبرگزاری‌ها انعکاس یافت و در شبکه‌های اجتماعی بارها به اشتراک گذاشته شد و همدردی بسیاری برانگیخت.

یکی از دلایلی که پناهجویان در اردوگاه‌هایی نظیر ایدومنی یا پیرائیوس جمع شده و به مراکز نگهداری نمی‌روند، آن است که ترجیح می‌دهند به مرزها نزدیک‌تر باشند تا شاید به این ترتیب بتوانند قاچاقچی پیدا کرده و یونان را ترک کنند. رفتن به مراکز نگهداری سبب می‌شود تا نتوانند به راحتی یونان را ترک کنند.

در همین حال خبر می‌رسد که با آغاز شدن عملیات تخلیه اردوگاه ایدومنی، شماری از پناه‌جویان این اردوگاه در تلاش خود برای ماندن در مرزها، در فضای اطراف این اردوگاه مخفی شده‌اند.

بنا بر آمار دولت یونان، در حال حاضر ۵۴ هزار پناهجو در یونان زندگی می‌کند.

XS
SM
MD
LG