لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۰۳

سرگئی لاوروف: خروج از بحران اوکراین میسر است


وزیر امور خارجه روسیه عدم پافشاری بر دولت برامده از تجمعات میدان را راه حل خروج از بحران در اوکراین دانست
وزیر امور خارجه روسیه عدم پافشاری بر دولت برامده از تجمعات میدان را راه حل خروج از بحران در اوکراین دانست
سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه، ۲۲ فرودین ماه اعلام کرد که کاهش بحران‌ها در اوکراین میسر است. در همین حال نخست‌وزیر موقت اوکراین نیز در سفر به مناطق شرقی، در حالی که هنوز ساختمان‌های دولتی در اشغال معترضان است، از دادن قدرت بیشتر به این مناطق خبر داده است.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، لاوروف در جریان سخنرانی در میان مدیران ان‌جی‌اوهای روسیه اعلام کرد که کاهش‌ بحران‌ها در اوکراین میسر است مشروط بر آن‌که تلاش‌ها برای قانونی جلوه دادن دولت برآمده از تجمعات میدان متوقف شود.

آقای لاوروف در ادامه صحبت‌هایش گفته است که اوکراین نیازمند تحولات ساختاری «واقعی» است نه تغییراتی برای «زیبا» کردن امور.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، وزیر امور خارجه روسیه افزوده است که اولویت اصلی در اوکراین باید این باشد که با کمک و همراهی تمام منطقه دست به تحولات ساختاری بزند و اوکراین باید محل اتصالی در شبکه به هم پیوسته امنیت منطقه باشد نه این که محل اختلاف گردد.

احتمال افزایش تحریم‌های آمریکا علیه روسیه

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس جیکوب لو، وزیر خزانه‌داری آمریکا به روسیه اخطار داده است که این کشور به خاطر عملکردش در قبال اوکراین مورد تحریم‌های شدید‌تری قرار خواهد گرفت.

آقای لو روز پنجشنبه، ۲۱ فروردین در دیدار با وزیر دارایی روسیه به او گفته که اگر روسیه وضعیت اوکراین را از آن‌چه هست وخیم‌تر کند، دولت اوباما آماده است تا «تحریم‌های شدید بیشتری» وضع کند.

علی رغم این اخطارها و آن‌گونه که آسوشیتدپرس گزارش می‌دهد باقی قدرت‌های اقتصادی جهان هنوز حاضر نیستند تا به اندازه آمریکا در قبال روسیه سخت‌گیری نشان دهند.

روزجمعه یکی از مقامات بلندپایه اتحادیه اروپا اعلام کرد که وزاری خارجه ۲۸ کشور این اتحادیه آماده‌اند تا به لیست حاوی نام افراد و شرکت‌های تحریمی روسی، نام‌های بیشتری اضافه کنند.

این فرد که خواسته گمنام باقی بماند اعلام کرده که در نشست روز دوشنبه وزرا در لوکزامبورگ، کشورهای اروپایی درباره تحریم‌های بیشتر تصمیمی نخواهند گرفت، بلکه تنها مقدمات تهیه لیستی جدید از نام افراد را مهیا خواهند کرد.

سفر نخست وزیر موقت اوکراین به مناطق شرقی

روز جمعه ۲۲ فروردین، آرسنی یاتسنیوک، نخست وزیر موقت اوکراین سفری به دونستک، زادگاه ویکتور یانوکویچ، رئیس‌جمهوری مخلوع اوکراین داشت و در آن‌جا با تعدادی از مقامات از جمله رهبران جنبش هواخواه روسیه دیداری داشت.

یاتسنیوک در این دیدار وعده کرد که به این مناطق قدرت عمل بیشتری خواهد داد و همچنین اعلام کرد که برای برگزاری همه‌پرسی‌های محلی باید قانونی در این رابطه در پارلمان تصویب شود.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس رهبران جنبش هواخواه روسیه که در این دیدار حضور داشتند به آقای یاتسنیوک گفتند که برگزاری‌ همه‌پرسی به مردم منطقه این اجازه را می‌دهد تا به شکل قانونی درباره اموری که برایشان حیاتیست، تصمیم بگیرند.

بر اساس قانون فعلی اوکراین و اصل تمامیت ارضی این کشور، همه‌پرسی‌های محلی در اوکراین قانونی نیستند و برای این که مشروعیت پیدا کنند باید قانون جدیدی در پارلمان به تصویب برسد.

هفته گذشته شرق اوکراین و مشخصا سه شهر دونتسک، لوهانسک و خارکوف شاهد بروز ناآرامی‌هایی از سوی هواخواهان روسیه بود و از آن زمان جامعه بین‌المللی بارها به روسیه اخطار داده تا فعالیت‌های نظامی‌اش را در مرزهای شرقی اوکراین کاهش دهد و دست از «تحریک» این مناطق بردارد.

پس از ناآرامی‌های اوکراین و سقوط دولت یانوکوویچ شبه‌جزیره کریمه در جنوب اوکراین تصمیم به برگزاری یک همه‌پرسی درباره پیوستن به روسیه گرفت و در نهایت با کسب آرا بالا این جمهوری خودمختار به روسیه پیوست و پس از آن ناآرامی‌های دیگری در آشرق اوکراین آغاز شد.

بحران گازی اوکراین و بهایی سیاسی و غیراقتصادی

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه روز پنجشنبه به مقامات اروپایی هشدار داد که در صورتی که بدهی‌های اوکراین از محل خرید گاز روسیه پرداخت نشود، مسکو اقداماتی اتخاذ خواهد کرد که در نهایت منجر به کمبود گاز در اروپا خواهد شد.

پس از انتشار این خبر وزیر انرژی اوکراین روز جمعه، ۲۲بهمن‌ماه، اعلام کرد که اوکراین امید دارد که بتواند گاز خود را به جای روسیه از اروپا خریداری کند. اوکراین نگران است که روسیه به خاطر عدم پرداخت بدهی‌ها که وزیر انرژی آن را «بهایی سیاسی و غیراقتصادی» خوانده، گازرسانی به این کشور را قطع کند.

پوتین اعلام کرده بود که اوکراین بیش از ۳۵ میلیون دلار به روسیه بدهکار است. رقمی که به گفته یوری پرودان، وزیر انرژی اوکراین، می‌شود به قرار ۴۸۰ دلار برای هر هزار متر مکعب گاز. رقمی که بنا به اظهارات آقای پرودان از سوی اوکراین غیرقابل قبول است و اوکراین «موافق با پرداخت این پول نیست.» بر اساس گفته‌های آقای پرودان اوکراین قصد دارد تا گاز خود را از لهستان و مجارستان وارد کند و همچنین شکایتی را تسلیم دیوان داوری بین‌المللی کند که به موجب آن قرارداد گازی بین دو شرکت «گازپروم» روسیه و «نفت‌وگاز» اوکراین لغو شود.

علاوه بر این، وزیر تجارت اوکراین نیز روز جمعه اعلام کرده است که این کشور نخستن وام خود را که معادل ۵۰۰ میلیون دلار است ماه آینده از بانک جهانی دریافت خواهد کرد.

تحولات مربوط به اوکراین در حالی دنبال می‌شود که در آخرین اتفاق، رهبران پلیس ضدشورش اوکراین با نام واحد آلفا روز جمعه از پذیرش دستور رهبران دولت موقت مبنی بر هجوم به ساحتمان‌های دولتی اشغال‌شده در شرق اوکراین سرباز زدند.
XS
SM
MD
LG