لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۲۹

دستگیری ده‌ها روزنامه‌نگار و فعال سیاسی در قزاقستان


در پی تصمیم دولت مبنی بر ایجاد تغییرات در قوانین اصلاحات ارضی، چندین شهر قزاقستان شاهد برگزاری تظاهرات اعتراضی بود
در پی تصمیم دولت مبنی بر ایجاد تغییرات در قوانین اصلاحات ارضی، چندین شهر قزاقستان شاهد برگزاری تظاهرات اعتراضی بود

نیروهای امنیتی قزاقستان صدها تن از روزنامه‌نگاران، فعالان سیاسی و تظاهرات‌کنندگان را در شهرهای مختلف قزاقستان دستگیر کردند. این افراد به درخواست گروهی از مخالفان، در اعتراض به تغییرات در قوانین اصلاحات ارضی در سرتاسر این کشور دست به تظاهرات زده بودند.

آن‌ طور که رادیو اروپای آزاد گزارش داده است، ده‌ها تن از روزنامه‌نگاران در آستانه، پایتخت قزاقستان، و همچنین در شهرهای آلماتی، قراغندی، اورال، چیمکند و همچنین شهر غربی آتیرائو دستگیر شده‌اند.

تعدادی از خبرنگاران خبرگزاری اینترفکس و بخش قزاق رادیو اروپای آزاد، ساعاتی پس از دستگیری آزاد شده‌اند.

وزیر اطلاعات و ارتباطات قزاقستان صبح روز شنبه، وعده داده است که این دستگیری‌ها را پیگیری کند.

وب‌سایت قزاق رادیو اروپای آزاد در کشور قزاقستان مسدود شده است و دسترسی به شبکه‌های احتماعی فیس‌بوک و توییتر نیز از روز جمعه مختل شده است.

علت برگزاری این تجمعات اعتراضی، اعمال تغییراتی در قوانین اصلاحات ارضی عنوان شده است. به موجب این تغییرات فروش زمین‌های کشاورزی قزاقستان آزاد شده و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند بخش‌هایی از آنها را خریداری کرده و برای مدت ۲۵ سال در آن کشاورزی کنند.

این طرح در اردیبهشت ماه مطرح شد و پس از آن اعتراض‌های زیادی در شهرهای غربی قزاقستان برانگیخت. دولت بلافاصله این اعتراضات را خاموش و اعلام کرد که هیچ گونه تغییری تا سال آینده اجرایی نخواهد شد.

همچنین وزیر کشاورزی قزاقستان و وزیر اقتصاد این کشور، هر دو پس از اعلام این طرح از سوی دولت استعفا کردند. از آن زمان تاکنون دولت به خانه‌های فعالان سیاسی و مخالفان هجوم برده و اموال شخصی آن‌ها، نظیر کامپیوترهایشان را مصادره کرده است.

پس از بروز این اعتراضات، نورسلطان نظربایف، رئیس‌جمهوری قزاقستان، اجرایی کردن طرح را به سال آینده موکول کرد و کمیته‌ای تشکیل شد و از سران مخالفان دعوت شد تا نظرات خود رامطرح کنند.

یکی از آخرین اعتراضات در کشور قزاقستان به انتهای سال ۲۰۱۱ باز می گردد که تعدادی از کارمندان شرکت نفت این کشور دست به تظاهرات زدند و پلیس مستقیما به روی آن‌ها آتش گشود و ۱۶ تن را کشت.

XS
SM
MD
LG