لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۳

آنگلا مرکل: اتحادیه اروپا بدون بریتانیا به حیات خود ادامه می‌دهد


خانم مرکل از جمله رهبران اروپاست که در نشست اتحادیه اروپا با نخست وزیر بریتانیا شرکت خواهد کرد.
خانم مرکل از جمله رهبران اروپاست که در نشست اتحادیه اروپا با نخست وزیر بریتانیا شرکت خواهد کرد.

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز سه شنبه درمورد خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا گفت که این اتحادیه بدون بریتانیا به حیات خود ادامه خواهد داد و همچنان صلح، ثبات و فراوانی اقتصادی را برای اعضایش تضمین خواهد کرد. خانم مرکل وعده داده است که هر چه در توان دارد انجام دهد تا اتحادیه از هم نپاشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز در نشستی اضطراری که ساعاتی پیش از برگزاری نشست رهبران اروپا برگزار شد، اعلام کرد که بریتانیا باید هر چه سریع‌تر برنامه‌اش برای آینده را مشخص کند.

قرار است رهبران اروپا در شهر بروکسل برای دو روز جمع شوند تا مواضع دیوید کمرون و برنامه‌های آینده بریتانیا را بشنوند.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر مستعفی بریتانیا اعلام کرده بود که گفت‌وگوهای خروج بریتانیا تا پیش از پاییز آغاز نخواهد شد.

آقای یونکر به نمایندگان پارلمان اروپا گفته است که مایل است بریتانیا هرچه سریع‌تر موضع‌اش را روشن کند تا اروپا مجبور نشود برای مدتی بی‌تکلیف بماند.

بریتانیا باید ماده واحده ۵۰ را به اجرا بگذارد و گفت‌وگوهای جدایی را آغاز کند. به محض اجرایی شدن این ماده واحده، بریتانیا دو سال وقت خواهد داشت تا در مورد خروجش با اروپا رای‌زنی کند. در جریان این گفت‌وگوها روابط آتی بریتانیا و اتحادیه اروپایی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

خانم مرکل نیز از جمله رهبران اروپاست که در نشست اتحادیه اروپا با دیوید کامرون شرکت خواهد کرد. وی پیش از این سفر در پارلمان آلمان حاضر شده و گفته است که از بریتانیا انتظار دارد تا همچنان با اروپا روابط نزدیک خود را حفظ کند، با این حال تاکید کرده که این روابط تجاری در سطح گذشته نخواهد بود.

هم خانم مرکل و هم آقای یونکر تاکید کرده‌اند تا مدامی که بریتانیا رسما فرایند خروج را آغاز نکند، با این کشور وارد گفت‌وگو نخواهند شد. پیش‌تر فرانک والتر اشتاین‌مایر، وزیر خارجه آلمان، نیز خواسته مشابهی مطرح کرده بود.

وزیر دفاع هلند نیز در جریان سخنرانی امروز در پارلمان اروپا گفته است که هیچ کسی از بلاتکلیفی منفعت نخواهد برد و بهتر است بریتانیا سریع‌تر فرایند خروجش را رسمی کند.

اعضای پارلمان اروپا همچنین در نشست روز هشتم تیرماه شان از جای برخاستند و با دست زدن از جاناتان هیل، نماینده بریتانیا در این پارلمان، تقدیر کردند. آقای هیل هفته گذشته و پس از همه‌پرسی خروج استعفا داد و در میان تشویق دیگر همتایانش گریست و پارلمان اروپایی را ترک کرد.​

همه‌پرسی خروج بریتانیا سبب بروز تفرقه‌های بسیاری میان دولت و مخالف‌اش شده است. ایرلند شمالی و اسکاتلند هر دو به بقا در اتحادیه رای دادند و حال مایلند که از برتیانیا جدا شوند تا در اتحادیه بمانند. شهر لندن نیز به بقای در اتحادیه رای داده بود و صادق خان، شهرداد تازه انتخاب‌شده این شهر، خواستار اختیارات بیشتر برای این شهر شده است.​

همه‌پرسی اختلاف زیادی میان جوان‌ترها و میانسالان نیز برانگیخته است. شصت درصد از افراد بالای پنجاه سال در بریتانیا به جدایی رای داده‌اند و جوان‌ترها به دلیل داشتن شرایط تحصیلی و شغلی بهتر، خواهان ماندن در اتحادیه بوده‌اند.

XS
SM
MD
LG