لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۲

ایران فروش آب سنگین به آمریکا را متوقف کرد


آقای صالحی مي‌گوید به علت بی‌اعتمادی به امریکا، انتقال محموله آب سنگین به این کشور متوقف می‌شود
آقای صالحی مي‌گوید به علت بی‌اعتمادی به امریکا، انتقال محموله آب سنگین به این کشور متوقف می‌شود

علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، می‌گوید که ایران به علت بی‌اعتمادی به آمریکا، دیگر از ارسال محموله آب سنگین به این کشور خودداری می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی اکبر صالحی گفته است که پس از پیش آمدن مسئله مصادره دو میلیارد دلار از اموال ایران، بی‌اعتمادی ایران به آمریکا بیش از گذشته شده و به همین دلیل ایران تا روشن شدن مسئله مصادره اموال ایران، دیگر مازاد آب سنگین خود را به این کشور نخواهد فروخت.

آقای صالحی از احتمال مصادره محموله آب سنگین ایران در آمریکا و عدم پرداخت پول آن به ایران نیز صحبت کرده و گفته است که این مسئله می‌تواست برای افکار عمومی مشکل ایران کند.

روز ۲۱ اردیبهشت ماه و پس از مصادره اموال ایران نیز آقای صالحی اعلام کرده بود که در مورد فروش آب سنگین به آمریکا، احتیاط خواهند کرد.

مجلس نمایندگان آمریکا روز چهارشنبه به لایحه ای رای داد که دولت ایالات متحده را از خرید آب سنگین از ایران منع می‌کند. این لایحه برای اجرایی شدن باید در سنای آمریکا نیز به تصویب برسد. سنای آمریکا دو هفته پیش به لایحه مشابهی که خرید آب سنگین از ایران را ممنوع می‌کرد، رای منفی داده بود.

اما از آن‌سو آقای صالحی از احتمال فروش آب سنگین به روسیه خبر داده است. رئیس سازمان انرژی اتمی در حاشیه امضای قرارداد همکاری میان سازمان انرژی اتمی و پژوهشکده صنعت به سئوالاتی در این خصوص پاسخ داده و گفته است که روس‌ها مایل‌اند، ۴۰ تن از آب سنگین ایران را خریداری کنند.

با این حال به گفته وی، هنوز مذاکرت در این رابطه ادامه دارد و قراردادی میان دو کشور منعقد نشده است. خبر احتمال فروش آب سنگین ایران به روسیه، پیش‌تر نیز از سوی مقام‌هایی از هر دو کشور اعلام شده بود.

بهروز کمالوندی، سخن‌گوی سازمان انرژی اتمی و معاون آقای صالحی، هفته گذشته همراه با هیاتی از سازمان انرژی اتمی به مسکو سفر کرده و در مورد افزایش همکاری‌های هسته‌ای میان ایران و روسیه با مقام‌های روس رای‌زنی کرده بود.

بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) ایران موظف است تا مازاد آب سنگین تولیدی خود را در بازارهای بین‌المللی عرضه کند. به گفته‌ی عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران و از اعضای ارشد تیم هسته‌ای، ایران به موجب برجام تعهدی برای فروش آب سنگین خود ندارد و تنها باید آن را در بازار برای فروش بگذارد و اگر مشتری برای آن پیدا نشد، تخطی از ایران سر نزده است.

آقای صالحی می‌گوید با شرایط فعلی اگر ایران خریداری پیدا نکند، مازاد آب‌سنگین خود را ذخیره خواهد کرد.

بهروز کمالوندی در چهارم خردادماه نیز از مذاکره ایران با چندین کشور در مورد فروش آب سنگین خبر داده بود. با این حال جزئیات بیشتری در این مورد ارائه نداده بود.

عباس عراقچی در ابتدای اردیبهشت ماه و پس از برگزاری کمیسیون مشترک ایران و گروه ۱+۵ در شهر وین اعلام کرده بود که میان ایران و آمریکا قراردادی برای فروش ۳۲ تن آب سنگین امضا شده است. خبری که از سوی طرف آمریکایی نیز تایید شده بود.

حال مشخص نیست که به موجب آن قرارداد ارسال نکردن محموله آب سنگین به آمریکا برای ایران تبعاتی خواهد داشت یا خیر.

در زمستان گذشته، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش خود از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، قید کرده بود که ایران در گذشته بیش از حد مجازش (۱۴۳.۳ تن) آب سنگین تولید کرده است. پس از این گزارش، ایران تصمیم به فروش مازاد آب سنگین خود گرفت.

در تازه‌ترین گزارش آژانس نیز که روز هفتم خرداد منتشر شده، قید شده است که ایران میزان تولید آب سنگین خود را به رقم مجاز رسانده است.

XS
SM
MD
LG