لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

واکنش جان کری به سانسور ویدئوی مذاکرات اتمی: «احمقانه»


جان کری که برای شرکت در کنفرانس صلح خاورمیانه به پاریس رفته استف به خبر حذف بخشی از ویدئوی این وزارتخانه واکنش نشان داد
جان کری که برای شرکت در کنفرانس صلح خاورمیانه به پاریس رفته استف به خبر حذف بخشی از ویدئوی این وزارتخانه واکنش نشان داد

جان کری، وزیر خارجه آمریکا، روز جمعه، ۱۴ خردادماه، دستکاری و سانسور در بخشی از فیلم سوال و جواب در مورد مذاکرات محرمانه با ایران را محکوم کرده و آن را عملی «احمقانه و بی‌جا» خواند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آقای کری همچنین از عمل فرد مسئول در وزارتخانه‌اش به شدت انتقاد کرده است.

وی که برای شرکت در کنفرانس صلح اسرائیل و فلسطین در پاریس به سر می‌برد، به خبرنگاران گفت که تلاش می‌کند تا متوجه شود چگونه چنین چیزی رخ داده، چرا که چنین اتفاقی غیر قابل قبول است.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید آن‌چه اتفاق افتاده، بی‌جا، ناشیانه و احمقانه بوده و وی پیگیر است تا متوجه شود که دقیقا چه اتفاقی افتاده است.

جیمز روزن، خبرنگار فاکس نیوز، چندی پیش مطلع شد که یکی از سوالات او در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران و پاسخ سخنگوی وزارت خارجه، از فیلم کامل کنفرانس خبری حذف شده و این فیلم تنها به شکل دستکاری شده در وب‌سایت وزارت خارجه موجود است.

جیمز روزن در دسامبر سال ۲۰۱۳، از جن ساکی، سخنگوی وقت وزارت خارجه آمریکا، پرسیده بود که آیا انجام مذاکرات مخفیانه با ایران را انکار می‌کند؟ خانم ساکی نیز در جواب گفت که دیپلماسی بعضی اوقات برای پیشرفت نیاز به حریم خصوصی دارد و این مورد یکی از مثال‌های خوب آن است.

روزن پس از مدتی متوجه حذف این سوال شده و آن را با وزارت خارجه مطرح می‌کند. نسخه کامل کتبی و رسمی وزارت خارجه و ویدئوی کمکی این کنفرانس خبری، همگی شامل بخش حذف شده‌اند و تنها در نسخه عمومی این سوال و جواب حذف شده است.

وکلای وزارت خارجه آمریکا در حال حاضر مشغول بررسی این حذف عمدی‌اند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان، روز سیزدهم خردادماه به نقل از جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه، گفته بود که یک مقام دولتی در تماسی تلفنی با این وزارتخانه خواهان حذف این سوال و پاسخ‌ به آن شده است.

در همین حال، به گفته آقای کربی، مسئول فنی این وزارتخانه که کار ادیت این ویدئو را بر عهده داشته و این بخش را حذف کرده، به یاد ندارد که چه کسی در سال ۲۰۱۳ از او خواسته تا این حذف را انجام دهد.

اد رویس، رئیس کمیته روابط خارجه مجلس نمایندگان آمریکا، نیز از این جهت که این سوال به موضوعی حساس نظیر مذاکرات هسته‌ای ایران می‌پردازد، حذف آن را نگران‌کننده خوانده و از بازرس کل وزارت خارجه خواسته است که در این مسئله ورود کند.

جن ساکی در واکنش به انتشار این خبر، در صفحه توییتر خود گفته بود که از این حذف اطلاعی ندارد و آن را تایید نمی‌کند.

جان کری نیز روز جمعه از خانم ساکی که در حال حاضر مسئول ارتباطات وزارت‌ خارجه است دفاع کرده و گفت که مطمئن است وی دست به چنین کاری نمی‌زند.

سوال جیمز روزن و پاسخ جن ساکی، مربوط به همان مذاکراتی است که بعدتر در شکل مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا مطرح شده و در نهایت در سال ۲۰۱۵ به توافق هسته‌ای وین و برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) منتهی شد.

انتشار چنین خبری به مخالفان باراک اوباما این فرصت را داده تا انتقادهایشان در مورد توافق هسته‌ای با ایران را شدیدتر کنند.

منتقدان آقای اوباما می‌گویند که وی در مورد توافق هسته‌ای افکار عمومی را گمراه کرده و برخی اطلاعات را از دسترس عموم خارج کرده است.

XS
SM
MD
LG