لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۵

سفیر یونان در ایران به وزارت امور خارجه احضار شد


پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای با نام «راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران» موجی از واکنش‌ها را بین مقامات ایرانی برانگیخت.
پارلمان اروپا با تصویب قطعنامه‌ای با نام «راهبرد اتحادیه اروپا در قبال ایران» موجی از واکنش‌ها را بین مقامات ایرانی برانگیخت.
در پی تصویب قطعنامه پارلمان اروپا در مورد وضعیت حقوق بشر در ایران، وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی سفیر یونان در تهران را احضار کرد. یونان در حال حاضر رییس دوره‌ای اتحادیه اروپاست و احضار سفیر یونان به این دلیل انجام شده است.

به گزارش سایت رسمی وزارت امور خارجه ایران، در دیداری که بین مقام‌های ایرانی و سفیر یونان صورت گرفته، مدیر کل بخش غرب اروپای وزارت امور خارجه ایران «مراتب ناخرسندی شدید ایران» را نسبت به قطعنامه صادره از سوی پارلمان اروپا به طرف یونانی اعلام کرده است.

در این دیدار به سفیر یونان «تفهیم شده است» که تصویب چنین قطعنامه‌ای آن هم در مقطع پایانی دوره فعلی پارلمان اروپا امری غیرقابل قبول و غیر قابل توصیف برای جمهوری اسلامی ایران است که تنها «در خلاف جهت منافع مشترک اتحادیه اروپایی و جمهوری اسلامی» خواهد بود.

به گزارش سایت وزارت امور خارجه ایران، «سفیر یونان وعده داده است که این کشور به عنوان رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا مراتب نارضایتی ایران از این قطعنامه را به مقامات زیربط اتحادیه اروپا در بروکسل منتقل کند».

کمیته روابط خارجی پارلمان اروپا، روز دوازدهم فرودین ماه پیش‌نویس قطعنامه‌ای را در مورد «راهبرد اتحادیه اروپا» در قبال ایران تصویب کرد که در آن به مسائلی مانند حقوق بشر یا ایجاد دفتر نمایندگی در تهران اشاره شده است.

در این قطعنامه آمده که همه هیات‌های نمایندگی اتحادیه اروپا که به ایران اعزام می‌شوند باید متعهد شوند که با مخالفان سیاسی یا فعالان جامعه مدنی در ایران دیدار کنند و به زندانیان سیاسی نیز دسترسی داشته باشند.

این اقدام اتحادیه اروپا با واکنش شدید مقام‌های ایرانی از جمله محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران مواجه شده است. آقای ظریف به صراحت عنوان کرده که ایران اجازه نخواهد داد که هیات‌های اروپایی مقید به شروط قطعنامه اتحادیه اروپا وارد خاک این کشور شوند.

علی لاریجانی، رییس مجلس و علی اکبر ولایتی، مشاور رهبری در امور بین‌الملل نیز هرکدام جداگانه به این قطعنامه واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان نیز گفته است عده‌ای «سفیه» که کارشان مشروعیت بخشی به «روابط نامشروع هم‌جنس‌بازان» است، دور هم جمع شده‌اند و علیه ایران قطعنامه صادر کرده‌اند، اما «مردم ایران برای این قطعنامه‌ها هیچ ارزش و اعتباری قائل نیتسند.»

گذشته از این افراد، چند تن از نمایندگان مجلس، روحانیون و طلاب نیز به این قطعنامه واکنش نشان داده‌اند. ائمه جمعه ایران نیز روز جمعه، پانزدهم فرودین ماه، در خطبه‌های‌شان این قطعنامه را محکوم کردند و نمازگزاران پس از اتمام نماز دست به تظاهرات زدند.
XS
SM
MD
LG