لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۳۶

کارگران کارخانه مخابرات راه دور برای دریافت حقوق خود چادر زدند


کارگران کارخانجات مخابرات راه دور ایران حداقل برای پنج سال است که در پی دریافت بدهی‌های معوقه خود هستند
کارگران کارخانجات مخابرات راه دور ایران حداقل برای پنج سال است که در پی دریافت بدهی‌های معوقه خود هستند

کارگران شرکت کارخانجات مخابرات راه دور ایران (ITI) در شیراز از روز سه‌شنبه، چهارم خرداد، برای دریافت مطالبات و حقوق معوقه خود مقابل این کارخانه چادر زده و تحصن کردند. آن‌طور که خبرگزاری‌ها از ایران گزارش می‌دهند، ۱۲۲۶ نفر از کارگران طلبی معادل ۳۰ میلیارد تومان از این کارخانه دارند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) به نقل از هاشم شمشیری، نماینده این کارگران، آن‌ها خواستار دریافت مطالبات معوقه خود و خسارات‌ وارده تا امروزند، مطالباتی که از حدود ده سال پیش تاکنون به تعویق افتاده است.

هاشم شمشیری در گفت‌وگو با ایرنا عنوان کرده که نماینده مردم فارس که به مجلس دهم راه یافته، در جریان مطالبات کارگران است و از او انتظار می‌رود تا پس از ورود به مجلس به وعده‌هایش عمل کرده و مسئله این کارگران را پیگیری کند.

نماینده کارگران درمورد جزئیات این مطالبات گفته است که کارخانه ‌ITI از سال ۱۳۸۵ و پس از بروز بدهی‌های فراوان، حدود یک هزار و ۲۲۶ کارگر خود را بازنشسته کرد و هنوز بعد از گذشته ده سال نتوانسته حقوق و حق سنوات این بازنشستگان را پرداخت کند. رقم این حقوق به تنهایی بالغ بر ۳۰ میلیارد تومان است که با احتساب خسارات وارده دو تا سه برابر این مبلغ باید به کارگران پرداخت شود.

چندی پیش تعدادی از مسئولان در استان فارس وعده داده بودند که کارخانه ITI مجددا راه‌اندازی خواهد شد و این کارگران می‌توانند در آن مشغول به کار شوند. با این حال هاشم شمشیری می‌گوید که این‌ها تنها وعده‌هاییست برای آن‌که کارگران از پیگیری و تحصن منصرف شوند، چرا که به گفته‌ وی کارخانه‌ای با ۲۰۰ میلیارد بدهی نمی‌تواند به سرعت فعالیت خود را آغاز کند.

کارخانه ITI از جمله کارخانجاتی است که در سال ۱۳۸۳ و در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی به بخش خصوصی واگذار شد، اما طی دو سال مدیریت بخش خصوصی به بحران کشیده شد و در سال ۱۳۸۵ روند تعطیلی کارخانه آغاز شد.

قرار بود کارخانه ITI در سال ۱۳۹۴ در یک مزایده به فروش برسد، با این حال رقم مورد مزایده رقم اندکی بود و فروش انجام نگرفت.

اداره ثبت شرکت‌ها و دادگستری، از اسفند سال گذشته (چهار ماه پیش) دو مامور را منتصب کرده است تا قیمت پایه کارخانه را تعیین کنند و سپس کارخانه به مزایده گذاشته شود.

هاشم شمشیری می‌گوید که انجام مزایده و فروش کارخانه به نفع کارگران نیست، چرا که آن‌ها در رده دهم تا سیزدهم طلبکاران قرار دارند و به این ترتیب آن‌ها به حق و حقوق خود نخواهند رسید.

کارگران کارخانه ITI در سال‌های اخیر به شکل مداوم دست به تحصن و تظاهرات زده و خواستار پرداخت بدهی‌های معوقه خود شده‌اند. در مردادماه سال ۹۰، ۳۵۰ تن از این کارگران به تهران آمده و مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.

XS
SM
MD
LG