لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۴۷

اعتراض‌ها به حضور قاسم سلیمانی در فلوجه همچنان ادامه دارد


تصویر منتشر شده از حضور قاسم سلیمانی در میان رهبران حشید شعبی در فلوجه
تصویر منتشر شده از حضور قاسم سلیمانی در میان رهبران حشید شعبی در فلوجه

سیاست‌مداران سنی عراق روز شنبه حضور قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسدران ایران، را در فلوجه و در همراهی نیروهایی که برای آزادسازی این شهر از دست نیروهای خلافت اسلامی می‌جنگند، محکوم کردند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، سه نماینده پارلمان عراق از استان انبار، گفته‌اند که حضور فرمانده نیروی قدس سپاه ایران، آتش اختلاف و چنددستگی در عراق را تیزتر می‌کند.

در روزهای اخیر، رسانه‌های ایرانی تصاویری از قاسم سلیمانی را منتشر کرده‌اند که گفته می‌شود در جریان سفرش به فلوجه و دیدار با جمعی از رهبران ائتلاف نظامی شیعه عراق با نام حشید شعبی گرفته شده است. این تصاویر موجی از انتقادها را در روزهای اخیر در پی داشته است.

یکی از این نمایندگان معترض به خبرگزاری رویترز گفته است که آن‌ها ایرانی نیستند، بلکه عراقی‌اند و حضور سلیمانی، مشکوک و مایه نگرانی است و عراق مشخصاً پذیرای شخص وی نیست.

یک نماینده دیگر نیز به رویترز می‌گوید که حضور فرمانده نیروی قدس سپاه در عراق تنها بر آتش‌افروزی فرقه‌ای دلالت دارد.

حضور قاسم سلیمانی در فلوجه موجب اعتراض عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان، نیز شده است. وی ششم خردادماه در گفت‌وگو با روسیا الیوم شدیداً به حضور سلیمانی در عراق و سوریه اعتراض و سپاه پاسدران را به خرابکاری در منطقه متهم کرد.

وزیر خارجه عربستان در این گفت‌وگو همچنین اقدامات فرمانده قدس سپاه در عراق را غیرقابل قبول خوانده بود.

اما از آن‌سو و پس از انتشار خبر اعتراض عادل الجبیر، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به آن واکنش نشان داد و گفت که قاسم سلیمانی به درخواست بغداد در عراق است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین گفته است که ملت عراق برای تشخیص دوست و دشمن خود نیازی به اظهارات وزیر خارجه کشوری ندارند که به گفته‌ی وی در کمتر و یک دهه و نیم اخیر بزرگ‌ترین عامل بی‌ثباتی در منطقه و جهان بوده است.

اظهاراتی که در ادامه تنش‌های لفظی ایران و عربستان به شمار می‌رود.

اما علاوه بر این‌ها، هیئت علمای مسلمین عراق، انجمنی که پس از سقوط صدام حسین تشکیل شد تا سنی‌های عراق را نمایندگی کند، نیز روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که علاقه‌ای به حضور نیروهای شیعه در آزادسازی شهر فلوجه ندارند.

آن‌ها در این بیانیه‌ می‌گویند که این نیروها علاقه‌ای به آزادسازی عراق ندارند و تنها در پی به ثمررساندن اهداف تفرقه‌گرایانه خود به رهبری ایران‌اند.

با این حال سخنگوی دولت عراق حضور آقای سلیمانی در شهر فلوجه را تأیید نکرده، اما گفته است که مشاوران ایرانی نظیر نیروهای ائنلاف علیه داعش به رهبری آمریکا در خاک عراق حضور دارند و به ارتش این کشور کمک می‌کنند.

این دومین بار است که با تایید رسانه‌های ایرانی قاسم سلیمانی در مناطق جنگی عراق ظاهر می‌شود. حدود یک سال پیش، شاهدان عینی گفتند که وی در جریان عملیات‌های گروه حشید شعبی در زمان آزادسازی شهرهای شمالی بغداد از دست گروه خلافت اسلامی نیز حضور داشته است.

فلوجه نخستین شهری است که در زمستان سال ۱۳۹۳ در عراق به دست گروه خلافت اسلامی (داعش) افتاد و پس از شهر موصل دومین شهر بزرگ عراق بود که به کنترل نیروهای داعش درآمده بود.

نیروهای عراقی و شبه‌نظامیان هوادار دولت از روز سوم خردادماه عملیات بازپس‌گیری فلوجه را آغاز کردند. عملیاتی که در روزهای اخیر منجر به مرگ ده‌ها شبه نظامی گروه داعش و همچنین یکی از فرماندهان این گروه با نام ماهر بیلاوی، شده است.

خبر مرگ ماهر بیلاوی در فلوجه روز هشتم خردادماه، توسط استیو وارن، سخنگوی ائتلاف علیه گروه خلافت اسلامی، تأیید شده است.

XS
SM
MD
LG