لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۲

سفر ظریف به وین برای آغاز دور تازه‌ای از مذاکرات اتمی


کاترین اشتون و محمد جواد ظریف دوشنبه شب، ۱۸ فروردین، در ضیافت شام با هم دیدار خواهند کرد
کاترین اشتون و محمد جواد ظریف دوشنبه شب، ۱۸ فروردین، در ضیافت شام با هم دیدار خواهند کرد
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در حاشیه مذاکرات هسته‌ای ایران دوشنبه شب، ۱۸ فروردین، مهمان ضیافت شام کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، خواهد بود.

مذاکرات هسته‌ای ایران و شش قدرت جهانی در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، ۱۹ و ۲۰ فروردین، در شهر وین در اتریش برگزار خواهد شد و تیم مذاکره کننده ایران به ریاست محمد جواد ظریف روز دوشنبه راهی این شهر شده است.

در همین رابطه عباس عراقچی، از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده روز یکشنبه، ۱۷ فروردین، در گفت‌وگو با شبکه خبری پرس تی‌وی ابراز امیدواری کرده است که در دور جدید گفت‌وگوها «اختلافات کمتر باشد و طرفین به بررسی جزئیات بپردازند و تدوین توافق‌نامه نهایی را آغاز کنند.»

به گزارش باشگاه خبرنگاران، دو وکیل امنیتی بلندپایه به نام‌های امیرحسین زمانی‌نیا و جمشید ممتاز، نیز به جمع تیم مذاکره‌کننده ایران اضافه شده‌اند. چند مقام بلندپایه وزارت دارایی و شورای امنیت ملی آمریکا نیز هیئت آمریکایی را که به ریاست وندی شرمن به وین آمده، همراهی می‌کنند.

علاوه بر این، پال ارواین، مدیر دایره پیشگیری از اشاعه تسلیحات کشتار جمعی شورای امنیت ملی ایالات متحده، و ریچارد نفیوْ، معاون هماهنگ کننده امور تحریم‌های وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این سفر همراه با هیئت آمریکایی در وین حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، تیم‌های مذاکره‌‌کننده امیدوارند که بتوانند تا روز بیستم ژوییه (۲۹ تیرماه) به توافقی جامع در مورد پرونده هسته‌ای ایران برسند.

یک منبع آگاه در دولت آمریکا روز جمعه اعلام کرده بود که هر دو طرف این مذاکره خواهان آن بودند که ماه‌های مارس و آوریل را صرف حل و فصل تمامی مسائل و مشکلاتی کنند که ممکن است در تدوین توافق‌نامه نهایی مسئله‌ساز شوند و سپس در ماه مه کار نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه را آغاز کنند.

این مقام آگاه گفته بود «بر اساس این برنامه کاری پیش رفته‌ایم و منتظریم تا در ماه مه مشغول تهیه پیش‌نویس توافق‌نامه شویم.»

بر اساس توافق‌نامه موقت ژنو که در آذر سال ۹۲ به امضا رسید دو طرف باید ظرف شش ماه به توافقی جامع برسند. فرصتی که در انتهای تیرماه به پایان می‌رسد.

وزیر امور خارجه ایران پیش‌تر در ۲۹ اسفند سال گذشته ابراز امیدواری کرده بود که در اردیبهشت ماه کار تدوین سند نهایی آغاز شود و طرفین بتوانند تا پایان مهلت تعیین شده در تیرماه به توافق نهایی دست پیدا کنند.

اما از آن سو خبرگزاری ایتارتاس از قول سرگئی ریابکوف، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، نوشته است که روسیه انتظارات بالایی از دور جدید گفت‌وگوها در وین بین ایران و گروه ۱+۵ ندارد.

ریباکوف روز دوشنبه اعلام کرده است که صحبت‌ها درباره برخی مسائل موجود در مذاکرات هسته‌ای ایران هنوز در مراحل ابتدایی است و این نشست تنها پیش‌زمینه‌ای خواهد بود برای گفت‌وگوهای آتی.

روسیه یکی از اعضای گروه ۱+۵ است که پس از بروز بحران اوکراین و سقوط یانوکوویچ، رئیس ‌جمهوری این کشور و سپس الحاق شبه‌جزیره کریمه به روسیه مرکز انتقادات و تحریم‌هایی از سوی آمریکا و اروپا قرار گرفت.

یک مقام اگاه آمریکایی پیش‌تر اعلام کرده بود که بحران‌های مربوط به روسیه روی گفت‌وگوهای هسته‌ای ایران تاثیری نخواهد گذاشت.

هفته گذشته ایران و گروه ۱+۵ در سطح کارشناسان نشستی را در وین برگزار کردند که در آن مسائل فنی که ممکن است در تهیه پیش‌نویس اولیه توافق‌نامه محل اختلاف باشند، مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.

ایران پیش‌تر، از این نشست ابراز رضایت کرده بود و آقای ظریف آن را «جدی و مفید» خوانده بود.

در آن نشست حمید بعیدی‌نژاد، مدیر کل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و رئیس هیئت کارشناسی ایران و استفان کلمنت، رئیس هیئت کارشناسی گروه ۱+۵، درباره مسائل فنی نظیر راکتور آب سنگین اراک با هم گفت‌وگو کرده بودند؛ راکتور آب سنگین اراک از نکات چالش‌برانگیز گفت‌وگوهای هسته‌ای بین ایران و غرب است.

هدف از برگزاری این مذاکرات این است که ایران و گروه ۱+۵ به توافقی طولانی‌مدت برسند که بر اساس آن برنامه هسته‌ای ایران در چهارچوبی مشخص و شفاف پیش برود و از آن سو نیز غرب تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند.
XS
SM
MD
LG